کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر کارخانه سیمان شهرکرد:

تولید بیش از ۶۰۰ هزار تن سیمان در چهارمحال و بختیاری

13 مهر 1394 ساعت 11:02

مدیر کارخانه سیمان شهرکرد از تولید افزون بر ۶۰۰ هزار تن سیمان و کلینکر در کارخانه سیمان شهرکرد خبر داد.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، حمیدرضا بابایی مدیر کارخانه سیمان شهرکرد گفت: تولید سیمان و کلینکر در سال جاری ۸ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه سیمان و کلینکر شهرکرد به خارج نیز صادر می‌شود تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ هزار تن سیمان و کلینکر به ارزش ۱۰ میلیون دلار به خارج از کشور صادر می‌شود.

مدیر کارخانه سیمان شهرکرد بیان داشت: هم‌اکنون انواع سیمان، با مقاومت‌های بالا و زودسخت و خاص صنایع در این کارخانه تولید می‌شود.

بابایی یادآور شد: سيمان‌ها مواد چسبنده‌اى هستند که قابليت چسبانيدن ذرات به يکديگر و بوجود آوردن جسم يک پارچه از ذرات متشکله را دارند، اين تعريف از سيمان داراى آن چنان جامعيتى است که مى‌تواند شامل انواع چسب‌ها از جمله چسب‌هاى مايع که در چسبانيدن قطعات سنگ يا سنگ و فلزات به يکديگر بکار مى‌روند نيز باشد.

وی افزود: نمونه‌اى از اين چسب‌ها در صنعت سيمان در کار گذاشتن آجرنسوز در کوره سيمان مورد مصرف دارد و خاصيت اصلى آن اين است که آجرنسوز (که يک جسم سراميکى است) را به بدنه کوره (آهن) مى‌چسباند، همچنين انواع سيمان‌هاى ديگر که در دندانپزشکى مورد مصرف دارند، از جمله چسب‌ها مى‌باشد، آنچه که از کلمه سيمان در اين متن مورد نظر است، آن نوع از سيمان‌ها است که داراى ريشه آهکى مى‌باشند، به عبارت ديگر سيمان‌هايى که ماده اصلى تشکيل‌دهنده آن‌ها آهک و ماده اوليه اصلى آن‌ها سنگ آهک است. بر اين اساس سيمان ترکيبى است از اکسيد کلسيم (آهک) با ساير اکسيدها نظير اکسيد آلومينيم، اکسيد سيليسيم، اکسيد آهن، اکسيد منيزيم و اکسيدهاى قليايى که ميل ترکيب با آب داشته و در مجاورت هوا و در زير آب بمرور سخت مى‌گردد و داراى مقاومت مى‌شود.

بابایی تاکید کرد: با توجه به مشخصه فوق سيمان مى‌تواند داراى ترکيبات متفاوتى باشد و اصولا جزو ملات‌هاى آبى محسوب مى‌گردد، ملات‌هاى آبى از دوران گذشته شناخته شده بودند، از جمله اين ملات‌ها آهک است که مصرى‌ها و يونانى‌ها با مخلوط کردن آن با خاکستر آتش‌فشانى، خاک آجر و آب به نوعى آهک آبى دست مى‌يافتند که خاصيت سخت شدن و فشارپذيرى داشت. با بکار بردن اين ساروج رومى‌ها توانسته‌اند ساختمان‌هاى عظيمى بسازند که هنوز بقاياى آن‌ها پس از گذشت چند هزار سال پابرجا و قابل مشاهده است.

انتهای پیام/۱۰۲۸ج


کد مطلب: 24828

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/24828/تولید-بیش-۶۰۰-هزار-تن-سیمان-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir