کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به بهانه سخنان رئیس جمهور در سفر به خراسان شمالی؛

رویکرد دولت در هدایت افکار عمومی، دوست می دارم من این نالیدن دلسوز را

25 خرداد 1394 ساعت 12:19

سفرهای استانی دولت یادگاری است که از دولت قبل بر جای ماند و در دولت تدبیر و امید هم با تغییراتی ادامه پیدا کرد . اقدامی که با وجود اشکالات متعددی که به آن وارد بود نتایج مثبتی را هم به دنبال داشت و فرصتی شد برای نزدیکی بیشتر دولت و ملت اگرچه در این میان مانورهای تبلیغاتی دولت ها شاید بخشی از کارآمدی این ابتکار را گرفت.


به گزارش جهانبین نیوز مظاهر توفیقی کارشناس ارشد ارتباطات و رسانه در یادداشتی نوشت:

رئیس جمهور محترم در نوزدهمین سفر استانی خود به خراسان شمالی رفت تا ضمن دیدار با اهالی این استان نسبت به بررسی مشکلات این منطقه و ارائه خدمات در بخشهای مختلف گامی برداشته باشد. نقش سفرهای استانی دولتمردان از آنجا که موجب آشنایی آنها با مشکلات مردم ، اطلاع ازمیزان پیشرفت امور و اطلاع رسانی در خصوص خدمات ارائه شده توسط نظام به مردم که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، می شود امریست مبارک و میمون اما نکته ای که در این میان باید به آن توجه نمود توجه به کلیات مسائلی است که دانسته و ندانسته ممکن است سفرهای استانی را به عنوان یک فرصت طلایی برای مجموعه نظام به چالشی تبدیل کرده و عملاً خوراک مناسبی را برای تبلیغات رسانه ای غرب علیه نظام و گاهاً بد بینی های داخلی ایجاد کند.

قسمت اول سخنان رئیس جمهور محترم در بین اهالی بجنورد با ارائه گزارشی از وضعیت کشور در زمان تحویل دولت به ایشان آغاز شد . وضعیتی که عبارات بکار رفته برای توصیف آن وضعیتی اسفناک و نابسامان را در اذهان مخاطبین جلوه می داد. رشد منفی ۷ درصد در کشور ،رکود عمیق ، کاسته شدن تولید، واردات بالای محصول استراتژیکی مانند گندم و نبود رونق اقتصادی در سال های پایانی دولت قبل محورهای مورد استفاده ایشان در تبیین وضعیت اقتصادی در آن ایام بود .
البته ایشان بواسطه اینکه مسئولیت دولت تدبیر و امید را برعهده دارد در کنار تمام کارهای نشده و وضعیت نامطلوب کشور در زمان تحویل دولت از اقدامات موثر دوران مدیریت دولت خود نیز نام برده و ضمن نشان دادن اسلوب تدبیر ،روح امید! را در کالبد جامعه دمیده. رئیس جمهور محترم در این سخنرانی نشان داد که در بهره گیری از تکنیک های تبلیغات سیاسی فردی تواناست .وی به دنبال تشریح وضعیت مذکور به ناگاه به مسئله هسته ای و مذاکرات گریز زده و از تحریم ها به عنوان زنجیر بر پای ملت و مانع توسعه نام می برد . قرار دادن وضعیت نابسامان اقتصادی در زمان تحویل دولت در کنار بحث تحریمها ناخودآگاه اذهان را به سمتی می برد که عامل عدم توسعه وجود تحریم هاست.تکنیکی که درتبلیغات سیاسی از آن به نام "اتصال خبر "نام برده می شود.ایشان از تکنیک "برجسته سازی یا همان تعیین دستورکار "هم به خوبی بهره برد. در این تکنیک تاکید بر این است که به مخاطب گفته شود در مورد چه باید فکر کند یا در واقع اولویت خبری مهم برایش چه باید باشد.

استفاده ایشان از عباراتی که مکرراً در این سخنرانی ذکر شد مانند افزایش قیمت تمام شده واردات ، تاثیر منفی تحریم ها بر جیب مردم ،فشار بیگانگان برای خم کردن قامت ملت و ... مفاهیمی است به مخاطب می گوید به چه فکر کند. ایشان از تکنیک "همراهی " هم بیشترین استفاده را در این سخنرانی به نفع سیاست های دولت برده در این تکنیک تلاش می شود در بخشی از افکار و عقاید با مخاطبان خود همراه و همسو کرد شد و تایید کلی او را گرفت . تاکید مکرر بر اینکه با کمک مردم تحریم ها را لغو خواهیم کرد ،نخواهیم گذاشت بیگانگان با ظلم و جنایت تحریم ها را علیه ما ادامه دهند ،ما نخواهیم گذاشت زنجیر تحریم بر پای ملت مسیر توسعه را کند کند،در همین راستاست . در واقع نوعی رفراندم کوچک برای نشان دادن همراهی بخشی از جامعه وبعد از آن استفاده از قاعده " تعمیم" برای سرایت آن به کل جامعه و تبدیل آن به خواست عمومی.

رئیس جمهور برای همراهی کامل با مردم و تکمیل پروژه جلب افکار مخاطبین به مقایسه ای نیز دست می زند و ضمن تاکید بر لزوم شادی می گوید همانطور که در این استادیوم ورزشی نام امام هشتم برده می شود و روحتان پرواز می کند و احساسات به خرج می دهید اگر قطعه موسیقی هم نواخته شود و شما شاد شوید آیا اشکالی دارد ؟! اگرچه در مثال مناقشه نیست اما روح این مقایسه چندان مطلوب نیست .

از این موارد که بگذریم ذکر چند نکته لازم به نظر می رسد :اول اینکه در زمانی که در مقابل همه تهدیدات دشمنان که بخشی از آنها را هم رییس جمهور محترم در همین سخنان به آن اشاره کرد، قرار داریم ارائه چهره نا مطلوب از عملکرد دولت قبل در این حد و اندازه نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه به بدبینی مردم دامن زده و خوراک تبلیغاتی دشمنان را فراهم می آورد. ضمن اینکه به هرحال دولت قبل نیز در برخی از عرصه ها عملکرد خوبی ارائه کرد. این روش بدبینانه به مصداق سخن سعدی است که " تو در او همان عیب دیدی که هست ز چندان هنر چشم عقلت ببست ".

دوم اینکه این مطلب را نباید از نظر دور داشت که افکار عمومی معمولا به کلیت نظام بیشتر توجه دارد تا اجزاء آن . عملکرد رئیس جمهور دولت قبل و دولت حاضر در افکار عمومی به نوعی با عملکرد نظام پیوند خورده است همانطور که افکار عمومی در مورد رفتار مسئولین حکومت های سابق به دید کلیت آن نگاه کرده و قضاوت می کند در عالم مثال بحث اصلاحات ارضی اگرچه با نظر دکتر علی امینی و به سفارش آمریکا در کشور ایجاد شد اما در افکار عمومی به حکومت پهلوی نسبت داده شد.

سوم اینکه اگرچه بحث رفع تحریم ها مساله ای است که هیچ فردی منکر آن نیست و تلاش دولت در رفع آنها مورد ستایش و تایید مردم و ولایت است اما مانور بیش از حد بر سر نقش تحریم ها در وضعیت اقتصادی موجود با وجود مشکلات متعدد داخلی که کمتر هم به آنها توجه می شود منطقی به نظر نمی رسد .کاش دولتمردان محترم در کنار تاکید بر نقش تحریم ها و لزوم رفع آنها بر مسائل داخلی نیز توجهی مشابه داشتند.

چهارم اینکه در کنار تلاش برای استواری قامت ملت دلیر ایران در مقابل تحریم ها و تلاش دولت برای جلوگیری از خم شدن آن ، خوب است به جامه عزت این کشور کهن و ملت سربلند آن توجه شود .

پنجم اینکه مردم از دولت تدبیر و امید بیشتر انتظار کار و فعالیت دارند تا ارائه گزارش ناکارآمدی دیگران چرا که بعد از مدتی دیدگاه افکار عمومی به این دولت به سمت بهانه تراشی و مصادیق مشابه متمایل می شود.


انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 23050

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/23050/رویکرد-دولت-هدایت-افکار-عمومی-دوست-می-دارم-این-نالیدن-دلسوز

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir