علیرضا کریمیان مدیرکل آموزش و پرورش استان در گفتگو با خبرنگار
جهانبین نیوز با اشاره به برنامه های هفته معلم گفت: امسال سی و یکمین دوره بزرگداشت مقام معلم را با دو هدف تکریم و احترام به مقام علم و شخصیت معلم و ارتقاء جایگاه معلم در فرهنگ عمومی برگزار می کنیم.
کریمیان اظهار کرد: آغاز برنامه های هفته معلم همزمان با روز معلم و میلاد امام علی(ع) در 2000 واحد آموزشی این استان و همچنین تجلیل متمرکز استانی و شهرستانی است.
وی تجلیل از پیشکسوتان فرهنگی، دیدار معلمان نمونه کشوری با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و رئیس مجلس، مراسم عطرافشانی گلزار شهدا ر از دیگر برنامه های هفته معلم در استان عنوان کرد.
کریمیان هفته معلم را یک نمادی دانست که توجه مسئولین و افکار عمومی را در خدمت معلم بگیرد و تاکید کرد:
تکریم و توجه به منزلت معلم باید در تمام زوایای پنهان و آشکار زندگی فردی و اجتماعی ما ساری و جاری باشد.وی افزود: هر کدام از ما اگر در موقعیتی قرار داریم مرهون و مدیون معلمان خود هستیم و تکریم جایگاه معلم تکریم جایگاه علم و دانش است.
کریمیان با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی آموزش و پرورش در سال گذشته توسط مقام معظم رهبری بر جایگاه رفیع و شایسته تقدیر معلم در کلام رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و افزود: همانطور که رهبر انقلاب نیز بارها اشاره فرمودند
آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی است .وی با اشاره به تحقیقات بین المللی توسط بانک جهانی تصریح کرد: امروزه سه دسته سرمایه تعریف می شود سرمایه طبیعی، فیزیکی و انسانی اجتماعی که همین تقسیم بندی بالاترین و ارزشمندترین سرمایه را سرمایه اجتماعی انسانی می داند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مولد سرمایه اجتماعی است گفت: این تحقیقات و نقش اصلی این نهاد مقدس خط بطلانی است بر دیدگاه کسانی که آموزش و پرورش را دستگاهی غیر تولیدی می دانند.
کریمیان معوقات و مطلوب ندانستن دریافتی را دو گلایه اصلی معلمان دانست و تصریح کرد: دولت و مجلس ضمن اینکه در این خصوص حق را به فرهنگیان می دهند تلاش دارند تا با استفاده از همه ظرفیت های قانونی شرایط اقتصادی و وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش را ارتقاء دهند.
وی افزود: با سیاستهایی که در آینده اعمال می شود با کوچک سازی و جلوگیری از پراکندگی و هدر رفت نیرو شاهد ایجاد رضایتمندی شغلی در بین فرهنگیان خواهیم بود.
کریمیان با بیان اینکه بومی سازی معلمان جزء سیاستهای اولیه بنده بوده است خاطر نشان کرد: انتقال 1200 نفر در تابستان سال 92 و بیش از 1200 در تابستان سال 93 و تقسیم استان به دو بوم و استخدام و جذب نیرو بر اساس این بوم ها در راستای این سیاست بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان توزیع نامتوازن نیروی انسانی در سطح استان را بزرگترین مشکل آموزش و پرورش استان دانست و بیان کرد: در بعضی از مناطق دوردست و صعب العبور استان با کمبود نیرو مواجهیم و این در حالی است که در مرکز استان مازاد نیرو داریم.
وی ایجاد تسهیلات و استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد، بهره بردن از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و استخدام نیروی انسانی را از جمله راهکارهای مقابله با این مشکل عنوان کرد.
کریمیان استفاده از بسته حمایتی مدارس آموزش و پرورش در مناطق دور دست با مشارکت بخش خصوصی را راهکار دیگری در این خصوص دانست.
انتهای پیام/1020ج