کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر رحيم لطيفي؛

چرا دعاي‌مان مستجاب نمي‌شود؟

سایت خبری سلام لردگان , 22 اسفند 1394 ساعت 12:08

دکتر رحيم لطيفي: بسياري از ما وقتي دعاي‌مان مستجاب نمي‌شود نمي‌دانيم که مستجاب نشدن دعاي‌مان به چه دليلي است، برخي از ما هم آگاه نيستيم که مستجاب نشدن دعاهاي‌مان هم به خير خودمان است.


به گزارش جهانبین نیوز؛ به نقل از خبرنگار سلام لردگان، حجت‌الاسلام دکتر رحيم لطيفي، از اساتيد حوزه و دانشگاه، در ويژه برنامه شب سوم حضرت فاطمه (س) در جمع عزاداران لردگاني به شرايط و علل عدم استجابت دعا اشاره کرد و گفت: بسياري از ما وقتي دعاي‌مان مستجاب نمي‌شود نمي‌دانيم که استجابت نشدن دعاي‌مان به چه دليل است، برخي از ما هم آگاه نيستيم که مستجاب نشدن دعاهاي‌مان هم به خير خودمان است.

وي افزود: دعا يعني راز و نياز با معبود خود، قسمت مهم دعاهاي ما راز گفتن با خداست و مناجات و برقراري ارتباط است.

لطيفي دعا را نوعي عبادت و اعلام عبوديت دانست و گفت: در احوال پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نگاشته‌اند: براي شكرگزاري به درگاه پروردگار آن‌‌قدر به نماز و عبادت نيمه‌شب مي‌ايستاد كه چهره‌اش زرد و پاهايش ورم مي‌‌كرد. روزي شخصي به آن حضرت عرض مي‌كند: چرا خود را اين‌قدر به زحمت مي‌‌اندازيد؟ در پاسخ مي‌فرمايند: « أفَلا أكُونُ عَبْداً شَكُوراً؛ آيا بنده شكرگزار خداوند نباشم.»

وي افزود: نکته ديگر اين است که خداوند متعال در قرآن فرموده است: ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ  بخوانيد مرا تا شما را اجابت کنم. اما بايد بدانيم که اجابت خداوند در چيست؟ آيا همان چيزي است که ما مي‌خواهيم؟ همين که خداوند حال دعا و استغفار را به ما عطا کرده، خود بزرگ‌تري اجابت اوست. اين که خدا اجازه داده به درگاهش بيايي و با تضرع و انابه او را بخواني، آيا اين اجابت خدا نيست.

نکته بسيار مهم ديگري که بايد گاهي عدم استجابت دعا به خاطر گناه و يا ساير مواردي که بيان شده نيست بلکه ممکن است به اين دلايل باشد: بين درخواست و اجابت زمان طولاني بيفتد و بنده بايد صبور باشد. مثل درخواست عذاب فرعون توسط حضرت موسي (ع) و اجابت آن که نزديک سي الي چهل سال به طول انجاميد.

طيفي افزود: اگر خداوند متعال اين خواسته بنده‌اش را نمي‌دهد درعوض آن در قيامت و آخرت نعمات ديگري به او مي‌دهد. در روايت آمده است که وقتي اين خطاب به بنده مي‌رسد عرضه مي‌دارد که خدايا کاش هيچ کدام از خواسته‌هايم را اجابت نمي‌کردي و عوض آن در اين دنيا را به من عطا مي‌کردي.
 
نکته آخر: ما بنده‌ايم و مهم‌ترين وظيفه ما بندگي است.

انتهاي پيام1026ج /630 ل
 


کد مطلب: 27832

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/27832/چرا-دعاي-مان-مستجاب-نمي-شود

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir