کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نمونه ای از رفتارهای ماندگار حضرت زهرا(س) در خانه

21 فروردين 1394 ساعت 21:51

در پایان این داستان زیبا ، مشاهده می‌کنیم یک انسان متعالی چگونه مبانی اخلاقی را برای آرام نگه داشتن فضای خانواده به کار می‌گیرد.


به گزارش جهانبین نیوز، کانون خانواده اگر بخواهد بر رشد و سعادت خود سرعت بیشتری بدهد باید اصولی را رعایت کند .به این معنی :از مرتکب شدن رفتارهایی که باعث دور شدن و سردی زوجین نسبت به یکدیگر شده پرهیز و به انجام رفتارهای دلگرم کننده اهتمام ورزند.یکی از مهم ترین عللی که باعث کمرنگ شدن علقه های احساسی و عاطفی زوجین می‌شود ، درخواست های مکرر و بی مورد و بیجا از یکدیگر است.






اگر بخواهیم این آسیب را در یک کلمه خلاصه کنیم تا بهتر بتوانیم در مورد آن صحبت کنیم تعبیری با عنوان بهانه جویی را استخدام می‌کنیم. آری بهانه جوئی هایی که در یک خانواده شیوع پیدا می‌کند نتیجه ای جز بی تفاوتی و دور شدن خانواده از یکدیگر نخواهد داشت.



با ذکر این مقدمه نیم نگاهی کوتاه به زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها ) داشته تا درسی بزرگ از یک زندگی آسمانی برداشت کنیم.زیباست که احساس رضایت و خرسندی را زوجین نسبت به یکدیگر داشته باشند که البته این حس با شناخت وظیفه و عمل به آن ایجاد و تکمیل می‌گردد.



وقتی وجود مبارک امیرالمومنین (علیه السلام ) هنگام حضور در منزل غذایی را طلب می‌کنند حضرت زهرا (سلام الله علیها ) می‌فرمایند:«الّذی عَظَّمَ حَقَّکَ ما کان عِندنا مُنْذُ ثَلاثِ اِلاّ شی ءً اثَرْتُکَ بِهِ؛سوگند به خداوندی که حق و قدر تو را بزرگ شمرد سه روز است که غذای کافی در منزل نداریم و همان مقدار ناچیزخوراکی را به شما بخشیدم و خود گرسنگی را تحمل کردم.(۱)»



امیرالمومنین (علیه السلام) بفرمایند :«چرا از نبودن امکانات غذایی خبری نداده تا بر تهیه آن اقدامی انجام دهم؟» حضرت زهرا (سلام الله علیها ) بفرمایند :«کان رسول الله صلی الله علیه و آله نَهانی اَن اَسْأَلَکَ شیئاً فقال علیه السلام لا تسألی اِبْنَ عَمِّکَ شیئا اِن جاءَکِ بشی ءٍ عفوا و اِلاّ فَلا تسألیهِ. رسول خدا صلی الله علیه و آله مرا نهی نمود از تو چیزی درخواست کنم و به من سفارش فرمود: دخترم، چیزی از پسرعمویت درخواست نکن، اگر چیزی برایت آورد بپذیر و الا تو درخواست چیزی را نداشته باش.»





همچنین فرمود:«یا ابالحسن! اِنّی لاستحیْیِ مِنْ اِلهی اَن أُحَکَّفَ نَفْسَکَ ما لا تَقْدِرُ عَلَیهِ. ای اباالحسن! من از پروردگار خود حیا می‌کنم که چیزی را که تو بر آن توان و قدرت نداری، از تو درخواست کنم (۲)»



در این ماجرا مسائل اخلاقی بسیار دیده می‌شود اما آنچه که مورد بحث ماست اینجاست :پنهان کردن کاستی های زندگی تا جایی که امکان دارد توسط حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها ) انجام شده است .به نوعی نه تنها بهانه ای برای نبودن های در خانه و فشار برای تهیه آن نداشته بلکه تا خود آقا امیرمومنان (علیه السلام ) این قضیه را وارد نمی‌شدند، نبودن غذا در خانه مشخص نمی‌شد.



در قسمت دوم نوع تربیت والدین را شاهد هستیم که حضرت این نوع برخورد را از آموزه های پدر بزرگوارشان یاد می‌کنند.در پایان این داستان زیبا ، مشاهده می‌کنیم یک انسان متعالی را که چگونه مبانی اخلاقی را برای آرام نگه داشتن فضای خانواده به کار می‌گیرد.شرائط خانه و امکانات و همچنین توانائیهای همسر را در نظر گرفته و حتی از حق خود گذشته تا بتواند به رشد و کمال اعضای خانواده کمک کند.



حال اگر این قضیه کمی برعکس و یا حتی به صورت طبیعی نیز بود اینچنین فضا معنوی وآرام نبود.بهانه گرفتن و درک نکردن در زندگی عامل بروز بسیاری از تنش هاست و این یک واقعیت انکارناپذیر است. امید است با اسوه و الگو قرار دادن رفتارهای این خانواده آسمانی، ما نیز قدمی برای گرم شدن کانون خانواده هایمان برداریم...



پی نوشت :

(۱)امالی شیخ طوسی : ج ۲، ص



انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 21676

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/21676/نمونه-رفتارهای-ماندگار-حضرت-زهرا-س-خانه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir