کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در سوگ نهمین ستاره آسمان امامت

22 شهريور 1394 ساعت 22:50

مردم کشور در روز شهادت امام نهم خود به سوگ نشستند.


به گزارش جهانبین نیوز امام محمد تقی یا جوادالائمه امام نهم شیعیان و فرزند امام رضا (ع) است.امام محمدبن علی معروف به جوادالائمه، تقی و مکنی به ابوجعفر ثانی در دهم رجب دیده به جهان گشود.

نام پدر ایشان علی‌بن موسی‌الرضا امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران است، این امام بزرگوار پس از شهادت پدرش امام رضا در سال ۲۰۳ (ق) مقام منع امامت را در هشت سالگی برعهده گرفت و آن را به راستی و درستی هدایت کرده به مقصد عالی رساند.

شگفتی ولادت این امام

حکیمه خواهر امام رضا (ع) می‌گوید پس از تولد امام جواد اما رضا او را در گهواره گذاشت و به من فرمود مواظب او باش و از کنار گهواره او دور نشود.

حکیمه می‌گوید من به پرستاری آن حضرت مشغول بودم که چشمانش را باز کرد و رو به سوی آسمان شهادتین را خواند. وقتی این مطلب را به برادرم امام رضا گفتم ایشان فرمودند: از این پس شگفتی‌های بسیاری از او خواهی دید.

شهادت امام جواد

مامون عباسی هفتمین خلیفه عباسیان پس از شهادت امام رضا (ع) از امام جواد دل‌جویی کرد و دخترش ام‌الفضل را به عقد وی درآورد. معتصم خلیفه عباسی و جعفر، پسر مامون سمی را در انگور تزریق کرده و برای ام‌افضل فرستادند.
 
ام‌افضل نیز آن را در میان کاسه‌ای گذاشت جلو امام جواد (ع) نهاد و از آن انگور بسیار توصیف کرد. سرانجام آن حضرت از انگور خورد و طولی نکشید که آثار سم را در خود احساس کرد و در همیم حال بود که ام‌فضل پشیمان شد و به گریه افتاد اما حضرت به او فرمود: چرا گریه میکنی، اکنون گریه تو سودی ندارد، این را بدان که به سبب این جنایت به چنان دردی مبتلا می‌شوی که هرگزعلاج ندارد و چنان به تنگ‌دستی افتی که جبران‌پذیر نباشد.

براثر نفرین آن حضرت ام‌فضل به دردی بیمار شد که همه اموالش را در راه معالجه آن مصرف کرد ولی سودی نبخشید و با نکبت‌بارترین وضع به هلاکت رسید. برادرش جعفر نیز در حال مستی به چاه افتاد و جسد بی‌جانش را از چاه بیرون آوردند.

میراث علمی امام جواد علیه السلام

معمولاً پس از رحلت یک امام به دلیل مشکلاتی که به وجود می‌آمد تا مدّت زمانی ارتباط شیعیان با امام بعدی بسیار محدود می‌شد. حتی وکلای آن حضرت هم که در بلاد اسلامی حضور داشتند، برقراری ارتباطشان با امام، با دشواری‌هایی روبرو می‌شد در آغاز در زمان امامت امام جواد (ع) کمی سن آن حضرت نیز به عنوان مشکلی بر مشکلات دیگر افزوده شد و تا زمانی که شک و تردید شیعیان بر طرف شد مدّتی به طول انجامید.

در نصّ دیگری آمده که امام تا ده سالگی امامت خویش را مخفی می‌داشت (اثبات الوصیه، ص ۲۱۵) و این خود دلیل دیگری بر پیچیدگی بر قراری ارتباط میان او و شیعیان‌شان بود. از سوی دیگر حکّام نیز سخت‌گیری‌هایی در این زمینه اعمال می‌کردند که برقراری ارتباط را به میزان بسیار زیادی مشکل‌تر می‌کرد و در نتیجه شیعیان نمی‌توانستند آزادانه با امام‌شان آمدوشد داشته باشند.

بیشترین رابطه‌ای که برای آنان امکان‌پذیر بود و طبعاً نمی‌توانست ارتباط گسترده‌ای به شمار آید، نوشتن نامه به امام و دریافت جواب آن بود. لذا از امام جواد (ع) به بعد و حتی پیش از آن در زمان امام رضا (ع) امامان به وسیله نامه با شیعیان خود رابطه برقرار می‌کردند.

وانگهی امام جواد (ع) هنوز بیست و پنج سال از عمرش نگذشته بود که رحلت فرمود و این کوتاه بودن عمر آن حضرت باعث شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید. در عین حال علاوه‌بر مطالبی که درباره اصحاب و یا کتب آن‌ها از امام جواد (ع) السلام روایت شده بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت در دسترس ما قرار دارد و طبعاً در شرایط سیاسی آن روز چه بسیار از مکتوبات او که در پاسخ اصحاب خود نگاشته بود از بین‌رفته و از دسترس ما خارج شده است ، تعداد یکصد و بیست نفر احادیث صادره از آن حضرت را روایت نموده‌اند (مسند الامام الجواد) و شیخ طوسی یکصد و سیزده تن از راویان حدیث امام جواد را بر شمرده است.

از همین مقدار احادیث که از آن امام نقل شده می‌توان به عظمت علمی و احاطه او بر مسائل فقهی، تفسیری و عقیدتی و نیز دعا و مناجات پی برد و در لابه‌لای کلمات قصار زیبائی که از آن حضرت به جای مانده کمالات اخلاقی وی بخوبی نمودار است. بخشی از کلمات قصار امام را ابن صباغ مالکی در الفصول المهمه آورده چنانکه در تحف‌العقول و مصادر دیگر نیز از این دست کلمات فراوان پیدا می‌شود. بخش عمده روایات فقهی امام را باید در نامه‌هایی که در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده است جستجو کرد.

امام جواد (ع) جوان‌ترین امام شیعیان

حجت‌الاسلام سید حسن جلالی امام جمعه شهر هفشجان در مصاحبه اختصاصی با جهانبین نیوز اظهار کرد: امام جواد جزء جوان‌ترین اعضای خانواده ائمه اطهار (ع) بودند.

وی با بیان اینکه این امام بزرگوار تنها ۲۵ سال عمر کردند ادامه داد: مرقد ایشان در شهر کاظمین و در جوار قبر امام کاظم واقع شده است.


جلالی با اشاره به روایتی از امام جواد (ع) افزود: امام جواد در این روایت بی‌نیازی از مردم را ثروت مومن می‌داند و این بدان معنا است که انسانی که نسبت به دارایی‌های مردم بی‌تفاوت است و تنها به خود اتکا می‌کند و به دنبال کمک پدر، مادر، و سایر افراد فامیل نیست جزء ثروتمندترین افراد است.

امام جمعه هفشجان با بیان اینکه توکل به خدا یکی از مهم‌ترین اصول در زندگی مردم است خاطرنشان کرد: این روزها چشم‌داشت به مردم باعث بروز مشکلاتی شده است اما اگر بخواهیم این مشکلات را حل کنیم باید در درجه اول چشم‌داشت‌ها و توقعاتمان از دیگران را کم کنیم.

وی به خواندن سوره حمد در نمازهای یومیه اشاره و گفت: ما در این سوره می‌گوییم خدایا تنها تورا می‌پرستم و تنها از تو یاری می‌خواهم و اگر به گفته خود در این سوره عمل کنیم می‌بینیم که مشکلات حل شده توقعات از افراد کم‌تر می‌شوند و اختلافی هم بوجود نخواهد آمد.

جلالی امام جواد (ع) را تنها فرزند امام رضا (ع) دانست و ادامه داد: برخی از افراد آن زمان که با خاندان پیامبر دشمن بودند تصور داشتن با فرزنددار نشدن امام رضا (ع) دنباله امامت قطع خواهد شد اما با آمدن امام رضا فکر پوچ آن‌ها به حقیقت نپیوست و این دنباله قطع نگردید و از همین رو وجود امام جواد بسیار برای شیعیان باارزش است.
گزارش از مرضیه نظری زاده


انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 24433

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/24433/سوگ-نهمین-ستاره-آسمان-امامت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir