به گزارش جهان بین نیوز، عضو هيات مديره انجمن قطعه سازان، در صحبتهايي که بيشتر شبيه به تحقير مصرف کننده داخلي است ، گفت: مردم با قيمت هاي جديد خودرو کنار مي آيند.در حال حاضر نقدينگي در کشور 6 برابر شده اما قيمت خودرو 6 برابر نشده است و مي تواند همچنان افزايش يابد
نجفي منش، رئيس انجمن قطعه سازان ايران، در مصاحبه اي در خصوص افزايش قيمت خودرو با تعيين ارز مبادله اي گفته است: هر چند مبنا قرار دادن ارز مبادله اي موجب افزايش قيمت خودروهاي داخلي ميشود، اما همانگونه که مردم با قيمت بنزين که از ۱۰۰ تومان به ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان رسيد و قيمت نان که از ۱۰۰ تومان به ۵۰۰ تومان رسيد با قيمتهاي جديد خودرو نيز کنار ميآيند...
نجفي منش راست ميگويد، زيرا اکنون هم دولت و هم توليد کننده به خوبي رگ خواب مصرف کننده اي را که چاره اي جز تن دادن به اقدامات غير کارشناسي و بعضاً ظالمانه را ندارد، به دست گرفته و شناختهاند.
افزايش مجدد قيمت خودرو در بازار رسمي و آزاد که با تصميم اخير رئيس جمهور براي مجوز دادن در خصوص قيمت گذاري خودرو با ارز مبادله اي رقم خورد، گويا خوب به مذاق خودرو سازان و قطعه سازان خوش آمده است.
اين امر از آنجايي هويدا است که گويا اين طيف از صنعت، مصرف کننده را به عنوان يک سوژه براي رسيدن به خواستهاي سود محور ( اگر نگوييم سودجويانه) خود نگاه ميکند.
بازی جدید خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو
خودروسازان بزرگ باز هم با توقف عرضه به دنبال رشد قیمتهای بازار و چانهزنی برای کسب مجوز افزایش قیمتهای رسمی خودرو هستند
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی قطع عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ را بازی جدیدی برای دامن زدن به رشد قیمت خودروها در بازار دانست
.
تصميم دولت به كنارهگيري از بازار خودرو
نمایندگیهای فروش از قطع عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ خبر میدهند. تقارن این وضعیت با اعلام شیوه جدید قیمتگذاری خودرو موجب رشد بیضابطه قیمتها و ارائه نرخهای متفاوت و غیر معمول از سوی فروشندگان شده است
فقط محض یادآوری؛ قیمت برخی خودروها در سال گذشته همین موقع؛ تندر 16 میلیون، پژو 206 صندوقدار 23 میلیون، مگان 48 میلیون، پراید 9 میلیون و تیبا 12 میلیون. .
واما آخرین خبر؛ امروز یازدهم بهمن 91؛ پژو 206 صندوقدار 50 میلیون، تیبا 18 میلیون، تندر 30 میلیون، پراید 17 میلیون و مگان 70 میلیون
شنیده ها حاکی از آن است که مذاکراتی در حال انجام است؛ مذاکره بر سر قیمت خودرو و اینکه قیمتگذاری دست چه کسی باشد، دولت یا خودروساز؟ خبری از نتایج مذاکرات به بیرون درز نمیکند اما وزیر «صنعت، معدن و تجارت» جسته و گریخته حرفهای تازهای میزند؛ «سازمان حمایت باید از قیمتگذاری کنار برود»، «سازمان حمایت باید سیاستگذار باشد نه قیمتگذار.» اظهارات جدید «آقای وزیر»، عده ای خاص را سر شوق میآورد، چون میپندارند او در لفافه از آزادسازی قیمت خودرو خبر داده است. با این حال سازمان حمایت که اساسا علاقهای عجیب به «تکذیب» دارد، آزادسازی قیمت خودرو را هم تكذيب میکند تا بازار خودرو به هم نریزد، غافل از آنکه بازار نخ ماجرا را گرفته و قیمتها هم بالا رفتهاند
به اوایل سال برگردیم؛ بحران در صنعت خودرو کم کم در حال نمایان شدن است قیمتها با وجود آنکه بازار چندان تقاضایی ندارد، بالا میروند و همه انگشت به دهان میمانند که پراید شد 10 میلیون و پژو 206 شد 20 میلیون! وزارت صنعت به سازمان حمایت ماموریتی ویژه میدهد؛ خودروسازان به «جردن» دعوت میشوند تا از میزبانشان که سازمان حمایت باشد، برای افزایش قیمت کسب اجازه کند.
قیمت خودرو پس از سالها تثبیت، افزایشی رسمی را تجربه میکند و خودروسازان امیدوار میشوند که از این پس هر وقت هوس کردند، شال و کلاه کرده و از جاده مخصوص راهی جردن شده و مجوز افزایش قیمت بگیرند،
حالا به نیمههای سال رسیدهایم؛ تولید افتی شدید و کم سابقه را تجربه کرده و چیزی نمانده نصف شود.و همه با تعجب میپرسند: پراید شد 14 میلیون؟ 206 سی میلیون؟ کسی جوابگو نیست؛ خودروسازان اوضاع آشفته بازار را گردن نمیگیرند و گرانیها را به گردن دلالها میاندازند.
سال از نیمه رد شده و دعوای خودروسازان و سازمان حمایت بر سر قیمت خودرو بالا گرفته؛ خودروسازان آزادی میخواهند، آزادی قیمت خودروسازان باز هم روانه جردن میشوند و پس از کلی چانه زنی با میزبان سخت گیرشان، مجوزی دوباره برای افزایش قیمت میگیرند. بازار اما همچنان ملتهب است و قیمتها بالا ماندهاند و گاه بالاتر نیز میروند. پراید از 14 میلیون هم رد شده و مگان به بالای 50 میلیون رسیده است، 206 هم گیر نمیآید و اگر بیاید، باید 30 میلیون برایش هزینه کرد.
اواخر پاییز شده و آمارها از نصف شدن تیراژ توليد حکایت میکنند. حالا دیگر خرید خودرو حکایت خوردن خاویار را دارد و هر کسی را یارای آن نیست.
حال در انتهای سال هستیم قیمتها به حدی بالا رفتهاند که بیشتر به جوک میمانند تا واقعیت. برای هیچ کس قابل هضم نیست که پراید 5/15 میلیون باشد و مگان 70 میلیون و تندر 35 میلیون، اما نه جوک است و نه کابوس، واقعیتی است محض. در این اوضاع و احوال، سازمان حمایت سکوت کرده و خودروسازان هم دیگر هیچ نمیگویند و حتی اعتراض هم نمیکنند
ماجرا همین است، قیمت خودرو قرار است آزاد شود و سازمان حمایت از این ماجرای پرحاشیه کنار خواهد رفت. فعالان صنعت خودرو این خبر را تایید میکنند و میگویند منتظر ابلاغ آن هستند و ابلاغیه که برسد، خودشان قیمت را بر اساس نرخ ارز مبادلهای تعیین میکنند و سازمان حمایت فقط نظارت خواهد کرد.
گمان می رود به مصرف کننده ایرانی توهین شده که حد ندارد
مردم ما نیز همانند مردم عربستان و انگیلیسی و دیگرمردم جهان با نخریدن درس عبرتی به آنها بدهیم . فقط برای چند ماه خودرو نخرید تا قیمت ها بشکند.