کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

پیش‌بینی رشد 7.4 درصدی برای چهارمحال و بختیاری در لایحه بودجه 1401

30 آذر 1400 ساعت 13:23

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: اولین هدف در لایحه بودجه سال 1401 رشد 8 درصدی اقتصادی است این نرخ برای چهارمحال و بختیاری 7.4 درصد تعیین شده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ علی شهریارپور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه در چهارمحال و بختیاری، درخصوص مسائل و اولویت‌هایی که در لایحه بودجه 1401 پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: بودجه سال آینده با تغییر جهت‌گیری و سیاست‌گذاری با توجه به اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور تنظیم شده است.
 
وی با اشاره به اینکه وضعیت کشور به لحاظ شاخص‌های اقتصادی مطلوب نیست، افزود: مهم‌ترین شاخص در هر کشوری نرخ رشد اقتصادی آن است، از سال 1341 نوسانات شدیدی در این نرخ ایجاد شده است و در اکثر موارد کاهنده بوده است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: مهم‌تر از کاهش نرخ رشد عدم ثبات در آن است که برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اشتغال و... را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
 
شهریارپور عنوان کرد: تولید سرانه کشور نیز با نوسانات زیاد همراه است و یک نرخ کاهنده دارد، علی‌رغم اینکه کشور پتانسیل‌های زیادی دارد اما از ظرفیت‌های آن استفاده مطلوب نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه روند تشکیل سرمایه در سال‌های اخیر کانده بوده است، خاطرنشان کرد: استان تهران به تنهایی 28 درصد تولید ناخالص کشور را دارد اما این رقم برای چهارمحال و بختیاری تنها 0.6 درصد است که نشان می‌دهد ظرفیت استان‌های مختلف هنوز به فعلیت نرسیده است و ضرورت دارد جهت‌گیری برای رشد استعدادها تغییر کند.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه شاخص‌هایی مثل نرخ تورم که آسیب این روزهای اقتصاد کشور است روند فزاینده دارد، اضافه کرد: همچنین شرایط کرونا بازار کار را تحت تاثیر قرار داده است و نیروهای فعال که در زمره شاغلان بودند از کار خارج شدند.
 
شهریارپور بیان کرد: همه مشکلاتی که ذکر شد باعث شده است تا عمده منابع کشور امسال به سمت رفع مشکلات تولید و اقتصادی، بهبود شرایط مردم، رفع اختلاف و فاصله بین استان‌ها و کاهش اختلاف طبقاتی سوق داده شود.
 
وی تاکید کرد: سال آینده رویکرد بودجه و سیاست‌های مالی به سمت رشد اقتصادی و ارتقا بهره‌وری از طریق تولید، عدالت محوری، ثبات اقتصادی و بهبود کیفیت بودجه ریزی خواهد بود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اولین هدف در بودجه سال 1401 رشد 8 درصدی اقتصادی است این نرخ برای چهارمحال و بختیاری 7.4 درصد تعیین شده است.
 
شهریارپور با اشاره به اینکه رشد بهره‌وری و سرمایه‌گذاری می‌تواند در سال آینده یک میلیون شغل ایجاد کند، اظهار داشت: 3 هزار و 461 میلیارد تومان از محل منابع در اختیار بانک‌ها، بورس، بودجه دولت، منابع خارجی، صندوق توسعه ملی و... پیش‌بینی شده است تا رشد اقتصادی در کشور ایجاد شود.
 
وی افزود: نکته مهم دیگر در بودجه سال 1401 ارتقا بهره‌وری است که قرار است از راه‌هایی همچون توسعه صادرات به ویژه صادرات غیرنفتی، شناسایی گلوگاه‌های رشد تولید، حذف رانت و تسهیل فضای کسب و کار و... انجام شود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ارتقا بهره‌وری براساس آمایش سرزمین و استعدادهای استانی انجام می‌شود، ادامه داد: در این استان برنامه عملیاتی برای رشد 7.4 درصدی با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان مشخص شده است.
 
شهریارپور عنوان کرد: لایحه بودجه 1401 نقاط قوت خوبی دارد که از جمله آن می‌توان به بهبود شاخص‌های کلان، برنامه‌محور شدن بودجه، افزایش کارایی منابع و مصارف، افزایش درآمدهای دولت از طریق درآمدهای پاک و پایدار همچون رشد منابع مالیاتی، حمایت از واحدهای تولیدی و آسیب دیده از کرونا، کنترل اعتبارات هزینه‌ای از طریقی غیر از کاهش حقوق و دستمزد، اعطای معافیت‌های مالیاتی به طبقات پایی حقوق‌بگیر و... اشاره کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: سال آینده صندوق پیشرفت و عدالت تشکیل می‌شود از منابع این صندوق برای رشد تولید و بهبود اشغال استفاده می‌شود و 2 هزار میلیارد تومان از منابع ملی برای تجهیز این صندوق در هر استانی منظور شده است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اعتبارات استانی در سال آینده رشد قابل توجهی دارد، اضافه کرد: بسیاری از طرح‌های ملی ویژه به استان‌ها واگذار می‌شوند، 6 طرح چهارمحال و بختیاری در این دست از طرح‌ها قرار می‌گیرند، 20 درصد اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای برای مشارکت عموم-خصوصی در نظر گرفته است، در سطح کشور بالای 80 هزار طرح نیمه‌تمام وجود دارد که 750 طرح آن مربوط به این استان است که اعتباری مورد نیاز برای اجرای آن‌ها بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان است.
 
شهریارپور بیان کرد: 5 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها برای صندوق مسکن محرومان، 35 میلیارد تومان برای نیز برای کاهش فقر مطلق برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و 73 هزار میلیارد تومان حمایت سلامت مردم از محل بودجه عمومی، مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 1401 پیش‌بینی شده است.
 
انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 49396

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49396/پیش-بینی-رشد-7-4-درصدی-چهارمحال-بختیاری-لایحه-بودجه-1401

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir