۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۶۱۴۸
روانشناس سلامت خانواده در چهارمحال و بختیاری:

خانواده‌ها کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها نکنند/ والدین سطح سواد مجازی خود را بالا ببرند

روانشناس سلامت خانواده در چهارمحال و بختیاری گفت: خانواده‌ها نباید سیستم را در اتاقی جداگانه قرار دهند و نظارت بر کار فرزندان در فضای مجازی از سوی خانواده‌ها باید به‌صورت غیرمستقیم صورت گیرد تا آسیب‌های دیگری را به دنبال نداشته باشد.
خانواده‌ها کودکان و نوجوانان را در فضای مجازی رها نکنند/ والدین سطح سواد مجازی خود را بالا ببرند
فاطمه محمودی روانشناس سلامت خانواده در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: حضور دانش‌آموزان چه به دلیل مجازی شدن آموزش‌ها و چه قبل از آن در فضایی نامحدود و غیرقابل کنترل مشکلاتی را برای خانواده‌ها و خود کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها درحال حاضر ناچار هستند اجازه دهند فرزندانشان از گوشی و تبلت استفاده کنند ادامه داد: کنترل بچه‌ها در این فضا قابل انجام است و خانواده‌ها با توجه به گروه سنی فرزندان باید برنامه‌ریزی کنند و این نکته را مدنظر داشته باشند، بچه‌ها بیشتر از سه ساعت نیاز نیست که در فضای مجازی باشند.
 
محمودی افزود: اگر آگاه‌سازی خانواده‌ها در همه ابعاد صورت بگیرد می‌توانند با توجه به تفاوت‌های فردی فرزندان محدودیت‌های را برای آن‌ها و برای حضور در فضای مجازی اعمال کنند و اجازه ندهند بچه‌ها به فضای مجازی عادت کنند.
 
این روانشناس سلامت خانواده با بیان اینکه باید برای بچه‌ها برنامه‌ریزی‌های جانبی در نظر گرفته شود و اجازه ندهیم گرفتاری با استرس و اضطراب ناشی از کرونا ما را از رسیدگی به فرزندان غافل کند، خاطرنشان کرد: از آنجایی که بچه‌های سن متوسطه اول در سن بلوغ قرار دارند توجه به این سن از اهمیت بالایی برخوردار است و خانواده‌ در این دوره باید محلی امن برای نوجوانان باشد و اجازه ندهد فرزندان راه حل مشکلات خود را در فضای مجازی و به غلط پیدا کنند و راه نادرست را بروند.
 
محمودی با اشاره به اینکه پدر و مادر با وجود اینکه خودشان گوشی و وقت آزاد در اختیار دارند اقدام به خرید یک تبلت یا گوشی جداگانه برای فرزندان می‌کنند و مالکیت آن را به بچه‌ها می‌دهند و این کار بسیار نادرستی است و بدان معناست که قانون خاصی برای بچه‌ها در این زمینه درنظر گرفته نشده است، افزود: اگر بچه‌ها بیش از اندازه از فضای مجازی استفاده کنند دچار بلوغ زودرس، استرس، اضطراب و... می‌شوند، دیدن یک تصویر در فضای مجازی که شاید برای ما عادی باشد، برای یک نوجوان مشکلات بسیار جدی را ایجاد کند.
 
وی همراهی و نظارت بر کار کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را مهم عنوان و تاکید کرد: خانواده‌ها نباید سیستم را در اتاقی جداگانه قرار دهند و نظارت بر کار فرزندان در فضای مجازی از سوی خانواده‌ها باید به‌صورت غیرمستقیم صورت گیرد تا آسیب‌های دیگری را به دنبال نداشته باشد.
 
این مشاور در ادامه بیان داشت: خانواده‌ها باید سواد رسانه‌ای و مجازی خود را بالا ببرند و با استفاده از کلیپ‌های آموزشی یا دوره‌هایی که برگزار می‌شود آگاهی خود را ارتقاء داده، اجازه ندهند فرزندانشان در این فضا از آن‌ها پیشی گرفته و فریبشان دهند.
 
محمودی اضافه کرد: تولید محتوای آموزشی از سوی ارگان‌ها و ادارات مربوطه در بحث کاهش آسیب‌های اجتماعی فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است.
 
وی بیان داشت: نظارت و کنترل بر کار نوجوانان در سن بلوغ باید چندین برابر باشد، چون در این زمان دیدن یک تصویر یا یک شیوه صحبت می‌تواند فکر و ذهن بچه‌ها را درگیر کند و به دنبال آن نوجوان در سن بلوغ را با مشکلات بسیاری مواجه سازد.
 
این مشاور خانواده با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات می‌تواند در این زمینه اثیر بالایی داشته و بسیار کمک‌کننده باشد افزود: وقتی ما از اینترنت ملی استفاده می‌کنیم کنترل فضای مجازی برایمان راحت‌تر خواهد بود و قطعا با راه‌اندازی این فضا می‌توان امید داشت بسیاری از گرفتاری‌ها و نگرانی‌های خانواده‌ها رفع شود.
 
محمودی افزود: متاسفانه روند پیشرفت شبکه ملی اطلاعات پایین است و باید تا الان زیرساخت‌ها و بسترها راه افتاده باشد اما هنوز شاهد اتفاق چشم‌گیری در این زمینه نیستیم.
 
انتهای پیام/1026ج
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹

ساعت:

۱۰:۳۱:۳۴

18 Dec 2020