کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد دانشگاه شهرکرد؛

یکی از عناصر محوری تداوم انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی است

16 آذر 1400 ساعت 8:26

استاد دانشگاه شهرکرد گفت: یکی از عناصر محوری تداوم انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی است، همراهی جنبش دانشجویی با روحانیت و امام راحل نشان از درک و وسعت دید آنان دارد.


عبدالله علی‌محمدی استاد دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز در خصوص علت نامگذاری 16 آذرماه به نام روز دانشجو، گفت:  شانزدهم آذرماه سال 1332 دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به حضور ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا که برای بهبود روابط بین ایران و بریتانیا به کشور سفر کرده بود تظاهرات کردند.

استاد دانشگاه شهرکرد با اشاره به اینکه بعد از اعتراض در دانشگاه تهران پلیس به محوطه دانشگاه هجوم برد، تعداد بسیاری از دانشجویان را بازداشت کرد و با شلیک به سه دانشجو آن‌ها را شهادت رساند، ادامه داد: مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریف رضوی سه دانشجوی شهید واقعه جنایتکارانه دانشگاه تهران بودند.

وی با بیان اینکه بعد از واقعه 16 آذرماه سال 1332 جنبش دانشجویی به عنوان یک جریان نقش آفرین در ایران به ثبت رسید، عنوان کرد: این جنبش سرمنشاء به وجود آمدن جنبش‌های ضداستکباری شد.

علی‌محمدی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است دو روز قبل از حادثه 16 آذر 1332 اردشیر زاهدی وزیر شاه تجدید رابطه با انگلیس را رسما اعلام کرد که باعث بوجود آمدن اعتراضات مختلف در بین اقشار مردمی به‌ویژه دانشجویان شد، دانشکده‌های پزشکی، داروسازی و حقوق بیشترین سهم را در اعتراضات این روز داشتند، همان روز رادیو برای آنکه ماهیت حادثه را تغییر دهد اعلام کرد" تعدادی دانشجو نیروهای پلیس را مورد تمسخر قرار داده است."

استاد دانشگاه شهرکرد با تاکید بر اینکه بازخوانی واقعه 16 آذرماه 1332 نباید گذرا و مقطعی باشد، اضافه کرد: این روز و حوادث آن بخشی از یک کلاس درس است که به ما آموخت چگونه مقابل دشمن بایستیم و تسلیم نشویم.

وی یادآور شد: هم‌اینک حدود 67 سال از واقعه 16 آذر می‌گذرد اما گرد و غبار زمان هم نتوانسته ارزش این واقعه را کم کند، جنبش دانشجویی 16 آذر این درس را به جهانیان داد که ادبیان زر، زور و ظلم در برابر ملت ایران جوابگو نیست.

علی‌محمدی اظهار داشت: از سال 32 تا سال 42 که به نوعی سرآغاز انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود جنبش‌های دانشجویی در مبارزه با استبداد شاه و کشورهای استکباری داشتند.

استاد دانشگاه شهرکرد گفت: پیام 16 آذرماه 1332 این است که جنبش‌های دانشجویی و انسان‌های مجاهد، حق‌طلبان، عدالت‌خواهان و... نباید در برابر نظام سلطه بی‌تفاوت و نظارگر باشند.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد دارم جنبش دانشجویی همچنان با حرارت به حرکت خود ادامه می‌دهد، افزود: هر جریان و اتفاقی رویش و ریزش‌هایی دارد، رویش واقعه 16 آذرماه استکبارستیزی است که به دلسوزی در بین جوانان ادامه دارد.

علی‌محمدی با بیان اینکه یکی از عناصر محوری تداوم انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی است، ادامه داد: همراهی جنبش دانشجویی با روحانیت و امام راحل نشان از درک و وسعت دید آنان دارد.

استاد دانشگاه شهرکرد با طرح این پرسش که نقش دانشگاهیان در توسعه نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ اینگونه پاسخ داد: نقش مهم این است که با توسعه علم و فناوری و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند بسیار اثرگذار باشند.

وی بیان کرد: افزایش صادرات در بخش صنعت و کشاورزی به وسیله فکر جدید دانشجویان و از طریق توسعه کارآفرینی محقق می‌شود.

علی‌محمدی تاکید کرد: دانشگاه یکی از اساسی‌ترین نهادهای مولد فرهنگ است.

انتهای پیام/1031ج
 


کد مطلب: 49284

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/49284/یکی-عناصر-محوری-تداوم-انقلاب-اسلامی-جنبش-دانشجویی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir