کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس تغذیه:

میانگین مصرف روزانه نمک هر ایرانی سه برابر استاندارد جهانی است/مردم نمک دریا را وارد برنامه غذایی خود نکنند

22 آذر 1400 ساعت 10:23

یک کارشناس تغذیه میانگین مصرف روزانه نمک توسط هر فرد در ایران را سه برابر استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است که در انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات نقش دارد، اما در مصرف آن مرز باریکی بین سلامتی و بیماری وجود دارد.


آزاد کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه مصرف نمک است.
 
وی میانگین مصرف روزانه نمک توسط هر فرد در ایران را سه برابر استاندارد جهانی عنوان و تصریح کرد: نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن است که در انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات نقش دارد، اما در مصرف آن مرز باریکی بین سلامتی و بیماری وجود دارد.
 
این کارشناس تغذیه افزود: وقتی میزان مصرف نمک در جامعه‌ای بالا باشد می‌توان احتمال بیماری افراد آن جامعه را در آینده‌ای نه‌چندان دور پیش‌بینی کرد.
 
آزاد بیان داشت: از جمله بیماری‌هایی که مصرف بی‌رویه نمک می‌تواند سبب بروز آن شود می‌توان به فشار خون اشاره کرد که کاهش مصرف نمک فورا باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.
 
وی افزایش فشار خون را دلیلی بر افزایش سکته و بیماری‌های قلبی در بین افراد دانست و خاطرنشان کرد: نمک زیاد کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد و سبب دفع آن از طریق ادرار می‌شود که می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.
 
این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه کاهش مصرف نمک خطر شیوع سرطان‌های معده و بیماری‌های آسم و کلیه را کاهش می‌دهد تاکید کرد: برای کنترل مصرف نمک باید استفاده از تنقلات و اجیل‌های شور و غذاهای صنعتی و فراآوری شده مانند کنسروها و سوسیس و کالباس محدود شود.
 
آزاد ادامه داد: باید مردم عادت آوردن نمکدان بر سر سفره را کنار بگذارند و برای طعم‌دار شدن غذاها از آب لیمو ترش، آب نارنج، ادویه‌ها و سبزیجات معطر استفاده شود.
 
وی یادآور شد: برای مصرف زیتون، پنیر، کشک و هر ماده غذایی که نمک پنهان دارد حتما از یک شب قبل این ماده غذایی را درون آب قرار داده شود که نمک اضافی آن خارج شود، به‌طور کلی باید مصرف نمک روزانه به پنج گرم برسد و حتما از نوع نمک تصفیه‌شده یددار باشد.
 
این کارشناس تغذیه یکی از عناصر موردنیاز و ضروری برای بدن را ید عنوان کرد و افزود: به‌طور طبیعی مقدار ید در آب، خاک و مواد غذایی بسیار پایین است و باید از طریق مصرف نمک تصفیه‌شده یددار مقدار موردنیاز بیدن تامین شود، توصیه می‌شود از استفاده از نمک دارا به دلیل دارا بودن ناخالصی‌ها و فلزات سنگین و خطرناک خودداری شود.
 
وی گفت: با توجه به اینکه ید عنصر حساسی است و مقدار آن در مقابل نور و حرارت کم می‌شود و از بین می‌رود لازم است نمک تصفیه‌شده یددار را در جای تریک و خنک نگهداری شود و در مراحل آخر پخت به غذا اضافه شود.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 49333

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49333/میانگین-مصرف-روزانه-نمک-ایرانی-سه-برابر-استاندارد-جهانی-مردم-دریا-وارد-برنامه-غذایی-خود-نکنند

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir