کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نماينده مردم اهواز در مجلس:

حد بهره برداري استان ها از آب زاينده رود و کارون بايد مشخص شود/ ضرورت تامين نياز آبي استان هاي سرچشمه

19 خرداد 1394 ساعت 10:01

نماينده مردم اهواز گفت: ميزان بهره برداري و نحوه برداشت آب از سرشاخه هاي زاينده رود طوري انجام شود که استان هاي مبداء متضرر نشوند.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از بام ایران خبر، سيد شريف حسيني نماينده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با بيان اينکه اجراي تونل گلاب ۲ و بهشت آباد امري کاملا غير قانوني است اظهار داشت: مطالعه طرح انتقال آب از سرشاخه‌هاي کارون به فلات مرکزي در سال‌هاي پيش بدون نظارت مديران اجرايي استان چهارمحال و بختياري و خوزستان از طريق وزارت نيرو در دستور کار قرار گرفته است.

حسيني افزود: هم اکنون بيش از يک ميليارد و ۴۰۰ ميليون نتر مکعب آب از سرشاخه هاي کارون به فلات مرکزي و استان اصفهان وارد مي شود، اين در حالي است که بيش از ۲۰۰ روستا در چهارمحال و بختياري و خوزستان با تانکر سيار آبرساني مي شوند.

عضو کميسيون صنايع و معادن اضافه کرد: در جريان بازديد اخير نمايندگان خوزستان از طرح هاي انتقال آبي چهارمحال و بختياري، مقرر شد که نمايندگان ميزان بهره برداري استان هاي مجاور از کارون و زاينده رود را به مجلس گزارش دهند و در همين خصوص ضرورت تامين آبي استان هاي سرچشمه مورد تاکيد قرار گرفت.

وي افزود: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد آب شرب مورد انتقال به استان اصفهان در جهت راه اندازي و فعاليت هاي طرح هاي ذوب آهن، پتروشمي و کارخانجات مصروف مي شود، مسولان در وزارت نيرو بايستي با نگاه به سرچشمه آبي و در نظر گرفتن حق آبه مورد نياز استان هاي مبداء نسبت به تقسيم ايم مايه حيات اقدام کنند.

حسيني گفت: ضروري است ابتدا نيازهاي آبي مردم اين استان در بخش‌هاي آشاميدني کشاورزي و صنعت تامين شود و سپس اگر آب مازادي باقي ماند آن را به ساير استان‌ها انتقال داد.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه خط قرمز مردم دو استان چهارمحال و بختياري و خوزستان، آب سرشاخه هاي کارون و زاينده رود است، ادامه داد: هر جا نياز آب شرب مردم کشور وجود داشته باشد، مردم استان هاي خوزستان و چهارمحال و بختياري اين اجازه را براي انتقال فراهم مي کنند اما با حفر تونل هاي عميق زيرزميني که باعث خشکاندن منطقه و نابودي اين دو استان مي شود به شدت مخالف هستيم و در صورت اصرار دولت بر ادامه پروژه هاي گلاب۲ و بهشت آباد اقدام به استيضاح وزير نيرو خواهيم نمود.


انتهاي پيام/۱۰۲۴ج/۵۱۰ب


کد مطلب: 22951

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/22951/حد-بهره-برداري-استان-آب-زاينده-رود-کارون-بايد-مشخص-شود-ضرورت-تامين-نياز-آبي-هاي-سرچشمه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir