کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک کارشناس مسائل سیاسی:

مواضع ایران در دور جدید مذاکرات، محکم است/ خواسته تیم مذاکره‌کننده ایرانی چیزی فراتر از برجام

20 آذر 1400 ساعت 11:41

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: در این دوره از مذاکرات ایران خیلی شفاف و روشن موضع خود را بیان کرد اما در دروه‌های قبل، بعد از حضور پای میز مذاکره ما می‌فهمیدیم چه خواسته‌ها و اهدافی داریم.


سعید محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از سال 1382 که مذاکرات هسته‌ای به‌صورت جدی شروع و پیگیری شد تیم‌های مذاکره‌کننده ایران از طیف جریان اصلاحات بودند و در آن زمان مطالبات و خواسته‌های دو طرف و شرایط متفاوت بود، اما امروز تفاوت اصلی که بین این دوره از مذاکرات با دوره قبلی وجود دارد این است که تیم مذاکره‌کننده تجربیات دولت‌های یازدهم و دوازدهم را با خود دارد و اشتباهات را تکرار نکند.
 
وی با اشاره به اینکه آقای باقری که مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است به دلیل اینکه در دوره‌های قبلی نیز در مذاکرات حضور داشتند تجربیات خوبی دارد افزود: مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از سال 90-91 در جریان همه خواسته‌ها، بهانه‌ها و آنچه از ایران خواسته می‌شود، هست و می‌تواند با چشمان باز و تحلیلی درستی دور جدید مذاکرات را به پیش ببرد.
 
محمدی خاطرنشان کرد: در این دوره از مذاکرات ایران دو پیش‌نویس قبل از نشست اول به طرف غربی خود داده است اضافه کرد: یکی از عللی که در این دولت بحث مذاکرات تاخیر داشت تدوین همین پیش‌نویس‌ها بود.
 
این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در این پیش‌نویس‌ها به‌صورت شفاف و روشن خواسته‌های ایران بیان شده است، اولین پیش‌نویس درخصوص رفع تحریم‌ها خصوصا تحریم‌هایی که از سال 2015 به بعد و بیشتر بعد از برجام به ایران تحمیل شده است، می‌باشد، به این ترتیب محور پیش‌نویس اول رفع و توقف تحریم‌ها است.
 
وی موضوع پیش‌نویس دوم را این دانست که برنامه هسته‌ای ایران تا کجا پیش رفته و خطوط قرمز ایران چه چیز‌هایی است و همچنین ایران برنامه هسته‌ای خود را باید پیش ببرد، دانست و بیان داشت: هر دو محور به‌صورت شفاف ارائه شده است و طرف‌های غربی به دنبال مشورت با دولت‌های خود هستند تا پاسخ را به طرف ایرانی برسانند.
 
محمدی تاکید کرد: در این دوره از مذاکرات ایران خیلی شفاف و روشن موضع خود را بیان کرد اما در دروه‌های قبل، بعد از حضور پای میز مذاکره ما می‌فهمیدیم چه خواسته‌ها و اهدافی داریم.
 
این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسلما طرف‌های غربی ارزیابی‌های دقیقی بر روی اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران دارند و رفتار، نگاه و رویکرد مسئول تیم مذاکره‌کننده را به دقت تحت نظر دارند، به همین دلیل خواسته‌های طرف ایرانی را فراتر از برجام می‌دانند.
 
محمدی عنوان داشت: علت تعلل‌ها و تاخیری که از سوی طرف غربی در مذاکرات دیده می‌شود را می‌توان این دانست که درحال بررسی جدیت ایران در پیگیری خواسته‌های خود است، بنابرین طرف مقابل هنوز درحال تحلیل رفتار تیم مذاکره‌کننده ایران هستند.
 
وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران از موضع قدرت وارد این دوره از گفت‌وگوها شده است گفت: قطعا این موضع همیشه بهتر و قابل قبول‌تر بوده است، ایران در یکی دو سال اخیر تصمیم گرفت غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد برساند و اینکه ایران اعلام می‌کند تا 6 ماه آینده به غنی‌سازی 90 درصد می‌رسیم، ابزار قدرت ایران در برابر طرف‌های مذاکره‌کننده است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروز آمریکایی‌ها اعتراف می‌کنند که خروج از برجام اشتباه بزرگی بوده است چراکه با این اقدام ترامپ، آمریکا به اهداف خود نرسید، حداقل توافقی که طرف‌های غربی از مذاکرات انتظار دارند چیزی در قد و قامت برجام است و در این صورت باید به غنی‌سازی 3/5 درصد بسنده کنیم.
 
محمدی ادامه داد: از طرفی ایران طی سال‌های اخیر به شدت نسبت به غربی‌ها و آمریکایی‌ها بی‌اعتماد شده است و از طرفی دیگر ایران نمی‌خواهد غنی‌سازی را متوقف کند.
 
وی رفع حداکثری تحریم‌ها را مهم‌ترین خواسته تیم مذاکره‌کننده ایران عنوان و بیان داشت: از آنجایی که غربی‌ها به دنبال توافقی مانند برجام هستند و ایران هم از موضع هسته‌ای خود کوتاه نخواهد آمد باید انتظار داشت مذاکرات به طول بیانجامد.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 49319

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49319/مواضع-ایران-دور-جدید-مذاکرات-محکم-خواسته-تیم-مذاکره-کننده-ایرانی-چیزی-فراتر-برجام

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir