کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمانو در مصاحبه با ‌بی‌بی‌سی مطرح کرد؛

آغاز فاز جدید در ایران/ گزارش موضوعات مشکوک به شورای امنیت

4 بهمن 1394 ساعت 12:15

«فاز جدیدی برای آژانس در ایران آغاز شده است. درصورت مشاهده موضوعات مشکوک، به کشورهای عضو اطلاع می دهیم و آنها نیز شورای امنیت را در جریان خواهند گذاشت».


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از جام نیـوز، بی بی سی انگلیسی (BBC) در گزارشی زیر عنوان "آژانس بین المللی انرژی اتمی، فعالیت های هسته ای ایران را به شدت نظارت خواهد کرد" مصاحبه یوکیو آمانو با این شبکه خبری را منتشر ساخت.

بی بی سی نوشت: توافق هسته ای با ایران به معنای تشدید فعالیت ناظر هسته ای سازمان ملل و کارهای زیادی است که باید توسط این سازمان انجام شود.

در ادامه این نوشتار آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی، نقشی حیاتی در راستی آزمایی فعالیت های ایران خواهد داشد و تعیین خواهد کرد که آیا برنامه هسته ای ایران صلح آمیز باقی مانده یا خیر.

براساس این گزارش، "یوکیا آمانو" دبیر کل آژانس پس از اتمام سفر خود به تهران با "بتانی بل" خبرنگار سرشناس بی بی سی به مصاحبه پرداخته و گفته که فاز جدیدی برای آژانس در ایران آغاز شده است.

آقای آمانو در این مصاحبه ضمن بیان اینکه "با توافق به دست آمده فعالیت های هسته ای ایران کاهش خواهد یافت" تاکید کرد: توافق به دست آمده بین ایران و ۱+۵، آژانس را قادر ساخته است که نظارت شدید و فشرده ای بر برنامه هسته ای ایران داشته باشد و این تغییر بزرگی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آمریکا گفته شدیدترین بازرسی ها از ایران انجام می شود، نحوه بازرسی شما چگونه خواهد بود" اظهار داشت: بازرسی ها برای آن انجام می شوند که تایید کنند، فعالیت ها و تاسیسات هسته ای ایران در مقاصد صلح آمیز به کار می روند.

آمانو با اشاره به اینکه "انرژی هسته ای می تواند هم در اهداف مفید و غیرنظامی و هم در مقاصد نظامی به کار رود" افزود: آژانس باید نظارت کند که مواد هسته ای موجود فقط برای اهداف صلح آمیز استفاده می شوند.

وی گفت: بازرسان به سایت های ایران سر زده و دوربین ها را چک می کنند و اسناد ارائه شده توسط دیگر کشورها نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا بتوانیم اعلام کنیم که هیچ موضوع غیرعادی وجود ندارد.

دبیر کل آژانس در پاسخ به سوالی درباره اتفاقی که درصورت مشاهده موضوعات مشکوکی توسط آژانس خواهد افتاد نیز گفت: در این صورت ما به کشورهای عضو آژانس گزارش داده و این کشورها نیز شورای امنیت را در جریان خواهند گذاشت.

انتهای پیام/1026ج


کد مطلب: 26970

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/26970/آغاز-فاز-جدید-ایران-گزارش-موضوعات-مشکوک-شورای-امنیت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir