کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زنگ خطری برای استان؛

چهارمحال و بختیاری رتبه نخست کشوری در مصرف کم میوه و سبزی دارد

15 دی 1394 ساعت 8:52

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد گفت: ۸۸ درصد مردم کمتر از مقدار مطلوب، ميوه و سبزي مصرف مي‌کنند که چهارمحال و بختیاری در کشور رتبه نخست را دارد.


محمود شجاعی کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: در بررسی‌های صورت گرفته با روش‌های مطالعاتی وزارت بهداشت جهانی در ایران، ۸۸ درصد مردم کمتر از مقدار مطلوب، ميوه و سبزي مصرف مي‌کنند که چهارمحال و بختیاری در کشور رتبه نخست دارد.

وی مصرف استاندارد میوه و سبزی در روز برای هر فرد را ۴۰۰ گرم دانست و افزود: این مقدار در این استان به کمتر از ۵۰ گرم برای هر نفر در روز می‌رسد و خطری بزرگ برای مردم و ساکنان چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

شجاعی مصرف ۲ تا ۳ واحد میوه و ۲ تا ۴ واحد سبزی در روز را الزامی دانست و گفت: استفاده از میوه و سبزی در کنار ورزش و عدم استعمال دخانیات ۸۰ درصد بیماری‌هایی چون سکته قلبی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا را کاهش داده و ۳۰ تا ۴۰ درصد از برخی سرطان‌های دستگاه گوارش و کبد چرب را کاهش می‌دهد.

وی از اجرای برنامه‌های مداخله‌ای در شش ماهه دوم سال جاری خبر داد و تصریح کرد: کمپین‌هایی با شعار "با مصرف ۵ بار میوه و سبزی در روز قلبی سالم داشته باشیم" در بین گروه‌های هدف توزیع و برنامه‌های آموزشی برای دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی و کارکنان ادارات در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون پمفلت‌ها و پوسترهای زیادی در میان جامعه هدف توزیع شده و با آموزش‌های صورت گرفته انتظار می‌رود بتوانیم ۸۰ درصد از فراگیران را به سمت مصرف ۵ واحد میوه و سبزی در برنامه روزانه غذایی‌شان سوق دهیم.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد از برگزاری دو کمپین در سال آینده خبر داد و افزود: در شش ماهه نخست سال آینده کمپین ورزش و تحرک جسمانی و در شش ماهه دوم عدم استعمال دخانیات به کمپین سال‌جاری افزوده خواهد شد تا بتوانیم میوه و سبزی را در سبد غذایی مردم استان قرارداده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های غیر واگیر جلوگیری کنیم.

شجاعی به عدم کاشت و برداشت سبزی در استان اشاره کرد و تصریح کرد: اگر طرح باغچه سبز با همکاری جهاد کشاورزی راه اندازی شود موجب می شود میوه و سبزی راحت تر در دسترس مردم قرار گرفته و روستاهای استان به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای تهیه سبزی بتوانند به راحتی سبزی و میوه را در سبد غذایی خود قرار دهند.

وی ایجاد باغچه خانگی و آموزش‌های لازم برای احداث این نوع باغچه‌ها را امری مهم دانست و افزود: اگر جهاد کشاورزی با برگزاری دوره‌های آموزشی بتواند باغچه‌های خانگی را به مردم آموزش دهد تا بتوانند به راحتی سبزی مورد نیاز خود را کاشت و برداشت کنند این آمار به راحتی بهبود یافته و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر و سرطان‌ها را در استان کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/۱۰۲۰ج


کد مطلب: 26517

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/26517/چهارمحال-بختیاری-رتبه-نخست-کشوری-مصرف-کم-میوه-سبزی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir