کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی بازي محلي قُل در لردگان

سایت خبری تحلیلی سلام لردگان , 5 بهمن 1395 ساعت 9:20

اين بازي معمولا از بازي هايي است که بيشتر دختران آن را انجام مي دهند. اين بازي معمولا به صورت انفرادي انجام مي شود و به صورت تيمي خيلي کم برگزار مي شود... .


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سلام لردگان بازي "قُل" معمولا از بازي هايي است که بيشتر دختران آن را انجام مي دهند. اين بازي معمولا به صورت انفرادي انجام مي شود و به صورت تيمي خيلي کم برگزار مي شود. در اين بازي از چند سنگ کوچک استفاده مي کنند که تعداد اين سنگ ها بستگي به حرفه اي يا غيرحرفه اي بودن بازيکنان دارد که تعداد سنگ ها به صورت ۵، ۷، ۹، ۱۱ تايي و… مي باشد و تعداد آنها حتما بايد فرد باشد. اين بازي داراي مراحل مختلفي مي باشد که اين مراحل عبارتند از:

در اينجا مراحل را در حالتي که پنج سنگ داريم توضيح مي دهيم.

۱) دست گرفتن

اين مرحله تعيين کننده اين است که کدام بازيکن، شروع کننده بازي است و نحوه انجام اين مرحله به اين صورت است که بازيکن همه سنگ ها را بالا انداخته و بايد با پشت دست آنها را بگيرد، بازيکني که تعداد سنگ بيشتري را با پشت دست خود بگيرد به عنوان شروع کننده بازي است، اگر دو بازيکن تعداد سنگ هاي برابري را با پشت دست بگيرند، با زيکنان يک بار ديگر اين کار را انجام مي دهند تا جايي که يک بازيکن بتواند تعداد سنگ بيشتري را با دست خود بگيرد و اين بازيکن به عنوان شروع کننده بازي است.

۲) دوقُل

بازيکني که سنگ بيشتري را با پشت دست گرفت بازي را شروع مي کند.
در اين مرحله، ابتدا هر پنج سنگ را روي زمين مي ريزد و ازبين اين پنج سنگ، يک سنگ را برمي دارد، اين سنگ را بالا مي اندازد و دو تا از سنگ هايي که روي زمين افتاده اند را بلند مي کند و سنگي که بالا انداخته را مي گيرد به طوري که در نهايت سه سنگ درون دست اوست، اين دو سنگ را کنار گذاشته و دو سنگ ديگر را به همين صورت بلند مي کند. در اينجا وقتي بازيکن مي خواهد دو سنگ را بلند کند بايد دقت کند که دست او به سنگ هاي ديگر برخورد نکند چون در اين صورت بايد سنگ ها را به نفر ديگر بدهد و بازي دست او مي افتد.

۳) سه قل

در اين مرحله بازيکن، چهار سنگ را در دست گرفته، يک سنگ را بالا انداخته و سه سنگ ديگر را روي زمين قرار مي دهد و سنگي که بالا انداخته را مي گيرد، سپس همين سنگ را دوباره بالا انداخته و سه سنگي را که روي زمين قرار داده را بلند مي کند به طوري که چهار سنگ را مجدداً در دست خود مي گيرد.

۴) چهار قُل

اين مرحله همانند مرحله سه قل است با اين تفاوت که پنج سنگ در دست گرفته ويک سنگ را بالا انداخته و چهار سنگ ديگر را روي زمين گذاشته و سنگي را که به بالا انداختيم را مي گيريم، سپس همان سنگ را دو باره بالا انداخته و چهار سنگ را برداشته و سنگي که بالا انداخته را مي گيريم و در نهايت هر پنج سنگ را بايد در دست بگيريم.

۵) غش

در اين مرحله هر پنج سنگ را در دست گرفته، يک سنگ را به بالا انداخته و چهار سنگ ديگر را در دست داشته و بايد در مدت زماني که سنگ را بالا انداخته ايم، انگشت اشاره خود را بر روي زمين کشيده و سنگي که بالا انداخته ايم را بگيريم. اين مرحله برحسب توافق بازيکنان مي تواند يک بار يا بيشتر انجام گيرد.

۶) عروس آشپال

در اين مرحله پنج سنگ را بالا انداخته و با پشت دست گرفته و روي زمين مي ريزيم، سپس يکي از اين سنگ ها را برداشته و با بالا انداختن آن به بالا، دو سنگ ديگر را بر مي داريم، اين دو سنگ را کنار گذاشته و دو سنگ ديگر را به همين صورت بلند مي کنيم. مرحله عروس آشپال همانند مرحله دو قل است و تنها تفاوتي که با آن دارد اين است که در مرحله عروس آشپال سنگ ها را با پشت دست گرفته و روي زمين مي ريزيم در حالي که در دوقل سنگ ها را بدون اينکه با پشت دست بگيريم روي زمين مي ريزيم.

۷) تخم

در اين مرحله سنگ ها را دو به دو در دست گرفته، يکي از اين دو سنگ را بالا انداخته و سنگ ديگر را روي زمين گذاشته، سپس يک سنگ ديگر را برداشته و دوباره يک سنگ را بالا انداخته و يک سنگ ديگر را روي زمين قرار مي دهيم، به همين صورت همه سنگ ها را روي زمين قرار مي دهيم، بايد دقت شود در هر بار که سنگي را روي زمين قرار مي دهيم، اين سنگ به سنگ يا سنگ هاي قبلي برخورد نکند چون در اين صورت سنگ ها به نفر مقابل داده شده و بازي دست او مي افتد. 



8) زنجفيل

در اين مرحله، سنگ ها را روي زمين ريخته، سپس يک سنگ را به دلخواه برداشته و اين سنگ را بالا انداخته و يک سنگ ديگر را بلند مي کنيم، بعد دو سنگ را بالا انداخته و سنگ سوم را بر مي داريم و به همين صورت سه سنگ را بالا انداخته و سنگ چهارم را بر مي داريم و به همين صورت همه سنگ ها را بر مي داريم.

۹) دست زدن

اين مرحله برحسب توافق بين دو بازيکن مشخص مي شود که چند دست زده شود و نحوه دست زدن به اين صورت است که هر پنج سنگ را بالا انداخته، کف دست خود را برزمين زده و همه پنج سنگي که بالا انداخته ايم را بايد بگيريم.

۱۰) دست گرفتن

اين مرحله، آخرين مرحله است در اين مرحله، بازيکن هر پنج سنگ را بالا انداخته و با پشت سنگ آنها را مي گيرد، که هر تعداد سنگي را که با پشت دست گرفتيم را شمارش وآنها را ثبت مي کنيم و دوباره به مرحله اول برگشته و همين کار را انجام مي دهيم.

در اين بازي در صورتي که بازيکن نتواند يکي از اين مراحل را به درستي انجام دهد، سنگها را بايد به بازيکن مقابل (حريف او) بدهد و حريف او نيز همين مراحل را انجام مي دهد تا موقعي که نتواند يکي از اين مراحل را به درستي انجام دهد (اصطلاحاً مي گويند سوخته شود)، دوباره نوبت به نفر اول مي رسد و او بايد در همان مرحله اي که قبلاً سوخته بود بازي را ادامه دهد.

نکته: در اين بازي بازيکن در هر مرحله اي که سوخته شد، بعد ازاينکه بازي دست او افتاد، بايد ازهمان مرحله اي که سوخته است بازي را شروع کند به جز در مرحلهي دست زدن، که اگر بازيکن در اين مرحله سوخته شود بايد دوباره از مرحله زنجفيل بازي را شروع کند و بعد مرحله دست زدن را انجام دهد.

در نهايت براي مشخص کردن بازيکن برنده، شمارش هايي را که با گرفتن سنگ ها با پشت دست در مرحله دست گرفتن انجام دادند را با هم جمع کرده و بازيکني که در مجموع تعداد سنگ بيشتري با پشت دست گرفته باشد را به عنوان برنده اعلام مي کنند. بازيکن برنده، بازيکن بازنده را تنبيه مي کند و تنبيه او به اين صورت است که به تعدادي که بازيکن بازنده، سنگ کمتري را با پشت دست گرفته بايد انگشتان او را بين انگشت شصت و اشاره قرار دهد و انگشتان او را فشار دهد.

انتهاي خبر1026ج /630 ل


کد مطلب: 32859

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/32859/معرفی-بازي-محلي-ق-ل-لردگان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir