کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختلالات تیروییدی در زنان باردار شایع است

6 خرداد 1400 ساعت 8:32

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: اختلالات تیروییدی در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش بسزایی دارد .


به گزارش جهانبین نیوز؛  هوشنگ ناصری کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: تیرویید بزرگترین غده درون ریز بدن است که عملکرد آن بر بسیاری از غدد دیگر موثر است ، اختلالات تیروییدی در زنان ۱۰ برابر بیش تر از مردان است.

وی افزود: مهم ترین بیماری های تیرویید شامل کم کاری و پرکاری، گره ها ، التهاب (تیروییدیت) و سرطان تیرویید است.

ناصری با اشاره به اینکه اختلالات تیروییدی در تمام سنین و هر دو جنس و همه جهان شایع است گفت:هورمون های تیروییدی برای عملکرد درست و دقیق کل بدن ضروری است و این درحالی است که، بیش از ۲۰۰ میلیون بیمار مبتلا به اختلالات تیروییدی در جهان در حال درمان هستند.

وی  با اشاره به اینکه در کشور ما  بیماری کم کاری تیرویید نوزادان شایع است بیان داشت:  تنها روش برای تشخیص زودرس آن، انجام غربالگری نوزادان در روز های ۵-۳ تولد است.

ناصری بیان داشت: اختلالات تیروییدی در زنان باردار شایع است و عدم درمان آن در سلامت جنین و مادر نقش بسزایی دارد .

مصرف بتادین در زن باردار برتیروئید جنین اثر منفی دارد

کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف بتادین برای ضدعفونی کردن در زن باردار، می تواند بر تیرویید جنین اثر منفی بگذارد.

ناصری با اشاره به اینکه کمبود ید در غذای مصرفی روزانه می تواند باعث مشکلات تیرویید شود گفت: همه بیماری های تیروییدی قابل درمان هستند.

وی خاطر نشان کرد: احتمال بروز بیماری های تیروییدی (بخصوص کم کاری تیرویید) در بیماران دیابتی بالا است.

ناصری با بیان اینکه مصرف مستمر بعضی از داروها مثل آمیودارون (داروی قلبی) و لیتیوم (داروی ضد افسردگی) احتمال بروز اختلالات تیروییدی را افزایش می دهد گفت: سلامت غده تیرویید در طبیعی بودن ضریب هوشی و رشد و نمو نوزادان و کودکان نقش اساس دارد.

وی افزود: گاه افت تحصیلی در مدارس، نشانه ابتلا به بیماری های تیروییدی در دانش آموز است.

ناصری با اشاره به اینکه قبل از اقدام به بارداری باید از سلامت تیرویید خود باخبر شوید و به هیچوجه، نباید مصرف داروهای تیروییدی بدون دستور پزشک بخصوص در دوران بارداری قطع شود گفت: بیمار کم کاری تیرویید در زنان جوان، می تواند موجب ناباروری شود.

وی خاطر نشان کرد: اختاتلات دریافت ید خوراکی روزانه، بیماری های خود ایمن و التهاب های باکتریای و ویروسی از عوامل خطر بروز بیماری های تیروییدی هستند  و فقط ۵ درصد از گره های تیروییدی بدخیم هستند.

ناصری با اشاره به اینکه سابقه فامیلی ابتلا به بیماری های تیرویید، از عوامل خطر بروز اختلالات تیروییدی محسوب می شود بیان داشت: هنوز مدارک عامی معتبری در ارتباط با تاثیر طب های سنتی و سوزنی و هومیوپاتی در درمان بیماری های تیروییدی وجود ندارد.

گفتنی است؛ مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در بروز اختلالات تیروییدی موثر است.

انتهای پیام/
 


کد مطلب: 47658

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/47658/اختلالات-تیروییدی-زنان-باردار-شایع

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir