کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در ديدار رئيس ارشاد اسلامي اردل و وزير ارشاد اسلامي صورت گرفت;

رايزني رئيس ارشاد اردل با وزير ارشاد در خصوص تامين اعتبار براي ساخت سالن فرهنگسرا و آمفي تئاتر شهرستان

11 آذر 1394 ساعت 12:35

رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل در راستاي تامين اعتبار براي ساخت سالن فرهنگسرا در اردل و سالن آمفي تئاتر در شهر دشتک و سرخون با دکتر علي جنتي وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي ديدار کرد.‏


به گزارش جهانبین نیوز، قاسم همتي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل در گفت‌وگو با خبر نگار هفت چشمه اظهار داشت: ديروز با حضور جواد کارگران مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان چهارمحال و بختياري و دکتر عزيزي نماينده مردم اردل، فارسان، کيار و کوهرنگ مجلس شوراي اسلامي با دکتر علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديداري داشتيم که مشکلات فرهنگي استان و شهرستان بررسي و براي حل اين مشکلات تصمصماتي صورت گرفته شد.

درخواست‌هاي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به شرح ذيل بوده است:

ضمن آرزوي توفيق روز افزون الهي، بدينوسيله به استحضار حضرتعالي مي‌رساند با توجه به اينکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل در سال ۱۳۷۴ تاسيس گرديد واين شهرستان بکر از لحاظ فرهنگي مي‌باشد با مساحت ۱۸۳۴ كيلومتر مي‌باشد و در تاريخ ۱۸/۷/۹۶، فرمانداري آن تاسيس شد. اين منطقه داراي ۵۴۴۲۵ جمعيت شهري روستايي و در ناحيه جنوب غربي استان واقع است شهرستان اردل داراي دو بخش (مرکزي و ميانکوه) داراي ۹۶ روستا و چهار شهر ( ردل، دشتک، سرخون و کاج) مي‌باشد.

اين شهرستان با تقديم ۱۰۱ شهيد، ۲۸ آزاده ۲۹، جانباز و ۷۸۰ رزمنده رزمنده وفاداري خود را به نظام جمهوري اسلامي به اثبات رسانده است. همچنين مردم ولايت مدار اين شهرستان آماده فعاليت و جان‌فشاني در صحنه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، سياسي و ... در متابعت از مقام معظم رهبري وآرمان‌هاي امام راحل مي‌باشند.

شهرستان اردل داراي فرهنگي بکر و دست‌نخورده بوده که کمتر مورد تهاجم فرهنگي قرار گرفته است، جاي آن دارد که با حفظ اين اصالت و تقويت همان اعتقادات راسخ که پايبندي مردم اين شهرستان هنوز به آنها مشهود و مملوس مي‌باشد حمله‌هاي تک گونه دشمن را به پاتک بدل نموده و خصوصا قشر جوان را ا زآسيبهاي تهاجمي تا حدي در امان داشت.

ضرورت اجراي برنامه‌هاي فرهنگي هنري اينگونه شهرستان‌ها براي حفظ همان نقاط مثبت مذکور و اصالت‌هاي قومي، بومي و محلي جهت تقويت نقاط مثبت و کنترل و عدم رشد نقاط منفي و يا حتي اصلاح آنها مي‌تواند يک ضرورت بالقوه باشد.

برنامه‌ريزي براي معرفي مشاهير و مفاخر فرهنگي قوم اصيل لر و تقويت آموزه‌هاي ديني و مبارزه تا حذف خرافات با روشنگري کامل و ارتقاءسطح سواد و رفاه اجتماعي مردم اين منطقه مي‌تواند خطري که جوانان، نوجوانان و قشر امروزي جامعه را تهديد مي‌کند راه روشنگري بخشيده و چراغ راهي باشد تا شايد راه از چاه باز شناخته شود.

برنامه‌ريزي فرهنگي و اجراي برنامه‌هاي هنري متناسب با فرهنگ بومي بسيار مورد استقبال مردم اين شهرستان قرار گرفته و جايگاه خاص خود را در اين زمينه پيدا کرده است. بعنوان مثال جشنواره منطقه‌اي شعر تمدار بيت مي‌تواند در گردهم آوردن عوامل فرهنگ ساز اعم از شعرا، ادبا، هنرمندان و عالمان جهت برنامه‌ريزي براي فرهنگ آتي آنهم فرهنگي صحيح با کمترين اشکال بسيار موثر واقع گردد. که در همين راستا خواهشمند است جشنواره بزرگ و منطقه‌اي شعر گويشي تمدار بيت که با حضور هشت استان زاگرس نشين بر گزار مي‌گردد از منطقه‌اي به ملي تبديل گردد و بودجه ويژه ملي به آن اختصاص داده شود اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل با محروميتي که اين شهرستان دارد نيازمند امکانات و توجهات ويژه‌اي دارد که به برخي از آنه اشاره مي‌کنم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اردل با محروميتي که اين شهرستان دارد نيازمند امکانات و توجهات ويژه اي است که به برخي از آنها اشاره مي‌کنم با وجود پراکندگي جمعيت و وسعت جغرافيايي منطقه اردل شامل دو بخش مرکزي و ميانکوه مي‌باشد، تنها مرکز شهرستان يعني اردل داراي يک سالن آمفي تئاتر و يک باب کتابخانه دو دوباب کتابخانه در روستاي آليکوه و شهر دشتک مي‌باشد که با توجه به پائين بودن سرانه فرهنگي شهرستان (نيم متر) مي‌طلبد در برنامه‌ريزي‌هاي آتي سرانه فرهنگي به يک متر ارتقاء و يک باب سالن آمفي تئاتر در شهر دشتک و يا يک باب نيز در شهر سرخون با تمرکز و ثقل جمعيتي بالا احداث گردد. مع‌الوصف لزوم امکانات فوق جهت پوشش اين روستاها از برنامه‌هاي فرهنگي هنري لازم به نظر مي‌رسد.

مطلب ديگر اينکه کمبود مصلي، خانه‌هاي عالم و حوزه علميه اين شهرستان را با وجود کمبود روحاني مواجه کرده که بايد جهت ارتقاء سطح فرهنگ مردم و استفاده از آموز ه‌هاي ديني در تبليغات به اين مهم پرداخته شود.

آنچه بيشتر در اين شهرستان بايد مدنظر قرار گيرد تا به عنوان يک هنجار به ثبات اجتماعي بياني جد پشتوانه و ضمانت اجرايي مصوبات شوراي فرهنگ عمومي جهت علني و عملي کردن آنها در درجه اول و در درجه ي دوم برگزاري يادمان‌هاي مفاخر و مشاهير از جمله شاعر معاصر پژمان بختياري مي‌باشد اما علاقه و رغبت جوانان و نوجوانان اين شهرستان به گام نهادن در عرصه موسيقي خصوصا موسيقي کلاسيک و نبود مربي و امکانات در اين زمينه و در نتيجه روي آوردن به موسيقي کوچه بازاري و يا زيرزميني مي‌تواند بعنوان يکي از دغدغه‌هاي مسئولين فرهنگي شهرستان باشد. مشارکت و همکاري و احساس مسئوليت افراد ذي‌نفوس اعم از ريش سفيدان و بزرگان هر روستا در جايگزيني فرهنگ ناب اسلامي بجاي فرهنگ و آداب و رسوم ناصحيح گذشته مي‌تواند باعث تثبيت اجتماعي و به دست آوردن جايگاه خاص خود آداب و رسوم صحيح در بين اقوام گردند ترويج فرهنگ مد و لباس خاص بختياري در نمايشگاها نيز مي‌تواند بعنوان سپري مستحکم در برابر فرهنگ مهاجم بدحجابي قرار گيرد.

ساختمان اداري مجزايي ندارد (قسمت اداراي در محل اتاق‌هاي سالن مهرگان مي‌باشد) نداشتن وسيله نقليه مناسب کمبود سيستم‌هاي کامپيوتر جهت راه‌اندازي اتوماسيون اداري در اداره عدم اعتبارات لازم و وافي جهت برنامه‌ريزي و اجراي برنامه‌هاي تعريف شده در بخش فرهنگ و هنر. کمبود نيروي انساني و خصوصا نداشتن نيروي خدماتي عدم و جود فرهنگ سرا در شهرستان ارد ل تعويض سيستم برق و صوت سالن آمفي تئاتر که تنها سالن فرهنگي در اين شهرستان مي‌باشد.

انتهاي پيام1026ج /۵۷۰ه


کد مطلب: 25860

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/25860/رايزني-رئيس-ارشاد-اردل-وزير-خصوص-تامين-اعتبار-براي-ساخت-سالن-فرهنگسرا-آمفي-تئاتر-شهرستان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir