کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی:

تشکیل سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها شایع‌تر است/ افزایش احتمال ایجاد سنگ در صفرا، با رژیم‌های سخت لاغری

9 شهريور 1400 ساعت 10:34

فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی یکی مهم‌ترین عللی که سبب می‌شود سنگ صفرا تشکل شود، را جنسیت عنوان کرد و گفت: تشکیل سنگ صفرا در خانم‌ها شایع‌تر است.


رضا رشیدی فوق تخصص گوارش، کبد و مجاری صفراوی در گفت‌وگو با جهابین نیوز؛ اظهار کرد: همان‌طور که از اسم بیماری مشخص است، سنگ کیسه صفرا تشکیل یک نوع سنگ در کیسه صفرا است که در اغلب اوقات علائم خاصی نداشته و به‌صورت اتفاقی بیمار حین سونوگرافی متوجه آن می‌شویم.
 
وی افزود: زمانی سنگ در کیسه صفرا تشکیل می‌شود که تغییراتی در آن ایجاد شود، معمولاً افزایش کلسترول شدید در داخل صفرا و یا کاهش میزان اسیدهای صفراوی و اختلالات حرکتی در کیسه صفرا ازجمله عواملی هستند که سبب تشدید تولید سنگ می‌شوند.
 
رشیدی یکی مهم‌ترین عللی که سبب می‌شود سنگ صفرا تشکل شود را جنسیت عنوان و خاطرنشان کرد: تشکیل سنگ صفرا در خانم‌ها شایع‌تر است، همچنین در سنین بالا مثلاً 60 سال، احتمال تشکیل سنگ بیشتر است.
 
این پزشک چاقی و اضافه‌وزن را یکی دیگر از علل تشدیدکننده تشکیل سنگ صفرا دانست و یادآور شد: در بارداری به دلیل اختلالات حرکتی که در کیسه صفرا بروز می‌‎کند و یا تغییراتی که در محتویات صفرا به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می‌شود، احتمال بروز سنگ صفرا بالا است.
 
وی با بیان اینکه رژیم غذایی در ایجاد سنگ صفرا اهمیت بالایی دارد گفت: رژیم غذایی پرچرب با میزان کلسترول بالا و فیبر کم احتمال ابتلا به سنگ را بالا می‌برد، برخی از بیماری‌ها مانند دیابت و افزایش چربی خون نیز در بروز سنگ صفرا نقش بسزایی دارد.
 
رشیدی تأکید کرد: افرادی که چاق هستند و می‌خواهند کاهش وزن داشته باشند، اگر رژیم‌های سختی که کاهش وزن در مدت کوتاهی را در پی دارد، داشته باشند، ممکن است به سنگ صفرا مبتلا شوند، همچنین برخی از داروها که میزان کلسترول را کم می‌کنند یا داروهایی که حاوی استروژن هستند هم در بروز سنگ مؤثر می‌باشند.
 
این پزشک با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی بر بروز سنگ کیسه صفرا تأثیر دارد بیان داشت: مبتلایان به سنگ کیسه صفرا الزاماً نباید زیر تیغ جراحی بروند و لزوم انجام جراحی بستگی به شرایط سنگ، سن ابتلا و شرایط بالینی بیمار دارد، سنگ‌های بدون علامت و کوچک با سایز کم‌تر از 10 میلی‌متر ابتدا با دارو درمان می‌شوند، اما بر روی سنگ‌ها بزرگ‌تر از 10 میلی‌متر دارو تأثیری ندارد و بسته به اینکه دارای علائم باشند یا نه تصمیم‌گیری می‌شود.
 
انتهای پیام/1026ج
 


کد مطلب: 48448

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48448/تشکیل-سنگ-کیسه-صفرا-خانم-ها-شایع-تر-افزایش-احتمال-ایجاد-رژیم-های-سخت-لاغری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir