کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

يادداشت اختصاصي زنگ خبر؛

مباني قرآني بيانات مقام معظم رهبري در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)

15 خرداد 1394 ساعت 21:28

ولي امر مسلمين امام خامنه‌اي(مدظله العالي) در بيانات سراسر حکمت و نورانيشان، در هر جايي که به ايراد سخن مي‌پردازند، دريايي از معارف قرآني و اسلامي و کلامي را مي‌آموزند.


به گزارش جهانبین نیوز، در يادداشت اختصاصي زنگ خبر پيرامون برخي مباني قرآني بيانات مقام معظم رهبري در مراسم بيست و ششمين سالروز رحلت حضرت امام خميني(ره)آمده است:

ولي امرمسلمين امام خامنه‌اي (مدظله العالي) در بيانات سراسر حکمت و نورانيشان، در هر جايي که به ايراد سخن مي‌پردازند، دريايي از معارف قرآني و اسلامي و کلامي را مي‌آموزند.

شايد به جرات بتوان گفت در دنيا هم اکنون هيچکس را نمي‌توان به جامعيت ايشان در امور مختلف مثال زد که اين امر همواره باعث تعجب جهانيان است،

از جمله ديداري با برخي اهل فن و صنعت که خود اعتراف کردند حضرت آقا به مطالبي اشراف دارند که ما خود نميدانستيم...

برآن شديم در اين مجال، برخي مباني قرآني فرمايشات معظم له در مراسم بيست و ششمين سالروز ارتحال ملکوتي حضرت امام خميني(ره) را مطرح کنيم:

۱- نفي استبعاد طولاني بودن عمر

«... فَلَبِثَ فيهِم اَلفَ سَنَةٍ اِلّا خَمسينَ عامًا»(سوره‌ي عنکبوت، آيه‌ي ۱۴)

مقام معظم رهبري به منظور توجه دادن برخي از مخالفان به طولاني بودن عمر حضرت ولي عصر(عج)، آيه فوق را بيان فرمودند که خداوند مي‌ فرمايد" نوح در ميان قوم خود ۹۵۰ سال درنگ کرده است، نه اينکه اين مقدار زندگي کرده، بلکه براي دعوت و راهنمايي مردم اين مدت را سپري کرده است."

۲- از مصاديق شخصيت اصلي امام، تحقق مفهوم قرآني جهاد شايسته در راه خدا

« َجاهِدوا فِي اللهِ حَقَّ جِهادِه...»(سوره‌ي حج آيه ۷۸)

و در (راه) خدا به گونه اي که شايسته اوست جهاد کنيد.

ايشان، علاوه بر بيان مقام علمي و ديني امام خميني(ره)، با عناوين «فقيه برجسته و بزرگ، فيلسوف، صاحب‌نظر در عرفان نظري، بخش هاي فنّي و علمي و ..» شخصيت والاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را شخصيتي در تحقق مضمون والاي آيه ذکر شده، يعني کسي که جهادي شايسته مقام والا و باعظمت باري تعالي دانست و فرمودند: «امام بزرگوار با داشتن آن زمينه‌هاي برجسته‌ي علمي، وارد ميدان مجاهدت في‌ سبيل‌الله شد و اين مجاهدت را تا آخر عمر خود ادامه داد و
امام با برانداختن بناي سلطنت موروثي ظالمانه و غير عاقلانه که چند هزار سال در کشور ما سابقه داشت و سپردن کارها به مردم، يک حکومت و نظامي بر اساس اسلام بوجود آورد که در تاريخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در تاريخ کلّ اسلام بي‌سابقه بود.
حرکت عظيمي را به‌وجود آورد؛ نه فقط در کشور خود بلکه در همه‌ي منطقه‌ي ما و در همه‌ي دنياي اسلام و به يک اعتبار در همه‌ي جهان. محصول اين حرکت، يک محصول بي‌نظير بود.»

طبق بيانات مقام معظم رهبري، امام با برانداختن بناي سلطنت موروثي ظالمانه و غير عاقلانه که چند هزار سال در کشور ما سابقه داشت و سپردن کارها به مردم، يک حکومت و نظامي بر اساس اسلام بوجود آورد که در تاريخ کشور ما بلکه بعد از صدر اسلام در تاريخ کلّ اسلام بي‌سابقه بود، مصداق اين آيه گرديد.

ايشان در تکميل اين مبحث فرمودند: «جهاد اين مرد بزرگ صرفاً جهاد سياسي و اجتماعي يا جهاد فکري نبود، بلکه همراه با همه‌ي اين جهادها، جهاد دروني، جهاد با نفس، پايبندي به ارتباط مستمر و دائم با خداي متعال هم بود»

۳- اصول امام؛ اتکال به کمک الهي و بي اعتمادي به قدرتهاي مستکبر جهاني

«... اَلظّآنّينَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوءِ عَلَيهِم دائِرَةُ السَّوءِ وَ غَضِبَ اللهُ عَلَيهِم وَ لَعَنَهُم وَ اَعَدَّ لَهُم جَهَنَّمَ وَ سآءَت مَصيرًا» (سوره‌ي فتح، آيه‌ي ۶)

ترجمه کامل آيه : و مردان و زنان منافق ، و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد مي برند عذاب کند بر آنها باد حوادث بد زمانه، و خداوند بر آنها غضب کرده و آنها را لعن و طرد نموده و براي آنها جهنم را آماده ساخته ، و آن بد جاي بازگشتي است.

« ....وَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ لَهُمْ عَذابٌ مُقيمٌ» ( سوره‌ي توبه، آيه‌ي ۶۸)

ترجمه: (.....و خدا لعنتشان کرده ، و براي آنها عذابي هميشگي است.)

« أَ لَمْ تَرَ إِلَي الَّذينَ تَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ...» (سوره مجادله، آيه ۱۴)

ترجمه:(
بي‌اعتمادي به قدرته اي مستکبر و زورگوي جهاني اجزاء و اصول مکتب امام (ره) است و کساني که وعده ها الهي را باور ندارند به لعنت و غضب خدا دچار مي‌شوند.
آيا نديدي کساني را که طرح دوستي با گروهي که مورد غضب خدا بودند ريختند؟!...)

« ....إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْکُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَکُمْ» (سوره محمد(ص)، آيه ۷)

ترجمه: (... اگر ( آيين ) خدا را ياري کنيد ، شما را ياري مي کند و گامهايتان را استوار مي دارد. )

امام خامنه اي در ادامه بيانات متفکرانه ‌شان اتّکال به کمک الهي، اعتماد به صدق وعده‌ي الهي، بي‌اعتمادي به قدرته اي مستکبر و زورگوي جهاني را از اجزاء و اصول مکتب امام دانسته و با بيان اينکه کساني که وعده ها الهي را باور ندارند به لعنت و غضب خدا دچار مي‌شوند، به آيات شريفه فوق استناد کردند و فرمودند: در مقابل کسانيکه به صدق وعده الهي ايمان بياورند، خدا هم ياريشان مي‌کند.

۴- امام(ره)؛ طرفدار جدي حمايت از محرومان و مستضعفان و مخالف خوي کاخ نشيني

«وَ سَکَنْتُمْ في‏ مَساکِنِ الَّذينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَ تَبَيَّنَ لَکُمْ کَيْفَ فَعَلْنا بِهِمْ وَ ضَرَبْنا لَکُمُ الْأَمْثالَ ... » (سوره ابراهيم آيه ۴۵)

ترجمه از تفسير الميزان:( و ( مگر شما نبوديد که ) در مسکنهاي کساني که ستم کرده بودند ساکن شديد؟...)

مقام معظم رهبري، بار ديگر با گوشزد کردن اهميت توجه و حمايت از محرومان و مستضعفان به عنوان ولي نعمتان انقلاب اسلامي، بيان کردند:«امام (ره) نابرابري اقتصادي را با شدّت و حدّت رد ميکردند؛ اشرافيگري را با تلخي رد مي کردند؛ به معناي واقعي کلمه امام(ره) طرف‌دار عدالت اجتماعي بودند؛

طرف‌داري از مستضعفان شايد يکي از پرتکرارترين مطالبي است که امام بزرگوار (ره) ما در بياناتشان گفتند؛ اين يکي از خطوط روشن امام (ره) است؛ اين يکي از اصول قطعي ايشان است، همه بايد تلاش کنند که فقر را ريشه‌کن کنند؛ همه تلاش کنند که محرومان
اين کوخ‌نشينانند، اين فقرايند، اين محرومانند که اين صحنه‌ها را با وجود محرومیّت ها پر کرده‌اند، اعتراض هم نمي کنند، در ميدان هاي خطر هم حاضر مي شوند.
را از محرومیّت بيرون بياورند و تا آنجايي که در توان کشور است، به محرومان کمک کنند.

از آن طرف به مسئولان کشور هشدار ميداد درباره‌ي خوي کاخ‌نشيني - اين نکته‌اي که در قرآن هم آمده است: (وَ سَکَنتُم في مسکِنِ الَّذينَ ظَلَموا ) همه را از خوي کاخ‌نشيني برحذر ميداشت، تأکيد مکرّر مي کرد؛ بر اينکه به وفاداري طبقات ضعيف اعتماد کنيد؛ اين را امام(ره) مکرّر مي فرمودند که اين کوخ‌نشينانند، اين فقرايند، اين محرومانند که اين صحنه‌ها را با وجود محرومیّت ها پر کرده‌اند، اعتراض هم نمي کنند، در ميدان هاي خطر هم حاضر مي شوند؛ [امّا] آن کساني که برخورداري‌هاي بيشتري داشتند، در موارد مختلف اگر مشکلي پيش مي‌آمد، اتّفاقاً آن ها بيشتر ابراز نارضايي مي کردند.

اين وفاداري طبقات متوسّط مردم و طبقات محروم مردم، از نظر امام يک امر برجسته بود و اين را تأکيد ميکرد.

بر مصرف درست بيت‌المال تأکيد مي کرد، بر پرهيز کردن از اسراف تأکيد ميکرد. اين هم يکي از خطوط اساسي است. مسئله‌ي عدالت اجتماعي، طرف‌داري از محرومان و دوري از خوي اشرافيگري و خوي تجمّل‌گرايي و عمل در اين جهت.»

۵- تفرقه‌ي دنياي اسلام يکي از سياستهاي اصلي استکبار

« وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا...» (سوره آل عمران، آيه ۱۰۳)

ترجمه مکارم:( و همگي به ريسمان خدا [ قرآن و اسلام ، و هر گونه وسيله وحدت ] ، چنگ زنيد ، و پراکنده نشويد!)

ايشان مسئله‌ي وحدت ملي را از خطوط اصلي تفکر امام(ره) ذکر کردند و با اعلام خطر از هوشياري در برابر «تفرقه‌افکن»؛ "چه تفرقه‌ي بر اساس مذهب، شيعه و سنّي؛ چه تفرقه‌ي بر اساس قومیّت ها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و.." آن را از سياست هاي قطعي دشمنان برشمردند و بيان کردند: " امام بزرگوار ما از اوّل بر روي وحدت ملّي و اتّحاد آحاد ملّت، يک تکيه‌ي کم‌نظير داشت که اين يکي از خطوط است. امروز ما اين خط را هم بايد دنبال بکنيم. امروز شما مي‌بينيد در دنيا مسئله‌ي تفرقه‌ي دنياي اسلام يکي از سياستهاي اصلي استکبار است.

آمريکايي‌ها کارشان به آنجا رسيده است که حالا ديگر اسم شيعه و سنّي مي‌آورند؛ اسلام شيعه، اسلام سنّي؛ از يکي حمايت مي کنند، به يکي حمله مي کنند."


"همدلي و هم‌زباني‌اي که ما امسال اوّل سال بر آن تکيه کرديم و مکرّر بعد از آن تکرار کرديم، بر همين مبنا استوار است. در داخل کشور، خواهران و برادران از اقوام مختلف، از مذاهب گوناگون، در کنار هم يدِ واحده تشکيل بدهند - همچنان‌که بحمدالله تا امروز بوده است - نگذارند دشمن نفوذ کند در قلمرو دنياي اسلام. در سطح وسيع و گسترده هم همين‌طور برادران سنّي و شيعه در کنار هم بدانند که دشمني [هست که‌] دارد اصل موجودیّت اسلام را تهديد ميکند. اين هم يکي از خطوط اساسي."

يادداشت از: مجيد غلامي ارجنکي/ کارشناس علوم قرآني



انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 22879

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/22879/مباني-قرآني-بيانات-مقام-معظم-رهبري-مراسم-سالگرد-ارتحال-امام-ره

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir