کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری؛

چهارمحال و بختیاری در فرسایش خاک از میانگین کشوری بالاتر است

21 آذر 1400 ساعت 10:59

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان در فرسایش خاک از میانگین کشوری بالاتر است، درست است که شیب این استان زیاد است اما بهره برداری از منابع گیاهی استان در این فرسایش مؤثر بوده است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ عطا الله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش از ظهر امروز در همایش استانی روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: آنچه که امروز باعث شده در اطراف روستاها چشمه ها خشک شود، فرسایش خاک ایجاد شود و شاهد بحران های زیست محیطی باشیم دخالت های بی جای انسان در طبیعت است. 

 
وی افزود:  اگر امروزه بسیاری از روستاها با تانکر آبرسانی می شود به آن دلیل است که تعادل زیست محیطی از بین رفته است از همین رو است که یک سال با خشکسالی و یه سال با ترسالی مواجه هستیم. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این استان بحران های آبی و خاکی گویای یک واقعیت است و آن اینکه از این منابع به خوبی استفاده نشده است. 
 
ابراهیمی عنوان کرد: استفاده و بارگزاری بیش از حد بر منابع آبی و برداشت بیش از حد از آبخوان های چهارمحال و بختیاری یک نمونه از بر هم زدن تعادل اکوسیستم استان است. 
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرسایش خاک در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری بالغ بر ۳۵ تن در هکتار گزارش شده است که مبین این امر است که رفتار مناسبی با منابع خاکی نداشتیم. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در سال های گذشته با چرای بیش از حد در مراتع پوشش گیاهی از بین رفته و یا ضعیف شده است، همچنین آبخوان ها نیز وضعیت مناسبی ندارند و باید به فکر راهی برای احیا منابع خاکی باشیم. 
 
ابراهیمی با اشاره به اینکه در بعد فیزیکی باید فرسایش حدود ۱۸ هزار تن در هکتار خاک را کاهش دهیم، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در فرسایش خاک از میانگین کشوری بالاتر است، درست است که شیب این استان زیاد است اما بهره برداری از منابع گیاهی استان در این فرسایش مؤثر بوده است. 
 
وی تصریح کرد: گاهی با یک چرای تاخیری دام امکان کاهش فرسایش خاک دوچندان می شود این مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: لازم است در ۲۵٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان تدابیر مناسبی اتخاذ کنیم تا بتوانیم از خاکی که برای تشکیل یک سانت از آن قرن ها زمان لازم است، حفاظت کنیم. 
 
ابراهیمی بیان کرد: یکی از راه های حفاظت خاک در دستور کار قرار دادن کشاورزی حفاظتی شامل کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی است، در حال حاضر در ۲٠ هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری کشاورزی حفاظتی انجام می شود. 
 
وی با بیان اینکه ۳٠ هزار تن کود شیمیایی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: استفاده کنترل شده از کودهای شیمیایی در کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و این یکی از راه های حفاظت خاک و جلوگیری از شور شدن آن است، هم اینک در سطح دشت شهرکرد اقدامات مناسبی جهت حفاظت خاک صورت گرفته است. 
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: یکی دیگر از مباحثی که می تواند نقش مؤثری در بهبود کمی و کیفی خاک داشته باشد توسعه باغات به ویژه در اراضی شیبدار است. 
 
ابراهیمی به اهمیت استفاده از آبیاری های نوین در حفاظت منابع خاکی اشاره کرد و افزود: هم اینک دیگر امکان بارگزاری جدید بر روی منابع آبی چهارمحال و بختیاری وجود ندارد لذا باید از طریق آبیاری مکانیزه هم در منابع آبی صرفه جویی کنیم و هم از منابع خاکی حفاظت نماییم. 
 
وی ادامه داد: علاوه بر توجه به آمایش سرزمین باید بپذیریم که مردم در حفاظت خاک نقش مؤثری دارند، اگر بخواهیم از خاک که منشا تامین غذای انسان ها است حفاظت کنیم چاره ای جز مشارکت مردم نداریم، زمانی می توانیم از شوری خاک جلوگیری کنیم که مردم آگاه باشند. 
 
انتهای پیام/۱٠۳۱ج 


کد مطلب: 49326

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49326/چهارمحال-بختیاری-فرسایش-خاک-میانگین-کشوری-بالاتر

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir