به گزارش جهانبین نیوز به نقل از دیار آفتاب؛ این روزها در حالی که خبر هایی از روشن شدن مجدد چراغ تولید در هپکو به گوش می رسد اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر سر این شرکت سایه انداخته و شواهد و قرائن نشان می دهد که بنظر تا به این لحظه این وارداتچی ها هستند که با زور و قدرت لابی کماکان در برابر اراده کارگران مظلوم هپکو صف آرایی می کنند.
در پی انتشار تصاویری طی ماه ها و هفته های گذشته از واردات انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی از جمله دامپتراک و بیل های مکانیکی امروز نیز فیلمی از اسکله بندر شهید رجایی به دست خبرنگار دیارآفتاب رسیده که نشان می دهد یکی از ماشین آلات پرکاربرد در زمینه های مختلف عمرانی در حال وارد شدن به کشور است.
این لودرهای وارداتی متعلق به یک شرکت کره ای به نام دوسان (DOOSAN) هستند که بر اساس شواهد موجود در فیلم از طریق یک شرکت واردکننده به صورت واسطه ای وارد می شوند.
اما با وجود اینکه کره جنوبی با رفتارهای خصمانه سال هاست تحت عناوین و بهانه هایی همچون تحریم میلیاردها دلار از سرمایه های ایران را بلوکه کرده است با این حال واردات محصولات کره ای همچنان ادامه دارد و نه تنها سئول اراده ای برای آزادسازیی دارایی بلوکه شده ایران نشان نمی دهد بلکه واردکنندگان میلیون ها دلار ارز کشور را به جیب آنها سرازیر می کنند.
در همین راستا چندی قبل بود که طی دستوری از سوی مقام معظم رهبری و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی واردات کلیه محصولات لوارم خانگی کره ای به کشور ممنوع اعلام شد، مسئله ای که نشان دهنده تدبیر رهبری در راستای حمایت از تولیدات داخلی در سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی» و جامه عمل پوشاندن به شعار سال است و می طلبد متولیان امر با سرلوحه قراردادن این دستور در تمامی حوزه ها برای پویایی شرکت های تولید کننده داخلی گام بردارند.
با این حال اما جای تعجب است در حالی که وزارت صمت به عنوان متولی امر تجارت خارجی به خصوص واردات می تواند با یک ابلاغ به مبادی ورودی گمرکی کشور بر مسئله واردات اعمال مدیریت کند اما همچنان این مانع بزرگ پیش پای تولیدکنندگان داخلی از جمله هپکویی قرار دارد که بعد از سال ها رکود اینک با نگاهی به آینده به دنبال جذب مشتری و قد علم کردن است.
این حجم از تعلل و بی تفاوتی نسبت به واردات بی رویه محصولاتی که توان تولید داخلی آن ها در وجود دارد و بارها مورد تأکید متخصصان قرار گرفته است و شرکتی همچون هپکو پیش تر آن را به ثبت رسانده است نشان می دهد برای پی بردن به بسیاری از مسائل باید جایی به جز مبادی ورودی و گمرکات کشور را زیر ذره بین قرار داد و شاید این لابی های گسترده و برخی تعارض منافع هستند که جرئت پا پس نکشیدن را به وارداتچی ها می دهد.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز چندی قبل در گفتگو با دیارآفتاب در رابطه آسیب های ناشی از واردات به شرکت هپکو گفت: برای راه انداختن هپکو نیاز نیست کار خاصی بکنند بلکه نباید در حوزه ماشینآلاتی که هپکو تولید میکند اجازه واردات داده شود.
وی تصریح کرد: هپکو یکی از دهها صنعت ماست که با مشکل مواجه است، متأسفانه مافیایی شکلگرفته و یک سر این مافیا و اژدهای هفتسر واردات در برخی سازمانها و ارگانهای دولتی است که از آنجا هم پشتیبانی میشود لذا باید هفتسر این اژدها را قطع کرد.
کمتر کسی است که نداند واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به خصوص در رده دست دوم و مستعمل طی سال های اخیر ضربات بسیار سنگینی را به شرکت هپکو وارد کرده است به طوری که میزان تولیدات این مجموعه صنعتی که بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین خاورمیانه لقب دارد از تولید سالانه از قریب به ۳ هزار دستگاه در اواسط دهه ۸۰ به تولید تقریباً صفر در سال ۹۹ رسید.