کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری مطرح کرد

اشتراک 49 درصد از بیماری‌های جهان بین انسان و دام

11 مهر 1400 ساعت 12:35

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: 49 درصد از بیماری‌های جهان بین انسان و دام مشترک است، برای مثال بیماری سل که علی‌رغم آنکه در کودکی انسان در برابر این بیماری واکسینه می‌شود اما اطمینان‌بخش نیست به همین دلیل دامداری‌ها مرتب شناسایی و موارد گزارش می‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ محمد اسدی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال  و بختیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان که به مناسبت روز دامپزشکی برگزار شد، با اشاره به اینکه از سال 1303 فعالیت‌های دامپزشکی به دلیل شیوع بیماری طاعون گاوی در ایران آغاز شد، اظهار کرد: عمده وظیفه این بخش مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه 49 درصد از بیماری‌های جهان بین انسان و دام مشترک است، گفت: برای مثال بیماری سل که علی‌رغم آنکه در کودکی انسان در برابر این بیماری واکسینه می‌شود اما اطمینان‌بخش نیست به همین دلیل دامداری‌ها مرتب شناسایی و موارد گزارش می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال  و بختیاری افزود: بیماری هاری یکی دیگر از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است به همین دلیل سالانه نزدیک به 9 هزار قلاده سگ واکسینه می‌شوند تا بتوان با این بیماری مقابله کرد.

اسدی با اشاره به اینکه مشمشه در اسب‌ها از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که اگر فردی به آن مبتلا شود حتماً خواهد مرد، ادامه داد: بیماری دیگر از این دست تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است که موارد زیادی از درگیری با این بیماری را شاهد هستیم.

وی بخش دیگر وظایف اداره کل دامپزشکی را پیشگیری را مبارزه با بیماری دامی مثل تب برفکی که باعث افت بسیار زیاد شیردهی دام می‌شوند عنوان کرد و گفت: بیماری دیگر با عنوان VHS در جمعیت آبزیان است که سعی شده تحت کنترل باشد.

 مدیرکل دامپزشکی چهارمحال  و بختیاری عنوان کرد: در حال حاضر 93.1 درصد بیماری شاربن گوسفندی، 157 درصد آبله گوسفندی و 47.3 درصد تست سل محقق شده است.

اسدی بخش دیگری از وظایف مجموعه دامپزشکی را نظارت بهداشتی در تولید و عرضه مواد خام دامی دانست و خاطرنشان کرد: این خدمات در مراکز مختلف ارائه می‌شود و مراکزی که به‌صورت مرتب مورد سرکشی قرار می‌گیرند شامل 204 واحد عرضه گوشت قرمز، 605 واحد عرضه گوشت مرغ، 53 واحد عرضه آبزیان، 10 واحد عرضه تخم‌مرغ، 645 واحد عرضه گوشت قرمز و آلایش خوراکی، 416 واحد گوشت مرغ و آبزیان، 6 هزار و 21 واحد سوپرمارکت، 983 واحد سوپر پروتئین‌ها، 5 واحد آلایش خوراکی، 196 واحد عسل و لبنیات، 78 واحد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، 57 واحد عرضه‌کنندگان پرندگان زینتی، 9 واحد عرضه‌کنندگان آبزیان زینتی، 32 واحد تولیدکننده خوراک دام و طیور و 52 واحد عرضه‌کنندگان خوراک دام و طیور هستند.

وی اضافه کرد: کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام در این استان شامل 2 واحد تولیدکننده خوراک طیور، 8 واحد تولیدکننده خوراک آبزیان، یک واحد تولیدکننده خوراک دام و طیور به‌صورت توأم، 31 واحد تولیدکننده خوراک دام و آبزیان، 9 واحد تولیدکننده خوراک طیور و آبزیان و یک واحد پودر آبزیان هستند که نظارت‌های سالانه و دوره‌ای بر آن‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال  و بختیاری اظهار داشت: حوزه صادرات بخش دیگری از وظایف دامپزشکی است و تا مجوز دامپزشکی وجود نداشته باشد هیچ محصول خوراکی به‌ویژه لبنیات اجازه صادرات نخواهد داشت.

اسدی یادآور شد: گواهی‌های صادر شده در حوزه صادرات در استان شامل 590 مجوز محموله خوراک ماهی، 591 محموله داروهای دامپزشکی، 350 محموله شیر خام فله، 107 محموله ماهی خوراکی تازه، 5 هزار و 610 محموله مرغ زنده جهت کشتار و 19 محموله واکسن دام و طیور هستند.

وی افزود: گواهی بهداشتی خروج محموله‌هایی که از چهارمحال و بختیاری خارج شدند شامل خوراک ماهی یک هزار و 972 محموله، پودر کنسانتره خوراک میگو یک هزار و 905، شیر خام فله 559 محموله، ماهی خوراکی تازه یک هزار و 358 محموله و ماهی خوراکی منجمد نیز 133 محموله است.

اسدی ادامه داد: محصولاتی که از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شدند شامل 73 هزار و 142 کیلوگرم محصولات لبنی، 28 هزار و 150 کیلو ماهی سرد شده و 30 هزار کیلوگرم نیز ماهی منجمد است.

 مدیرکل دامپزشکی چهارمحال  و بختیاری عنوان کرد: محصولاتی که در 6 ماهی گذشته وارد این استان شده است نیز عمدتاً تخم ماهی چشم زده، جوجه یک روزه گوشتی، مادر گوشتی، جوجه بوقلمون، انواع گوشت طیور، انواع گوشت قرمز، تخم‌مرغ خوراکی، دارو، گوسفند و بز، گاو، گوساله و شتر، واکسن، نهاده‌ و مکمل وارداتی است.

اسدی با اشاره به اینکه مراقبت، بازدید، نمونه‌برداری و آزمایش از مرغداری‌ها انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در 6 ماهه ابتدای امسال 2 هزار و 39 مورد مراقبت از آنفولانزا در استان صورت گرفت، از 127 واحد مرغداری بازدید شد، 115 نمونه‌برداری و آزمایش انجام گرفت، 44 میلیون و 777 هزار و 162 دز واکسیناسیون طیور صنعتی انجام شد، 8 میلیون و 45 هزار قطعه جوجه ریزی صورت گرفت و 117 مورد نیز گزارش بیماری داشتیم.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون طیور بومی در دو فاز توسط نیروهای دولتی با همکاری سپاه، بسیج عشایری و بسیج سازندگی به تعداد 792 هزار و 862 مورد انجام شد.

انتهای پیام/1031ج


کد مطلب: 48748

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48748/اشتراک-49-درصد-بیماری-های-جهان-بین-انسان-دام

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir