کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ماما؛ پر توان و پویا، همراه و همگام برای سلامت زنان

16 ارديبهشت 1399 ساعت 13:03

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاري با اشاره به فرا رسيدن روز جهاني ماما (۱۶ ارديبهشت) و تبريک اين روز به تمامي فعالين اين عرصه ، از انتخاب شعار " ماما؛ پر توان و پويا، همراه و همگام براي سلامت زنان" براي اين روز خبر داد.


به گزارش جهانبین نیوز ؛ دکتر مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه ماماها در سه حوزه آموزش، بهداشت و درمان انجام وظيفه مي‌نمايند افزود: تعداد ماماهاي شاغل در حوزه هاي بهداشت، درمان و آموزش را به ترتيب حدود، ۳۴۰ ، ۲۵۰ و ۱۵ نفر اعلام کرد.

به گفته وی، ماماها در در حیطه آموزشی تربیت نیروي مامايي را در دوره هاي کارشناسي، کارشناسي ارشد و PHD بهداشت باروري به عهده دارند.

وی تصریح کرد: در حیطه بهداشت نیز این عزيزان، وظيفه مراقبت هاي دوران بارداري و پيگيري مادران باردار پرخطر از زمان بارداري تا ۴۲ روز پس از زايمان را انجام مي‌دهند.

دکتر شیرانی، مراقبت های قبل، حین و پس از زایمان را از وظايف ماما ها در حوزه درمان برشمرد و افزود: اين تلاشگران عرصه سلامت، مادر را جهت مراقبت هاي پس از زايمان تحويل حوزه بهداشت مي دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین با اشاره به اهمیت ویژه، کار مامايي در مراقبت از مادران و نوزادان اظهار داشت: اين قشر زحمت کش به عنوان مراقبين سلامت نيز انجام وظيفه مي‌نمايند.

مراقبت از مادر و نوزاد در بخش های لیبر، رومینگ، نوزادان و پست پارتوم و جراحی زنان و هماهنگی براي درمان مادر باردار پرخطر از ديگر وظايف برشمرده توسط دکتر شيراني براي ماماها بود.

وی، با اشاره به روزهای سخت شیوع کرونا و تلاش شبانه روزی کادر بهداشتی و درماني براي مقابله با بيماري کوويد ۱۹، در خصوص نقش ماماها در پيشگيري از همه گيري و کنترل اين بيماري نوپديد افزود: از زمان شيوع بيماري تاکنون كادر مامايي فعاليت چشمگيري را در هر سه حوزه به عهده داشته اند وغربالگري مادران مشكوك و ارجاع به حوزه درمان را انجام مي‌دهند.

دکتر شیرانی ادامه داد: در حوزه درمان نیز کادر مامایی با ترياژ مادران باردار مشکوک و مبتلا به کرونا، فعاليت هاي چشمگيري را در امر سلامت مادران و نوزادان برعهده دارند.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 44476

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/44476/ماما-پر-توان-پویا-همراه-همگام-سلامت-زنان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir