کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهانبین نیوز گزارش ‌می‌دهد

پای لنگ همت مسئولین در مناسب‌سازی معابر/خانه‌نشینی معلولان در سایه بی‌توجهی به نیازهایشان

23 آذر 1399 ساعت 8:36

اگر به سطح شهر نگاهی بیندازیم خواهیم دید در برخی از نقاط اقداماتی در جهت تسهیل رفت و آمد معلولین صورت گرفته است اما هنوز آنگونه که باید و شاید کاری انجام نشده و معلولان هر روز و هر ساعت برای انجام کارهای خود دچار مشکل شده و در اکثر مواقع با مشقت به کار خود ادامه می‌دهند.


به گزارش جهانبین نیوز؛ توانبخشی در سال 1981 از سوی سازمان بهداشت جهانی به‌عنوان اولین پاسخ به معلولیت تعریف شده است، توانبخشی به سه بخش پزشکی، حرفه‌ای و اجتماعی تقسیم می‌شود و مناسب‌سازی معابر و اماکن عمومی در گروه توانبخشی اجتماعی قرار می‌گیرد، مناسب‌سازی معابر در جهت خودکفایی معلول و تسهیل فعالیت‌های وی صورت می‌گیرد و این موضوع می‌تواند تاثیرات بسیاری در روحیه معلولان داشته باشد و براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تمام وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظف هستند در طراحی و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که دسترسی به آن‌ برای معلولان مانند افراد عادی فراهم شود.
 
بهزیستی یکی از متولیان این امر است که باید در جهت تسهیل رفت و آمد برای معلولین تلاش کند و مقدمات مناسب‌سازی معابر عمومی را برای افراد کم توان، معلول، سالمند و جانباز در ادارات و معابر با مذاکره و ارائه راهکار فراهم کند.
 
اگر به سطح شهر نگاهی بیندازیم خواهیم دید در برخی از نقاط اقداماتی در جهت تسهیل رفت و آمد معلولین صورت گرفته است اما هنوز آنگونه که باید و شاید کاری انجام نشده و معلولان هر روز و هر ساعت برای انجام کارهای خود دچار مشکل شده و در اکثر مواقع با مشقت به کار خود ادامه می‌دهند.
 
عدم مناسب‌سازی، معلولان را خانه‌نشین کرده است
 
امیر میر قاعدی یکی از معلولان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: به‌صورت مادرزادی از هر دو پا فلج هستم و همه 21 سال عمری که از خدا گرفتم را روی ویلچر بودم.
 
وی با بیان اینکه توان انجام بسیاری از کارهای خودم را دارم افزود: عدم مناسب‌سازی معابر سبب شده در اکثر مواقع برای انجام کارهایی که خودم توان انجامش را دارم به دیگران نیاز داشته باشم.


وی افزود: همانطور که همه می‌دانیم معلولیت محدودیت نیست، اما ما معلولان به سبب عدم توجه مسئولان به نیازمان محدود و خانه‌نشین شده‌ایم.
 
میرقاعدی با بیان اینکه نیاز نابینایی که نمی‌تواند از خیابان عبور کند یا معلولی که برای انجام کارهای اداری و بانکی خود نمی‌تواند سوار اتوبوس شود یا وارد آن اداره شود، همگی به خاطر بی‌توجهی به نیاز معلولان و عدم مناسب‌سازی معابر رخ می‌دهد.

وی در انتها گفت: ما به وعده‌های مسئولان دل خوش کرده‌ایم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک دیگر شاهد بروز این محدودیت‌ها برای معلولان نباشیم.
 
70 درصد معابر چهارمحال و بختیاری نیاز به مناسب‌سازی دارد
 
نرگس عسگری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: ۳۰ درصد از معابر چهارمحال و بختیاری مناسب سازی شده است.
 
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در سال ۹۸ موفق به کسب رتبه نخست در این زمینه شد افزود: با این وجود هنوز جای کار بسیاری است و باید گفت 70 درصد معابر هنوز نیاز به مناسب‌سازی دارد.
 
مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: برای پیشرفت در مناسب‌سازی معابر لازم است دستگاه‌هایی چون استانداری و شهرداری نیز پای کار بیایند و در این راستا همکاری لازم را با بهزیستی داشته باشند.
 
عسگری با اشاره به تفاوت معلولیت‌ها درافراد یادآور شد: این تفاوت‌ها نیاز معلولان را هم متغیر می‌کند، بنابراین مناسب‌سازی‌ها هم باید متفاوت باشد و این موضوع نیازمند بودجه کافی و همت مسئولان است تا با تکیه به آن بتوان به پیشرفت دست یافت.
 
احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای که با خانه ملت داشت مناسب ‏سازی و دسترس‌‏پذیری معابر برای تردد افراد دارای معلولیت را از موارد پراهمیت در قانون حمایت از معلولان عنوان کرده است.
 
وی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: براساس قانون هر دستگاهی وظایفه‌ای برای متناسب‌سازی معابر، ناوگان حمل و نقل عمومی، ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری بر عهده دارد، اما متاسفانه موارد مذکور به ندرت در معماری شهری لحاظ شده است، از این‌رو معلولان برای حضور در جامعه و تردد در معابر شهری با مشکلات بسیار زیادی رو برو هستند.
 
مناسب‌سازی معابر به برقراری عدالت اجتماعی کمک می‌کند
 
بهادر عبدالغنی شهردار شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: مناسب‌سازی معابر برای معلولان از اهمیت بالایی برخوردار است و در این دوره از مدیریت شهری بر مناسب‌سازی معابر شهری، ناوگان حمل و نقل عمومی و... تاکید بسیاری شده است.
 
وی با تاکید بر اینکه معلولان یکی از ارکان مهم جامعه هستند و باید تلاش شود خدمات اجتماعی در اختیار آن‌ها قرار گیرد اضافه کرد: مناسب‌سازی معابر سبب می‌شود عدالت اجتماعی برقرار شود.
 
عبدالغنی عزم همگانی دستگاه‌ها برای تسهیل دسترسی معلولان به امکانات شهری را لازم و ضروری دانست و بیان داشت: باید در این زمینه همه پای کار بیایند و با همه توان راه را برای معلولان هموار سازند.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ از آنجایی که توانمندسازی معلولان در انجام کارهای روزمره می‌تواند تا حد زیادی در تقویت روحیه این قشر و ایجاد اعتماد به نفس در آن‌ها کمک کند و از طرفی همه مردم حق دارند از امکانات شهری مناسب برای انجام امور روزمره خود برخوردار باشند، پس لازم و ضروری است که به بحث مناسب‌سازی معابر از سوی مسئولان نگاهی ویژه شود و مشکلاتی ازقبیل نبود بودجه یا عدم همکاری در این زمینه رفع گردد.
 
انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 46119

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/46119/پای-لنگ-همت-مسئولین-مناسب-سازی-معابر-خانه-نشینی-معلولان-سایه-بی-توجهی-نیازهایشان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir