:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> جهان بین - معرفی برخی از شرایط اعتکاف - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معرفی برخی از شرایط اعتکاف

30 فروردين 1395 ساعت 10:45

اعتكاف ماندن در مسجد به قصد بندگي خداست و به خودي خود مستحق و به واسطه نذر، قسم، عهد، اجاره و مانند آن واجب مي‌شود.


به گزارش جهانبین نیوز، "وَ مَن اعتَکِف ايماناً وَ احتِساباً غَفَرَ لَهُ ما تَقّدَمَ مِن ذَنبِهِ" اعتکاف از روي ايمان و يقين، باعث مغفرت معتکف مي‌شود.

اعتكاف ماندن در مسجد به قصد بندگي خداست و به واسطه نذر، قسم، عهد، اجاره و مانند آن واجب مي‌شود.

از آنجایی که به روزهای اعتکاف نزدیک می‌شویم در زیر برخی از شرایط اعتکاف برای معتکفان آمده است:

* كساني كه به هر علتي نمي‌توانند روزه بگيرند از توفيق اعتكاف محرومند (مسافر يا كسي كه روزه براي او ضرر دارد) و این درحالی است که هر نوع روزه‌اي (واجب، مستحق، قضاء،نيابتي و...) براي صحت اعتكاف کفایت می‌کند.

* معتكفان بايد حداقل سه روز كامل از طلوع فجر روز اول تا اذان مغرب روز سوم در حال اعتكاف باقي بماند.

* بدون اذن ولي يا كسي كه با انجام اعتكاف حقي از او ضايع مي‌شود اعتكاف صحيح نيست.

* از جمله محرمات اعتكاف بوييدن و استعمال بوي خوش به قصد لذت، بحث و جدل، خريد و فروش است و محرمات مذكور مبطل اعتكاف است.

* از آنجايي كه فرد معتكف روزه‌دار است بايد از مبطلات روزه نيز اجتناب كند و علاوه‌بر رعايت حقوق ديگران احكام مسجد را نيز رعايت نمايند، حفظ حرمت مسجد و با وضو بودن و حفظ نظافت مسجد و ترك سخن دنيا (سخن از هر چه غير از خدا و پرداختن به باطل) از مواردي است كه بر آن تأكيد شده است.

* در هر زمان كه روزه صحيح باشد اعتكاف نيز صحيح است و اعتكاف زمان خاصي ندارد. البته ايام‌البيض و به ويژه دهه آخر ماه مبارك رمضان افضل اوقات است.

* در اعتكاف نيت و تعيين نوع اعتكاف شرط صحت آن است ولي نيت وجوب يا مستحب لازم است که زمان مناسب آن از ابتداي طلوع فجر روز اول است و تأخير آن از طلوع فجر جايز نيست، ولي اگر قبل از طلوع فجر هم نيت كند اشكال ندارد.

* در وقت نيت اعتكاف بايد در مسجدي كه بنا دارد در آن معتكف شود حضور داشته باشد ولي اگر ابتدا طلوع فجر براي تجديد وضو و يا به جهت ضرورت ديگر خارج شده است مي‌تواند نيت كند.

* اعتكاف بايد در مسجد باشد بنابراين در غير از مسجد مثل نمازخانه و مصلي‌ها (اگر مسجد نباشد) و... اعتكاف صحيح نيست و بعد از مسجدالحرام و مسجدالنبي (ص)، مسجد كوفه و مسجد بصره اعتكاف بايد در مسجدي كه جامعيت دارد انجام بگيرد.

مقصود از مسجد جامع مسجدي است كه بسياري از مردم در آن رفت و آمد دارند.

صحن و ورودي‌هاي مسجد جزء مسجد نيست مگر اينكه معلوم باشد جزء مسجد است، اگر شك كند كه جايي جزء مسجد ندارد، بنا بر اين اعتكاف در آن مكان صحيح نيست، مگر اينكه رفتن به آنجا ضرورت داشته باشد.

* خارج شدن از مسجد جايز نيست مگر به جهت ضرورت عقلي، عرفي و شرعي مثل مراجعه به پزشك در موارد اضطرار و دستشويي (ضرورت عقلي) و عيادت بيمار و تشييع جنازه در صورتي كه ميت با او نسبت داشته باشد (ضرورت عرفي) و غسل كردن و وضو گرفتن (ضرورت شرعي)، خروج براي درس و مباحثه و تبليغ و اين‌گونه امور، خلاف احتياط است.

اگر در محلي اعتكاف كند كه ديگري جاي براي اعتكاف گرفته بود حكم غصب دارد اگر چه اعتكاف صحيح است.

همچنين در صورتي كه عذر شرعي براي بانوان به وجود آيد بايستي از مسجد خارج شوند و در نتيجه اعتكاف آنها باطل مي‌گردد.

بنابر احتياط واجب در صورت خارج شدن از مسجد براي ضرورت كوتاه‌ترين و نزديك‌ترين راه‌ها را انتخاب كنند و واجب است بيشتر از مقدار نياز و ضرورت در خارج مسجد توقف نكنند . واجب است زير سايه ننشينند. بلكه بنابر احتياط خارج از مسجد ننشيند مگر جهت ضرورت.

اگر معتكف براي ضرورت از مسجد خارج شود و مدت خروج وي طول كشيد به اندازه‌اي كه اعتكاف از بين برود اعتكافش باطل است.

انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 28291

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/28291/معرفی-برخی-شرایط-اعتکاف

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir