کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان چهار محال و بختیاری؛

کاهش پروتکل های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری/ کرونا در کمین عادی انگاری مردم

21 مرداد 1400 ساعت 14:17

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان گفت: در گذشته 90 درصد مردم مسائل بهداشتی را رعایت می کردند و ضعف ما در راستای آن 10 درصد مردمی بود که بهداشت را رعایت نمی کردند،در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم شده است و 40 الی 50 درصد رعایت بهداشت صورت می گیرد.


به گزارش جهانبین نیوز؛دکتر مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان چهارمحال و بختیاری در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا کشور  که با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر بهداشت برگزار شد ، نا هماهنگی بین مجموعه ها در عمل را یکی از علت های مدیریت نامطلوب در بیماری کرونا دانست و افزود: مساله کرونا یک مساله چند بُعدی است و یکی از ضعف های استراتژیک در مدیریت کرونا نبود هماهنگی بین بخشی کامل در عمل است،برای مدیریت این بیماری باید اقدامات همدلانه و هم راستا انجام شود.

وی بیان کرد:خیلی ها در رده مردم و در رده مسئولین شاید به این باور نرسیده بودند که کرونا چقدر مساله غامض و پیچیده ای است و می تواند بحران زا و خطرناک باشد،در حیطه اجرا در مسئله بهداشت و درمان محیط به کادر درمان نمره قبولی میدهم ولی شاید مهمترین نقطه ضعف مجموعه وزارت بهداشت در مدیریت کرونا عدم اصرار شدید بر مواضع بود.

دکتر شیرانی با بیان اینکه با کسی تعارف نداریم اظهار کرد:در خیلی از مجامع رسمی نتوانستیم منویات و منظورمان را به اعضای جلسه تفهیم کنیم و بر اجرای چیزی هایی که می گوییم مسر باشیم ، یکی از عللی که با بحران روبرو شده ایم همین مسئله می باشد.

وجود موج های مختلف طبیعت بیماری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین عنوان کرد:داشتن موج های مختلف طبیعت بیماری است و در همه کشور ها همین است و بی انصافی است که فکر کنیم برخی کشور ها در شرایط بهتری بسر می برند و باید امکانات و تجهیزاتمان را مقایسه کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه بهداشت و درمان نتوانستیم به بقیه این مسئله را تفهیم کنیم که این بحران نیاز به هزینه دارد و نقطه ضعف ما در برابر این بیماری تامین هزینه و تجیهزات بود ،دانشگاه های علوم پزشکی رها شدند تا با همان بودجه معمول که ماموریت های معمول خود را انجام می دادند، کرونا را مدیریت کنند.

شیرانی تصریح کرد:ما مدیران میانی در وزارت بهداشت واقعا به لحاظ تجهیزات و منابع روز های آزار دهنده ای داشتیم و شرمنده پرسنل و کادر درمان از جهت پرداخت به موقع حق زحمه های پرسنل شدیم.

وی افزود:  به سختی توانستیم از شرکت ها، لوازم و تجهیزات مربوط به بیماری کرونا را تامین کنیم ،در کرونا دو فاز داریم یک فاز پیشگیری قبل از ابتلا به کرونا می باشد و بعد مدیریت کسانی که به کرونا مبتلا شده اند.

با همه گرفتاری های اقتصادی موجود در جامعه مردم همراهی بسیاری دارند

وی بیان کرد:مردم بسیار خوبی داریم و در بحث پیشگیری بخصوص در موج آخر نتوانستیم گاها پروتکل ها را رعایت کنیم،با همه گرفتاری های اقتصادی موجود در جامعه مردم همراهی بسیاری دارند ولی همه جای دنیا مرسوم هست که عده ای قانون شکنند.

شیرانی همچنین بیان کرد:حتما عده ای از مردم دلسوز و مهربان رعایت کننده هستند ولی عده ای منافع شخصی خودشان را بر جامعه ترجیح می دهند،در کشور تصمیم مناسبی برای کسانی که به اکثریت مردم احترام نمی گذارند گرفته نشده است.

مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به علت بسته بودن مراکز واکسیناسیون و نبود سرم در مراکز درمانی و داروخانه ها اظهار کرد:یکی از مسائلی که ما مدیران میانی در آن بسیار اذیت شدیم همین مسئله تلاش و جنگیدن دست خالی به صورت روز مره برای تجهیزات و وسایل است،به جای اینکه برنامه ریزی علمی انجام دهیم و همکارنمان را اقنا کنیم و در میان آنها حضور پیدا کنیم و به آنها روحیه دهیم به انتظار پشتیبانی و تجهیزات مانده ایم،تهیه و توزیع اینگونه اقلام جزء وظایف مدیران میانی نیست و این اقلام باید به وفور در اختیار ما قرار بگیرد.

وی عنوان کرد:مادر مسئله کمبود سرم در کشور استرس زیادی را تحمل کردیم و برای مدیریت کمبود سرم دردسر های زیاد کشده ایم،این تصمیم من و همکارانم در دانشگاه که به بخش خصوصی سرم ندهیم تا بیمارستان ها دولتی دچار کمبود سرم نشود بسیار تصمیم سختی است و بین کار بد و بدتر مجبور به انتخاب بد هستیم.

شیرانی افزود:در دوروز گذشته دچار کمبود واکسن در استان بودیم و دیروز با رسیدن واکسن افرادی که در روز گذشته جامانده بودند را واکسینه کردیم و متاسفانه واکسن تمام شد.قرار بود در شب گذشته واکسن به دستمان برسد اما هنوز واکسنی دریافت نکرده ایم.

تا روز یکشنبه واکسن در شهرستان های شهرکرد و فارسان وجود ندارد

وی ابراز کرد:علی رغم اینکه شب گذشته برای دریافت واکسن  ماشین یخچال دار به فرودگاه تهران فرستاده ایم  اما تا کنون واکسنی بدست ما نرسیده ، واکسن های کرونا توسط مسئولین بهداشت در فرودگاه توزیع می شود و بغیر از استان ما چندین استان دیگر هم واکسن در یافت نکرده اند،تعداد واکسنها کم است واین مسئله از طریق اخبار صدا و سیما و فضای مجازی اطلاع رسانی شده است و تا روز یکشنبه واکسن در شهرستان های شهرکرد و فارسان وجود ندارد.

مجید شیرانی همچنین افزود: در قانون گذاری دچار ضعف هستیم ،90 درصد مردم مسائل بهداشتی را رعایت می کردند و ضعف ما در راستای آن 10 درصد مردمی بود که بهداشت را رعایت نمی کردند،در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار کم شده است و 40 الی 50 درصد رعایت بهداشت صورت می گیرد.

وی افزود:کاملا مشخص است که کسی که مبتلای به این ویروس است باید قرنتینه و جداسازی شود و باید حتما شخصی مسئول نظارت بر این رفتار بیمارباشد که در صورت عدم رعایت از نظر ما این شخص مجرم محسوب می شود و باید برخورد شود.

شیرانی عنوان کرد: جای تاسف و تعجب بیشتر آنجایی است که قانون داریم ولی اجرا نمی شود،ستاد ملی کرونا قوانینی را هم پای شورای امنیت ملی کشور تصویب می کند و این قوانین می بایست اجرایی شود،گروه های شغلی مشخص شده است و در شرایط قرمز آمده است چه گروه های شغلی تعطیل هستند،مسئول اجرای این ها هم مشخص است و وزارت بهداشت نقش ناظر عالیه را دارد.

بیش از دو سوم موارد ابتلا به کرونا در مجالس عروسی،عزاداری و دور همی ها صورت گرفته است

وی افزود:بر اساس تحقیقات مدون صورت گرفته در استان بیش از دو سوم موارد ابتلا به کرونا در مجالس عروسی،عزاداری و دور همی ها صورت گرفته است و بر اساس قانون برگزاری هرگونه مراسمات در شهر های قرمز ممنوع است ، می باست این مراسمات را تعطیل کرد و از ورود و خروج مسافر به شهر های قرمز و نارنجی جلوگیری شود،بسنده به جریمه کافی نمی باشد.

دکتر شیرانی در پایان این نوید را به مردم داد که با همراهی آنها و عبور از موج پنجم کرونا ، بر اساس علم اپیدولوژی و بیماری های عفونی دیگر موج سهمگینی نخواهیم داشت عنوان کرد: سیستم بهداشتی و درمانی بدون هیچگونه باری این وظیفه را انجام می دهد گرچه که این کار بسیار فرسایشی و خسته کننده شده اما بر اساس شغل و وظایفی که داریم همچنان ایستاده ایم و خواهیم ایستاد و در خدمت مردم هستیم.

انتهای پیام/1030 ج


کد مطلب: 48286

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/48286/کاهش-پروتکل-های-بهداشتی-چهارمحال-بختیاری-کرونا-کمین-عادی-انگاری-مردم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir