کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه روز خبرنگار؛

رسانه ای که انتقاد نکند رسانه نیست

14 مرداد 1394 ساعت 13:18

شغل خبرنگاری بسیار مقدس است و وظیفه خبرنگار رشد و ارتقاء آگاهی مردم است یک خبرنگار می باید شان قلم خود را شناخته و بداند در چه جایگاهی ورود پیدا کرده و هدفش از انجام آن چیست .


به گزارش جهانبین نیوز 17 مرداد سال ۱۳۷۷ محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران آخرین خبری که مخابره کرد خبر سقوط شهر مزار شریف افغانستان بود و پس از آن بدست تروریست های طالبان به همراه تنی چند از دیپلمات های کشورمان به شهادت رسیدند.

شغل خبرنگاری بسیار مقدس است و وظیفه خبرنگار رشد و ارتقاء آگاهی مردم است یک خبرنگار می باید شان قلم خود را شناخته و بداند در چه جایگاهی ورود پیدا کرده و هدفش از انجام آن چیست . در دوره ای که مطبوعات رکن چهارم دموکراسی محسوب می شوند وجود یک ساختار سالم و قانونمند بدون نگاه تیزبین خبرنگاران ممکن نیست ، اگر خبرنگاران بعنوان یکی از عناصر اصلی مطبوعات به درستی قادر به ایفای وظیفه خود نباشند بجای رکن چهارم دموکراسی ، به رکن ارتقاء برخی از افراد مبدل خواهند شد. یک خبرنگار باید صراحت ، صداقت و سرعت در عمل به وظیفه برخوردار باشد و قضاوت را بر عهده مخاطب خود بگذارد . یک خبرنگار در انعکاس اخبار و نارسائیهای موجود در جامعه گاهی تهدید و ... نیز می شود و این تهدید ها بیشتر از طرف کسانی که ضعفی از عملکردشان منتشر شده و توان پاسخگوئی ندارند صورت می گیرد . ولی یک خبرنگار واقعی که رسالتش اطلاع رسانی است و بیان واقعیات را شعار و سر لوحه خود قرار داده است هیچگاه از این تهدیدها نخواهد هراسید و می توان گفت : ذات کار رسانه و خبرنگاری مواجه شدن با انواع تهدیدها و خطرات است . زیرا که خبرنگار چشم و گوش مردم است و ورود به این عرصه مانند وارد شدن به میدان جنگ است که از اول تا آخر خطرات را در پی خواهد داشت . خبرنگاری عافیت و آسایش طلبی نیست و اصل کار خبرنگاری با آرامش و راحتی در تضاد است .

همگرائی با رسانه ها به مثابه همگرائی با مردم خواهد بود چون رسانه ها وجدان آگاه و چشم بیدار جامعه بوده و نبض آن را نشان خواهند داد اگر به رسانه ها بعنوان رکن چهارم دموکراسی توجه لازم شود قطعا بسیاری از اقدامات ناصواب بعضی از مدیران مورد نقد و نهایتا مرتفع خواهند شد و لذا به سلامت جامعه و بهبود عملکرد آنها خواهد انجامید . در جامعه ای که به مطبوعات بها داده شود اصلاحات اجتماعی و بی عدالتی ها با ضمانت های بیشتری تحقق خواهد یافت . و مدیران متخلف قبل از اینکه از دستگاههای قضائی و نظارتی بترسند از سانه ها می هراسند و ارتکاب به خطاها و سهل انگاری های مدیریتی اجتناب خواهد شد.

در واقع می توان گفت نقش پیشگیرانه مطبوعات باعث سالم سازی جامعه ای خواهد بود که در آن زندگی می کنیم .

سخنی با استاندار محترم :
لازم است از استاندار محترم بخاطر صدور دستورالعمل نحوه همکاری دستگاههای اجرائی با مطبوعات که اخیرا به کلیه دستگاهها ابلاغ شده تشکر کرد و انتظار می رود همانطور که در این دستورالعمل آمده نظارت های دقیق دستگاههای نظارتی اعم از سازمان بازرسی ، دیوان محاسبات و اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان نیز در این زمینه تداوم داشته باشد .

جناب آقای استاندار : مردم ما حق دارند بدانند در ادارات دولتی و غیر دولتی چه خبر است چه کارهایی در دست اقدام است مردم ما ولی نعمت مدیران هستند و رسانه ها کانال تبادل اطلاعات بین مردم و مسئولین هستند . مدیران محترم بخاطر سلامت عملکرد خود هم که شده باید از تعامل با رسانه ها استقبال نموده و مطالبات آنان را مورد توجه قرار دهند بدیهی است مدیرانی که چنین عمل نمی کنند عملکرد خوبی ندارند و نگران عیان شدن واقعیت ها هستند ، یادمان باشد معمار بزرگ انقلاب اسلامی بزرگترین افتخار خود را خدمتگذاری به مردم می دانست ، جان کلام اینکه آقای استاندار ، با ابلاغ دستور العمل صادره به دستگاههی اجرائی نظارت دقیق شما و مسئولین ارشد استان را می طلبد و می توان گفت توپ و زمین در اختیار شماست آیا این توپ با هنرمندی به گل تبدیل خواهد شد یا اینکه مانند گذشته به خارج زمین هدایت خواهد شد .
حمیرا رحیمی

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 23894

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/23894/رسانه-انتقاد-نکند-نیست

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir