کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جمع بندی مذاکرات در نتیجه ایستادگی ایران در برابر فشارهای غرب حاصل شده است

1 مرداد 1394 ساعت 12:09

کارشناس مسائل سياسي شهرستان سامان با بيان اينکه که اين توافق در نتيجه ايستادگي ايران در برابر فشارهاي غرب حاصل شده است ، عنوان کرد: اين ايستادگي و مقاومت فقط مربوط به دولت کنوني نمي باشد و بايد نقش دولت قبلي و مقاومت هاي آن را در برابر فشارها را مورد توجه قرار داد.


به گزارش جهانبین نیوز محسن مقصودي در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بيان اينکه در طول يک سال اخير، رهبر انقلاب درباره‌ي فرايند مذاکرات هسته‌اي کشورمان با کشورهاي غربي و رفتار و عملکرد آنان سخنان مختلفي بيان کرده‌اند، اظهار داشت: موضع‌گيري صريح و قاطع عليه رژيم صهيونيستي در آستانه‌ي مذاکرات ژنو يا ميزان نياز عملي ايران به ۱۹۰ هزار سو از مهم‌ترين موضوعاتي بود که از سوي ايشان بيان شد و به عقيده‌ي کارشناسان و تحليلگران بر روند مذاکرات تأثيرگذار بود.


مقصودي بيان داشت: نقش رهبر در مذاکرات سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران همواره از اصول مشخصي پيروي کرده است، اصولي که رهبر انقلاب اسلامي با توجه به مباني انقلابي و اسلامي، آن را ترسيم کرده‌اند و دولت‌ها نيز با توجه به ظرفيت‌هايي که داشته‌اند در جهت تحقق آن تلاش کرده و مي‌کنند.

وي افزود: دولت‌ها در تاکتيک‌ها و يا ادبيات با يکديگر تفاوت‌هايي داشته باشند، يا اين‌که در برخي مقاطع خلاقيت‌هاي ديپلماتيک بيشتر يا کمتر باشد، اما اصول سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران که به هر حال مبتني بر «مقابله با نظام سلطه» و در راستاي «منافع ملي کشور» و «اصول انقلاب اسلامي» است همواره از يک چهارچوب ثابت و ساختار مشخص برخوردار بوده است.

کارشناس مسائل سياسي با بيان انيکه مقام معظم رهبري در سِمت عالي نظام هستند و آن مواردي که بايد اشراف داشته باشند را دارند، در عين حال براي سربازان و فرماندهان خودشان در خط مقدم يک محدوده‌ي اختياراتي براي حرکت و مانور قائل مي‌شوند، بيان داشت: اين‌که کساني با اغراض خاص مطرح مي‌کنند که واو به واو مذاکرات با ايشان چک مي‌شود، اشتباه است.

مقصودي با بيان اينکه تصميم‌گيري در نظام جمهوري اسلامي ايران و خطوط قرمزي که نهايتاً از طرف مقام معظم رهبري در زمينه‌ي هسته‌اي ابلاغ شده، عنوان کرد: از طريق سازوکار‌هاي تمام و کمال مشورتي و مردم‌سالارانه اتخاذ و «اجماع نخبگاني» در آن وجود دارداين‌طور نيست که اين خطوط قرمز از يک فکرباشد،بلکه برخاسته از اجماعي در ميان نخبگان تمامي جناح‌هاي مختلف در کشور است.

وي با بيان اينکه واقعيت آن است که اين مسير با مقاومت جانانه‌ي مردم ايران و ايستادگي در مقابل همه‌ي تحريم‌ها و فشارهايي که غرب تحميل نمود، و با رهبري داهيانه‌ي مقام معظم رهبري طي شد، بيان داشت:شتابزدگي در قبال نتيجه مذاکرات وين همچون ژنو و لوزان تکرار نشود، اين مذاکرات به منافع ملي ما گره خورده است، از اين رو هرگونه واکنش ما به آن حساسيت فراواني دارد.

مقصودي گفت:در مجموع طرفين به منفعت‌هايي رسيدند که در نهايت منجر به اين توافق شد توافق برد بردي که براي کليه بازيگران دخيل و جامعه بين‌الملل مي‌تواند مفيد باشد.

وي با بيان اينکه که اين توافق در نتيجه ايستادگي ايران در برابر فشارهاي غرب حاصل شده است ، عنوان کرد: اين ايستادگي و مقاومت فقط مربوط به دولت کنوني نمي باشد و بايد نقش دولت قبلي و مقاومت هاي آن را در برابر فشارها را مورد توجه قرار داد.

مقصودي افزود: در رابطه با ايستادگي ملت ايران آقاي جان کري در رابطه با ايران در رسانه ها عنوان کرد، که بحث اعمال فشار بر ايران براي موضوعات سخنراني موضوع جالبي مي باشد ولي در عرصه سياست خارجي و ديپلماسي به رويا و تصور واهي بيش نمي ماند و همچنين وزير خارجه انگليس در رابطه با ايران گفته ايران کشور مهمي در منطقه مي باشد و بايد با او تعامل کنيم.

انتهاي پيام1020ج /۶۰۱س


کد مطلب: 23697

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/23697/جمع-بندی-مذاکرات-نتیجه-ایستادگی-ایران-برابر-فشارهای-غرب-حاصل-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir