کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دانشجو دکتراي تاريخ معاصر:

وظيفه اصلي دانشجويان مسئوليت‌پذيري در قبال دردهاي جامعه و آگاهي‌بخشي است

16 آذر 1394 ساعت 13:52

دانشجوي دکتراي تاريخ معاصر دانشگاه شهيد بهشتي با بيان اينکه وظيفه اصلي دانشجويان مسئوليت پذيري در قبال دردهاي جامعه و آگاهي‌بخشي است گفت: مسئله دانشجو بايد ياري‌دهنده به پيشرفت و اعتلاي جامعه باشد.


به گزارش جهانبین نیوز؛ ميلاد حيدري بني دانشجوي دکتراي تاريخ معاصر دانشگاه شهيد بهشتي تهران در گفت‌وگو با خبرنگار زنگ خبر گفت: روز دانشجو، فرصت خوبي براي بازانديشي در رسالت حقيقي «دانشجو» است.

حيدري با بيان اينکه دانشجو يک رکن قوام و دوام هر جامعه‌اي است گفت: بخشي از رسالت اعتلاي فرهنگي در هر کشور بر عهده دانشجويان است.

وي تصريح کرد: در وضعيت کنوني، ساختار نظام آموزشي به گونه‌اي تعريف شده که دانشجو از ميانه‌هاي دوران تحصيل، به تدريج به برخي مسائل توجه پيدا کند، و اين در حالي است که در اصل، مي‌بايست از دوران دانش‌آموزي او، اين نهادها چنان وي را بپرورانند که استعدادهاي وي در رشته‌هاي مختلف، از مدت‌ها قبل، مشخص گردد.

حيدري خاطرنشان کرد: براي دانشجو، برنامه‌ريزي بلندمدت و هدفمند و منجر به بازده اطمينان بخشي وجود ندارد، لذا ممکن است دانشجويان به زودي سرخورده شده و انگيزه کافي پيدا نکنند، اما در اوضاع کنوني، يک رسالت دانشجو صبوري او است و اينکه خود، جرات و توان فراروي از چنين ساختارها را پيدا کنند.

وي به ميرزا حبيب اصفهاني، اشاره کرد و گفت: ميرزا حبيب اصفهاني پدر دستور زبان فارسي که نام اصلي او ميرزا حبيب دستان بني است؛ مي‌تواند الگوي خوبي براي دانشجويان امروزي باشد.

حيدري تصريح کرد: او به عنوان يک جوياي دانش و دانشجو، در آن ساختارهاي سنتي و کهنه که به توليد علم منجر نمي‌شد، توانست با شکستن سدها و موانع آن دوره، خود را به عرصه‌هاي والايي رسانده و با دنياي ديگر و منوِرالفکران آن روزگار همنشين گردد.

وي افزود: ميرزا حبيب، نمونه يک دانشجوي مسئوليت‌پذير است؛ به اين معنا که مسئله دارد و مسئله او مشکل و معضل اصلي ايران دوران قاجاري و پيشامشروطه بود؛ يعني مسئله عقب ماندگي که پس از جنگ‌هاي ايران و روس مشهود گرديد و در جامعه روز بود.

دانشجوي دکتراي تاريخ معاصر گفت: ميرزا حبيب دستان بني، با درک اين مسئله ملي، و نه شخصي و فردي، با ترجمه کتاب «حاجي باباي اصفهاني» کمک شاياني به جامعۀ ايراني کرد که توان شناخت «خود» را بيايند؛ او با مطالعه و دغدغه ملي خود بود که براي مسئله همگاني و فراگير جامعه، در پي آسيب‌شناسي عقب‌ماندگي، تقويت زبان فارسي را به عنوان يک راه برون رفت از وضعيت موجود معرفي نمود و در واقع راه حل اساسي براي اين درد وطني ارائه داد.

وي وظيفه عمدۀ دانشجو را مسئوليت‌پذيري در قبال دردهاي جامعه دانست و افزود: وظيفۀ ديگر دانشجو، آگاهي‌بخشي به جامعه است.

دانشجوي دکتراي تاريخ معاصر تاکيد کرد: امروزه اکتفا نکردن به کتاب‌هاي درسي يک راه ساده از وضعيت پيچيده نظام آموزشي کنوني است.

حيدري با بيان اينکه عظمت و بزرگي دانشجو به بزرگي مساله اوست گفت: مسئله دانشجو بايد ياري‌دهنده به پيشرفت و اعتلاي جامعه باشد.

وي در پايان خاطرنشان کرد: نگاه دانشجو بايد فراتر از «درس» و به منظور «مطالعه و شناخت» باشد و صرفا نيت او، مالي و شغلي (شخصي) نباشد.

انتهاي پيام1026ج /۵۲۰ز


کد مطلب: 25947

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/25947/وظيفه-اصلي-دانشجويان-مسئوليت-پذيري-قبال-دردهاي-جامعه-آگاهي-بخشي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir