کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عملکرد ضعیف دولت در مقابله با ریزگردها؛

کم آبی، برداشت بی رویه از منابع آبی و پروژه‌های انتقال آب دلایل تشدید پدیده ریزگردها در چهارمحال و بختیاری

20 خرداد 1394 ساعت 8:51

ریزگردها علاوه بر آثار مخرب بر سلامت مردم و تخریب محصولات کشاورزی اوضاع کسب و کار مداوم را دچار مشکل کرده و راه را برای کوچ مردم از روستاها به شهرها فراهم و به نوعی باعث تشدید پدیده عدم توازن جمعیت در مناطق مختلف شده است.


به گزارش جهانبین نیوز بحران ریزگردها موضوعی است که در چند سال اخیر بسیاری از مردم غرب و جنوب غرب کشور را به خود درگیر کرده است.

این مهمانان ناخوانده همه اقشار جامعه را به خود درگیر کرده و زندگی همه رده‌های سنی را بطور مستقیم و غیرمستقیم تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

صرف نظر اتز تاثیر مستقیمی که ریزگردها بر سلامت مردم دارد این پدیده مخرب با تاثیر بر محصولات کشاورزی و تخریب این محصولات اوضاع کسب و کار مداوم را دچار مشکل کرده و با آسیب به محصولات راه را برای کوچ مردم از روستاها به شهرها و تغییر شغل مردم فراهم شده است و به نوعی باعث تشدید پدیده عدم توازن جمعیت در مناطق مختلف شده است.

چهره خاکی و نبود آسمان آبی بر بلندای شهرهای غربی و جنوبی کشور و به تازگی در استان‌های مرکزی و شمالی از دیگر آسیب‌هایی است که در دو سال اخیر نمایان شده و بارش تنها راه فرار از چنگال این دیو شرور در استان‌ها است.

شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: این ریزگردها منشا خارجی دارند و از جنوب کشور وارد می شوند.




احمدی مالچ پاشی، رعایت حق آبه های استانی و کشوری، افزایش کمربند سبز و پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب جنگلها را از جمله اقدامات عملی برای مقابله با ریزگردها دانست که باید در سطح استانی و کشوری انجام شود.

وی تاکید کرد: یک هکتار جنگل تا ۶۰ تن می تواند ریزگردها را جذب کند و حراست از جنگل ها و مراتع و محیط زیست می تواند ریزگردها را کنترل کند.


۲۰ استان کشور در چنگال ریزگردها

هومان خاک‌پور در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز با بیان اینکه پدیده ریزگردها در کشور پیشینه ۵ تا ۶ ساله دارند افزود: متاسفانه این مشکل نه تنها در استان‌های غربی و جنوبی مطرح است بلکه در شمال و مرکز کشور هم راه پیدا کرده است.

این فعال محیط زیست ۲۰ استان کشور را درگیر با ریزگردها دانست و ادامه داد: دو منبع می‌توان برای ریزگردها معرفی کرد.

وی یکی از این کانون‌ها را کانون خارجی عنوان و بیان داشت: تولید گرد و غبار در خارج از کشور در عراق، عربستان و سوریه بوده و بیشتر ناشی از خشکیدگی تالاب‌ها است.




ریز بودن قطر ذرات ریزگردها دلیل عدم کنترل این ذرات در کشور است

این مسئول دلیل انتقال ریزگردها به مرکز و شمال را وجود ذرات ریز با قطر کمتر از ۲ میکرون عنوان و ادامه داد: ریز بودن این ذرات باعث شده ذرات از ارتفاعات ۳ هزار متری زردکوه عبور کرده و به بخش‌های مرکزی و شمالی برسد و باعث طوفان‌های متفاوت در ارتفاعات بالا شده است.

وی ریز بودن ذرات ریزگردها را دلیل عدم مهار این ذرات دانست و ادامه داد: ریزگردها با کانون‌های خارجی را نمی‌توان مهار کرد و مهار این ذرات در کانون تولید ذرات است و باید این مشکل در کشورهای مبدا حل شود.


نا امنی‌های سیاسی در منطقه روند کنترل ریزگردها را تحت تاثیر قرار داده است

خاک‌پور یکی از وظایف دولت را در قالب تعهدات بین‌المللی و توافق با کشورهای خارجی برای آسیب کمتر عنوان و بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر شرایط سیاسی حاکم بر منطقه و ناامنی‌ها روند این تعاملات را تحت تاثیر قرار داده است.

این مسئول با بیان اینکه شرایط منطقه کار جدی برای تثبیت ریزگردها را با مشکل مواجه کرده است افزود: باید در این زمینه برنامه‌ریزی‌ها بر روی کانون‌های داخلی صورت بگیرد و برای احیای تالاب‌ها اقدامات جدی انجام شود.

پرداخت نشدن حقابه تالاب‌ها دلیل گسترش کانون‌هخای داخلی تولید گردو غبار



خاک‌پور یکی از راه‌های مقابله با منابع تولید گرد و غبار در کشور را عدم پرداخت حقابه برای تالاب‌ها عنوان و تاکید کرد: خشک شدن تالاب‌های گاوخونی در مرکز کشور، تالاب‌های استان فارس و چهارمحال و بختیاری این پدیده را تشدید خواهد کرد.

کم آبی، برداشت بی رویه از منابع آبی و پروژه‌های انتقال آب دلایل تشدید پدیده ریزگردها در استان

خاک‌پور بیان داشت: وجود مرغزار شهرکرد و تالاب‌های استان به عنوان کانونی از گرد و خاک و خشک شدن این نقاط به دلیل خشکسالی، تغییر رژیم بارش از برف به باران و پدید آمدن زمستان‌های خشک بهار و تابستان تر
تشدید حضور ریزگردها را به دنبال دارد.

وی یکی دیگر از عوامل تشدید کننده این پدیده را سدسازی دانست و ادامه داد: سدسازی یکی از تهدیدهای جدی است که خشکی را تشدید کرده و بر افزایش ریزگردها موثر است.

این مسئول به پروژه‌های انتقال آب و تاثیری که بر خشکی دشت‌ها و افزایش نرخ فرسایش بادی اشاره و تاکید کرد: در خصوص پروژه‌های انتقال آب باید تخصصی‌تر تصمیم‌گیری شود تا به این ترتیب از نابودی استان مبدا جلوگیری شود.

این مسئول با اشاره به اقدامات دولت در این زمینه افزود: دولت اقداماتی در این زمینه کرده و قدم‌هایی برداشته است اما اقدام عملی در این زمینه که نشان دهنده توجه به این موضوع باشد انجام نشده است و نمونه این موضوع پروژه‌های انتقال آب و سدسازی‌ها است که در خوزستان ادامه دارد و این در حالی است که حقابه خوزستان تامین نشده است و تالاب‌های این استان رو به زوال و خشکی می‌روند.

وی پدیده خشکسالی‌های اخیر را در تشدید ریزگردها تنها در همان حد ۲۰ درصد کاهش عنوان و تاکید کرد: تاثیر و عمل انسانی از مهم‌ترین عوامل موثر بر تشدید پدیده ریزگردها است و نوع مدیریت در بحث منابع آب و شیوه بهره‌برداری از مهم‌ترین عوامل در این زمینه هستند.

ریز گردها رشد گیاه را کاهش داده و رسیدن محصول را به تاخیر می‎اندازد

یک کشاورزی درگیر با مشکل ریزگردها در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز گفت: از اوایل خرداد که شروع فصل رشد گیاهان است گرد و غبار هم وارد استان شده و بر روی برگ گیاهان نشسته و از تنفس طبیعی گیاهان جلوگیری می‌کند.

این کشاورز عدم تنفس مناسب و درست گیاه را باعث کاهش رشد گیاهان عنوان و تاکید کرد: با این اتفاق فصل رسیدن محصول هم به تاخیر افتاده و با فصل سرما برخورد می‌کند و همچنین باعث می‌شود گیاه با همه ظرفیت خود نتواند محصول تولید نماید.

ما نگران تاثیر دراز مدت ریزگردها بر سلامت فرزندانمان هستیم

فرد مبتلا به آلرژی بر اثر حضور ریزگردها در شهر در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: با آغاز فصل بهار و ورود ریزگردها به استان آلرژی و بیماری‌های حساسیتی رونمایی کرده و ما را با مشکل مواجه می‌نماید.

این شهروند بیان داشت: در فصل بهار نمی‌توانم حتی لحظه‌ایی بدون ماسک باشم و این برایم عذاب‌آور است.

وی حضور گرد و غبار در شهر را باعث زشت شدن چهره شهر دانست و گفت: در فصل زیبای بهار به جای لذت بردن از مناظر مجبوریم پرده‌ها را بکشیم تا از ورود گرد و خاک به داخل اتاق جلوگیری نماییم.

این شهروند از تاثیر بلند مدت ریزگردها بر سلامت فرزندانش ابراز نگرانی کرد و از مسئولان خواست تا برای رفع این نگرانی‌ها اقدامات لازم انجام دهند.



انتهای پیام/۱۰۲۶ج


کد مطلب: 22962

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/22962/کم-آبی-برداشت-بی-رویه-منابع-پروژه-های-انتقال-آب-دلایل-تشدید-پدیده-ریزگردها-چهارمحال-بختیاری

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir