کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

ثبت بیش از 2 میلیارد تن فرسایش خاک در ایران/ رسوبات، طبیعت و سازه‌های انسانی را نابود می‌کند

5 دی 1400 ساعت 10:16

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در ایران بنا بر نظر بسیاری از محققان هر ساله بین 2 تا 2.5 میلیارد تن، فرسایش خاک وجود دارد.


فرزاد رضازاده کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: عوامل زیادی در تشدید فرسایش خاک موثر هستند.
 
وی افزود: تغییر کاربری زمین، از بین رفتن پوشش گیاهی و دیگر عواملی که به نوعی انسان در آن‌ها دخیل است، می‌تواند ظرفیت نگهداشت آب در درون خاک را کاهش دهد که در نهایت این امر منجر به وقوع سیلاب و جابه‌جا شدن خاک به همراه آب از محل خود می‌شود.
 
  کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در ایران بنا بر نظر بسیاری از محققان هر ساله بین 2 تا 2.5 میلیارد تن، فرسایش خاک وجود دارد.
 
رضازاده عنوان کرد: خاک براثر فرسایش به حوزه‌های پایین دست منتقل می‌شود، بزرگ‌ترین حوزه‌های آبخیز ایران خلیج فارس و دریای عمان، حوزه مرکزی ایران، دریای خزر، دریاچه ارومیه و بسیاری از حوزه‌های آبریز کوچک و بزرگ کشور هستند که رسوبات به این مناطق منتقل می‌شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: سدهای زیادی با هدف استفاده از آب برای شرب، تولید برق و توسعه کشاورزی مدرن بر روی رودخانه‌های کشور احداث شده است، اما رسوبات در پشت این سدها جمع می‌شوند و کارایی آن‌ها را کاهش می‌دهند.
 
کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه رسوبات در پشت سدی که برای آبگیری ساخته شده است جمع می‌شود، اضافه کرد: هر ساله یک سد بزرگ در اندازه‌های سد کرج به دلیل این رسوبات از دست می‌رود.
 
رضازاده بیان کرد: بدون حفاظت از خاک سدها از انتفاع خارج می‌شوند، حتی اگر این رسوبات از سدها عبور کنند و به حوزه‌های آبریز پایین دست خود وارد شوند مشکلاتی ازجمله گل‌آلودی، مرگ آبزیان به دلیل گل‌آلودگی آب و... را رقم می‌زنند.
 
وی تاکید کرد: اگر حفاظت از خاک انجام نشود، خاک از دست می‌رود، به پشت سازه‌ها منتقل می‌شود، اقتصاد را به خطر می‌اندازد و نهایتا اگر وارد اکوسیستم‌ها شود آن‌ها را نیز از بین می‌برد، بنابراین در مناطق بالادست باید خاک را حفظ کنیم تا این مشکلات ایجاد نشود.
 
انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 49426

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49426/ثبت-بیش-2-میلیارد-تن-فرسایش-خاک-ایران-رسوبات-طبیعت-سازه-های-انسانی-نابود-می-کند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir