نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محور برای مؤمن این است که باید عالم به زمان و همیشه زمان شناس باشد، گفت: منظور از زمان شناسی ساعت و دقیقه و روز و شب نیست، بلکه موقعیت، وظائف، شرایط و آن اموری است که در آنها واقع هست و نسبت به آن امور باید عکس العمل نشان بدهد، این را زمان شناسی میگویند.
به گزارش جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: جمعه دیگری است و همچنان به لحاظ شرایط خاصی که از جهت ویروس کرونا بر استانمان حاکم است، علیرغم اینکه نماز جمعه ما چندان آسیب وارد نمیکند و بنایمان هم بر این بود که نماز جمعه را این هفته دایر بکنیم اما به لحاظ اینکه برنامههای استانی در سراسر کشور و محدودیتهایی برای اصناف عزیز و کسبه و بسیاری از دستگاههای دیگر فراهم شده و حتی کسبه از ساعت 6 بعدازظهر کسب و کار را تعطیل میکنند تا اجتماعات کمتری شکل بگیرد.
وی ادامه داد: تبعاً ما هم به جهت همکاری در این مسیر، نمازجمعه این هفته را هم دایر نکردیم تا همراهی با عزیزانمان در ستاد کرونا، عزیزانمان در کادر بهداشت و درمان و متولیان امر و از همه مهمتر با مردم خوبمان صورت گرفته باشد، از این جهت پیام جمعه را تبعاً انشاءالله به فضل پروردگار داشته باشیم.
امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه محور برای مؤمن این است که باید عالم به زمان و همیشه زمان شناس باشد، یادآور شد: منظور از زمان شناسی ساعت و دقیقه و روز و شب نیست، بلکه موقعیت، وظائف، شرایط و آن اموری است که در آنها واقع هست و نسبت به آن امور باید عکس العمل نشان بدهد، این را زمان شناسی میگویند.
وی افزود: اگر گفته شده است مومن باید زمان شناس باشد، منظور این است که انسانی که عالم به زمان بوده شبهات، آن را در خود غرق نمیکند و فرو نمیبرد، بلکه اوست که بر شبهات حاکم میشود و آن ها را به خوبی میشناسد و درک میکند.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: مومن زمان شناس باید تمام امور، حوادث، حُکام، دوستان، دشمنان و وظائف زمان خودش را بشناسد و نسبت به آنها عکس العمل نشان بدهد.
نکونام با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) ادامه داد: این حدیث کفایت کنندهها را برای مؤمن بیان کرده و در رابطه با عرفان و شناخت میفرمایند در شناخت و معرفت مومن همین بَس که عالِم به زمانش باشد، اگر کسی عالِم به زمان بود، به او میشود گفت عالِم، عارف، دانا، عاقل، اینها همه مسائلی است که در این علم به زمان نهفته و بسیار مهم است.
خطیب جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد عالم به زمان بشود حتما باید راههای آن را طی کند، اهل مطالعه باشد، تحقیق، پژوهش، مشورت، ارتباط با انسانهای اهل اطلاع، با عالمان اندیشمند و مؤمن و وارسته، با جمعها و راههای به مقصد رسیده، انسان به خوبی میتواند راه های رسیدن به حقایق زمان را بدست آورد.
نکونام دشمن شناسی را یکی از مصادیق مهم زمان شناسی عنوان و بیان داشت: انسان زمان شناس بای دشمنان خود اعم از دشمن جِنّی، دشمن انسی، دشمن داخلی، دشمن خارجی، دشمن درونی و برونی را بشناسد و انسان باید این نکته را بداند که حتی اگر گاهی با یک کسانی که انسان ارتباط تنگاتنگ و مستمر دارد، در حقیقت ممکن است دشمن باشند، مثلاً خداوند متعال میفرماید حتی زن و فرزند گاهی میتوانند دشمن انسان باشند اینها خیلی مهم است، فرزند انسان دشمن آدم باشد این را آدم بشناسد، البته نحوه ارتباط با اینها و نحوه تعامل با اینها مختلف است اما اینکه انسان بشناسد این دشمن است چه اموری از این دشمنی است و چه اموری دوستی است، اینها را بشناسد اینها بسیار مهم است.
وی دشمنان استکباری، دشمنان طاغوتی و شیطان که از اول خدای تبارک و تعالی او را به عنوان دشمن بشر و دشمن آدم معرفی میکند را در صدر دشمنان مونان دانست و اضافه کرد: پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» میفرمایند «اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ» عاقلترین مردم آن کسی است که بهترین دوست خودش یعنی خدا را بشناسد، خدای تبارک و تعالی، خالق خود را، نعمت دهنده خود را، آن کسی که انسان را آفریده و انسان را در مسیر خودش قرار داده است.
امام جمعه شهرکرد گفت: پس پیامبر فرمودند عاقلترین مردم آن کسی است که خدایش را بشناسد و آن را اطاعت کند « وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ» و دشمنش را هم بشناسد و از او مخالفت کند و در برابر او بایستد، این دشمن شناسی خیلی مهم است و از آن مهمتر ایستادگی در برابر دشمن است.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه گاهی وقتها آدم دشمن را میشناسد اما جربزه ایستادگی در برابر آن را ندارد که این هم ضعف است، مثلا میداند که آمریکا بیشترین عداوتها را با ایران، با اهل ایمان، با انسانهای عدل محور دارد اما به جای آنکه در برابر این دشمن بایستد آن جربزه و آن قوت و آن اراده را ندارد ضعف بر او مستوری است، ترس بر او حاکم است، ملاحظات، محاسبههای غلط بر او حاکم است، نمیتواند بایستد، این هم ضعف بزرگی است پس دشمن را بشناسد لذا حضرت می فرماید « عَرَفَ عَدُوَّهُ » یک بشناسد و دو « فَعَصاهُ » در برابر این دشمن بایستد، این دشمن را معصیت کند، این دشمن را مخالفت کند، این دشمن را طرد کند، در برابر این دشمن از خودش مقاومت نشان بدهد، این بسیار مهم است که مؤمن این چنین باشد.
وی تاکید کرد: وظیفه شناسی از دیگر مصادیق زمان شناس بودن مومن است و این بدان معنا است که مومن زمان شناس عالِم به وظائف است، این نیست که فقط بداند چه اموری پیرامونش میگذرد، دانش یکی از این مسائل است و انسان وظیفه شناس باید دانش کاربردی در خودش ایجاد بکند دانش بدون کاربرد مثل همان کتابی است که بار حیوان باشد، یک بار سنگین از کتاب بر حیوان حمل کنند و ببرد ولی از این کتابها هیچ نصیبش نشود.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه باید مومنان وظایف را کاربردی در زندگیهایمان حاکم و به وظایفمان درست عمل کنیم، ادامه داد:امام صادق (ع) میفرماید «و يَحِقُّ عَلَي الْمسلِمين اَلاِجتِهاد فِی التَواصُلِ وَ التَعاوُنِ وَ التَعاطُفِ وَ المُواسَاه لِاَهلِ الحاجَه وَ تَعاطُف بَعضُهُم عَلی بَعضٍ» سزاوار است که مسلمان اهل اجتهاد باشد، اجتهاد یعنی تلاش، یعنی کوشش، کوشش در وظیفه، کوشش در اینکه آنچه باید انجام بدهد، انجام بدهد خب یکی از وظایف امروز همین تعاون است، یکی از وظایف مهم امروز ما همین تعاطف است، نسبت به یکدیگر عاطفه به خرج بدهیم، نسبت به یکدیگر کمک کنیم، همین کمک مومنانه، نسبت به یکدیگر سوز، مهر، محبت، گداز داشته باشیم و خیرخواه یکدیگر باشیم، در این شرایط سخت کرونایی در این شرایط سختی که بعضیها به شدت درگیرند و بعضیها بیمارند، خانوادههایی گرفتار بیماری هستند، خانوادههایی در این شرایط گرفتار فقر هستند، در این شرایط خانوادههایی گرفتار بیکاری هستند، خانوادههای فراوانی به اشکال مختلف از این شرایط آسیب دیدهاند، خانوادههایی که آسیب روحی دیده اند، آسیب اخلاقی دیدهاند، آسیب اجتماعی رسیدهاند همه اینها را باید به دادشان رسید.
وی اضافه کرد: سخن امام صادق (ع) این نکته را برای ما برجسته میکند که اولاً اهل جد و جهد در وظایف باشید، وظایفتان را انجام بدهید.
امام جمعه شهرکرد بیان داشت: پس عالِم به زمان بودن یکی از مصادیقش وظیفه شناسی و عمل به وظیفه است که انسان وظیفه را خوب بشناسد و به وظیفه عمل کند و در سایه عمل به وظیفه تبعا یک جامعه بر محور عدالت شکل بگیرد و همه انسانها بتوانند یک آسایش و آرامشی را در کنار یکدیگر داشته باشند. این هم پیام سوم من که دومین مصداق از مصادیق عالِم به زمان بودن را عرض کردم.
وی دنیاشناسی را از دیگر مصادیق زمان شناسی دانست و تاکید کرد: بسیار مهم است که انسان دنیایی را که در آن زندگی میکند را بشناسد، همه میدانید دنیا یک پوسته ظاهری دارد و یک درون و حقیقتی دارد این دو باید شناخته بشود، مبادا کسانی به پوسته ظاهری دنیا و به ظواهر دنیا اکتفا کنند و حقیقت دنیا را نشناسند، اگر کسی حقیقت دنیا را نشناخت راه را نمیتواند بپیماید، به مقصد نمیتواند برسد، تو همین پوسته و در همین ظواهر گیر میکند و مثل خود دنیا فانی و نابود و هلاک شده میشود.
نماینده ولی فقه حقیقت دنیا را فنا دانست و بیان داشت: در دنیا ماندگاری وجود ندارد، خدای تبارک و تعالی این دنیا را نیافریده است که بماند، این دنیا را آفریده است که روزی به پایان برسد « إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ* وَإِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ* وَإِذَا الْجِبَالُ سُيِّرَتْ* وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ* وَإِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ...» روزی همه اینها جمع میشود، دامنه دنیا جمع میشود، تمام این ظواهر دنیا در هم پیچیده میشود و هیچ اثری از این دنیا باقی نمیماند این وعده خالق این جهان است که دنیا فانی میشود پس این مقدار شناخت پیدا بکنیم که حقیقت دنیا فناست، این گردشها و این مرگ و زندگی و این ظواهری که میبینیم اینها هیچکدام ماندگاری ابدی ندارد.
وی تاکید کرد: باید بدانیم که دنیا بسیار کوتاه و مقطعی است، در عین حالی که این ظواهر وجود دارد اما فناپذیر هم هست و بسیار کوتاه و مقطعی و زودگذر، ممکن است در نگاه اولیه ما دنیا خیلی طولانی جلوه کند، روزی که ایجاد شده تا روزی که جمع بشود در نگاه ما خیلی طولانی جلوه بکند، همینطور هم هست، چون ما یک موجود محدودی هستیم، چندسالی بیشتر در این دنیا زندگی نمیکنیم و تمام میشود اما حقیقت این است که اولاً آن مقداری که با ما برخورد دارد دنیا بسیار کوتاه و زودگذر است، غیر از آن هم تمام شدنی و سریع تمام میشود، آن مقداری هم که با ما تعامل ندارد در کلان دنیا، از نظر پروردگار متعال زود تمام میشود، یک روزی خداوند تبارک و تعالی این دنیا را آفریده، یک روزی هم جمعاش میکند از نظر خدا مثل یک چشم بهم زدن است از نظر پروردگار این است، آفرینش تدریجی است، بقا هم تدریجی است، جمع شدن هم تدریجی است اما برای پروردگار متعال هیچ چیز نیست، اراده کند تمام میشود، چیزی نیست که انسان تصور کند یک چیز ماندگار ابدی طولانی است نَه.دنیا را کم ببینیم، کوتاه ببینیم و مقطعی ببینیم، مخصوصاً آن را که با ما مواجه هست که هیچ.
انتهای پیام/1026ج