:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?>:23'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['cache_html'] = '1'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['func'] = 'Get_Mobile_Footer'; $conf['{MOBILE_FOOTER_BLOCK}']['prms'] = '0'; ?> معرفي جاذبه هاي گردشگري و تفريحي شهرستان کوهرنگ | جهان بین
۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۲۷۸۳۹
کوهرنگ پرجاذبه اما بدون امکانات

معرفي جاذبه هاي گردشگري و تفريحي شهرستان کوهرنگ

شهرستان کوهرنگ يکي از شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري به مرکزيت چلگرد است و به دليل رنگين بودن کوه هاي منطقه و پوشش گياهي رنگارنگ شهرستان نام کوهرنگ را بر خود دارد.
معرفي جاذبه هاي گردشگري و تفريحي شهرستان کوهرنگ
به گزارش جهانبین نیوز به نقل از کوهرنگ خبر، شهرستان کوهرنگ يکي از شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري به مرکزيت چلگرد است.

به دليل رنگين بودن کوه هاي منطقه و پوشش گياهي رنگارنگ شهرستان نام کوهرنگ را بر خود دارد.

جمعيت اين شهرستان ۳۵۵۲۰نفر بوده و داراي 3 شهر  3 بخش و 7 دهستان بوده و فاصله شهرستان تا مرکز استان ۸۵ کيلومتر است.

فرهنگ، گويش وموسيقي مردم کوهرنگ بختياري است، آب و هواي منطقه سرد و کوهستاني بوده و ناهمواري هاي مهم شهرستان عبارتند از:زردکوه ، رودخانه کوهرنگ ، رودخانه بازفت ، زاينده رود.
 
شهرستان کوهرنگ از شمال همسايه فريدن و اليگودرز ، از جنوب همسايه شهرستان اردل ، از غرب همسايه انديکا و مسجدسليمان و نهايتا از شرق همسايه شهرستانهاي شهرکرد و فارسان است.
 
صنايع دستي منطقه شامل بافت قالي و قاليچه ،بافت چوقا (لباس مردان بختياري) ، بافت جاجيم و آماده سازي نمد است، سوغات مردم دست و دلباز منطقه کشک و قارا و عسل کوهستان است.
 
مردم کوهرنگ درتاريخ معاصرخصوصاً دوران مشروطه مانند ساير روشنفکران ودليران بختياري نقش اصلي درپيروي ازفتواي روحانيت براي قيام عليه استبداد صغير قاجار و فتح اصفهان و تهران به فرماندهي سردار اسعد بختياري (فاتح ملي) داشته اند.
 
 البته نقش مردمان اين خطه از بختياري در پيروي از همتباران گرمسيري خود براي ملي شدن صنعت نفت و مقابله با نفوذ استعمار انگليس در سرزمينهاي بختياري، مبارزه با طاغوت و هشت سال دفاع مقدس استوار همچون شيرهاي سنگي مثال زدني است.

شهرستان کوهرنگ 71 شهيد بزرگوار دارد. 

مرتفع ترين شهرستان استان در ناحيه شمال غرب با وسعت۱۸۳۴ کيلومتر است.

چلگرد مرکز اين شهرستان به فاصله ۸۵ کيلومتري شهرکرد قراردارد.
 
مراکز ديدني
 
- تونل اول کوهرنگ
 
- آبشار شيخ عليخان
 
- چشمه ديمه
 
- دشت لاله هاي واژگون
 
- غاريخي چما
 
- چشمه هاي پرک وغلام آباد
 
- حاشيه رودخانه زاينده رود
 
- ارتفاعات زردکوه
 
- حاشيه رودخانه بازفت
 
 در منطقه كوهرنگ بختياري این استان، گردشگران مي‌توانند از مناظر طبيعي دشت لاله‌هاي واژگون، تونل كوهرنگ، چشمه ديمه، چشمه كوهرنگ، فضاها و سكونت‌گاه‌هاي عشايري، ارتفاعات زردكوه بختياري، پيست اسكي چلگرد، غار يخي چما، آبشار شيخ علي‌خان، روستاي شگفت‌انگيز سرآقا سيد، جنگل‌هاي بازفت، ايلراه پلكاني و پل خدا‌ آفرين ديدن كنند.
 
 استان چهارمحال و بختياري در قلمرو مركزي رشته كوه‌هاي زاگرس قرار دارد و داراي هفت شهرستان مشتمل بر شهركرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، كيار و كوهرنگ است.

چهارمحال و بختياري ديار دلاور‌مردمان اصيل و نجيب و سرزمين چشمه‌هاي پرآب، رودهاي خروشان و لاله‌هاي واژگون زيباي خفته در زاگرس است.

اين منطقه به دليل تنوع آب و هوايي و نواحي هم‌جوار، وسعت ناهمواري‌ها و تغييرات بسيار شديد ارتفاع از شرايط اقليمي گوناگون و متنوعي برخوردار است كه خود باعث شده تا اين استان را از جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي، اجتماعي و فرهنگي بسيار غني و مهمي برخوردار سازد.

جنگل‌ها، مراتع، آبشارها، تالاب‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌هاي زيادي در سطح استان پراكنده هستند كه هر يك از آنها مناظر بديع و دلپذيري را بوجود آورده‌اند، پيوند آب با مناظر طبيعي دره، سبزه‌زار و اقليم مناسب آبشارهاي زيبايي همچون آبشار شيخ علي‌خان، دره عشق، تنگ زندان، آتشگاه همراه با تنوع گونه‌هاي گياهي و جانوري به اين استان سرسبز جلوه و اهميت خاصي بخشيده است.

چهارمحال و بختياري سرچشمه سه‌ رود پرآب زاينده رود، كارون و دز با چشمه‌سارهاي پرآب و دشت‌ها و دامنه‌هاي سرسبز و خرم، داراي توانمندي‌هاي تاريخي، فرهنگي و گردشگري وافري است، در اينجا به معرفي يكي از جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان كوهرنگ كه فقط مي‌تواند در ارديبهشت ماه از علاقمندان به طبيعت پذيرايي كند، مي‌پردازيم:

شهرستان كوهرنگ بختياري با مركزيت شهر چلگرد به دليل داشتن جاذبه‌هاي طبيعي يك شهرستان توريستي، سياحتي، عشايري و ورزشي محسوب مي‌شود.

در اين منطقه گردشگران مي‌توانند از مناظر طبيعي تونل كوهرنگ، چشمه ديمه، چشمه كوهرنگ، دشت لاله‌هاي واژگون، فضاها و سكونت‌گاه‌هاي عشايري، ارتفاعات زردكوه بختياري، پيست اسكي چلگرد، غار يخي چما، آبشار شيخ علي‌خان، روستاي شگفت‌انگيز سرآقا سيد، جنگل‌هاي بازفت، ايلراه پلكاني و پل خدا‌آفرين ديدن كنند.

بي ترديد اگر در شهرستان توريستي كوهرنگ سرمايه‌گذاري مناسبي انجام گيرد، اين شهرستان مي تواند مكاني مناسب براي جذب توريست‌هايي از داخل و خارج باشد. زيرا داراي شرايط خاصي از نظر آب و هوايي است به طوريكه در فصول مختلف سال پذيراي گردشگران است.

در فصل زمستان بارش برف در ارتفاعات زردكوه به بيش از 15 متر مي‌رسد كه باعث بوجود آمدن يخچال‌هاي دائمي شده است.

وجود اين مقدار برف در فصل زمستان باعث شده تا اشخاص زيادي از شهرهاي مختلف براي اسكي كردن به كوهرنگ سفر كنند، همچنين وجود دشت لاله‌هاي واژگون در اين منطقه باعث شده تا در ارديبهشت ماه هر سال هزاران نفر به كوهرنگ سفر كنند، اين دشت زير پوششي رنگارنگ از لاله‌هاي سرخ رنگ و زرد‌رنگ و واژگون، در دوازده كيلومتري چلگرد و در نزديكي روستاي بنواستكي كوهرنگ آرميده است.

هواي لطيف، سبك و پاك دشت و پوشش گياهي بسيار غني و ارزشمند آن چشم و دل هر بيننده را مي‌نوازد.

متاسفانه مسافراني كه به ديدن اين لاله‌ها مي‌آيند، بدون توجه به اين همه زيبايي، لاله‌هاي نجيب و سر به پايين افكنده را از ريشه كنده و با خود به عنوان يادگاري مي‌برند كه اگر اين كار ادامه پيدا كند و براي حفظ و نگهداري لاله‌ها اقدامي صورت نگيرد، تنها و تنها شاهد مرگ لاله‌ها خواهيم بود و هر ساله مي‌بينيم كه از تعداد آنها و وسعت دشت كاسته مي‌شود.


با اينكه محيط زيست براي حفظ و نگهداري دشت لاله‌هاي واژگون اجازه عبور به عشاير را به اين منطقه نمي‌دهند اما گردشگران بدون آگاهي آنها را از بين مي‌برند و هنوز در اين راستا هيچگونه فرهنگ‌سازي مناسبي انجام نشده است.

اگر آژانس‌هايي كه مسافران را از نقاط مختلف كشور به دشت لاله‌هاي واژگون و يا نقاط ديدني ديگر مي‌برند در مورد هر جاذبه آگاهي‌هاي لازم را بدهند و آنها را تشويق كنند كه به جاي از ريشه درآوردن لاله‌ها و از بين بردن، آنها را تماشا كنند و لذت ببرند، بي‌شك اين دشت تا سال‌هاي سال، پذيراي همگان خواهد بود و پايدار با شكوه مي‌ماند تا نسل‌هاي آينده نيز از مناظر فريبنده آن لذت ببرند.

وقتي كه بهار، قامت عروس طبيعت را به ديبايي از سبزه، شقايق و لاله‌هاي واژگون پوشاند و شميم آويشن، كرفس و انگبين بر آن فشاند، بياييد تا دوشادوش آنان، كوله بار صفا و سادگي را بر دوش كشيده و به راه بيافتيم، از خروش و تلاش كارون و زاينده رود ايمان به هدف بالندگي و زايندگي را بياموزيم و بگذازيم دشت لاله‌هاي سرخ و زردرنگ و واژگون براي آينده فرزندانمان باقي بماند.

امكانات و تسهيلاتي نظير راه دسترسي آسفالت، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به هتل كوهرنگ و هتل زردكوه و هتل رستوران قصر احمدو پاركينگ در اين منطقه مهيا و پذيراي مهمان عزيز سراسر كشور است. 
 
انتهاي پيام1022ج /610ک
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خبرهای مارا در پیام رسان های زیر دنبال کنید

تاريخ:

شنبه ۷ دی ۱۳۹۸

ساعت:

۰۲:۴۵:۰۷

28 Dec 2019