به گزارش جهانبین نیوز مهندس سيد حسين استقامت، مدير گروه پژوهشي مكانيك پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي در اين زمينه به خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اين گروه پژوهشي بر روي شكل ظاهري و شيوه استقرار گاردريلها در زمين مطالعه كرده و نيز استانداردهاي كشورهاي ديگر در اين زمينه را بررسي كرده است. وي با اشاره به اين كه هدف اين مطالعات، دستيابي به طرحي بهينه براي ساخت اجزاي مختلف گاردريل بود، اظهار كرد: ما با تغيير پارامترهاي موثر بر عملكرد گارديل در هنگام برخورد وسيله نقليه، تاثير انواع پارامترها و شيوههاي مختلف استفاده از آنها را شبيهسازي كرديم. استقامت ادامه داد: نتايج شبيهسازي نشان داد استانداردهايي كه ما براي شكل گاردريل و نحوه قرار گرفتن آن در زمين ارائه كردهايم، توانايي گاردريل را در جذب ضربه بالا ميبرد و ميتواند علاوه بر جلوگيري از انحراف خودرو از جاده، تا حد ممكن آن را به مسير اصلي خود باز گرداند. به گفته مدير گروه پژوهشي مكانيك پژوهشكده توسعه تكنولوژي جهاد دانشگاهي، اين گروه بر روي مشخصههاي استاتيكي و ديناميكي گاردريلها كار كرده است. پيش از اين گاردريلها با هر ارتفاعي و بدون توجه به بستري كه گارد درون آن قرار ميگرفت، نصب ميشد؛ اما طرح اين گروه پژوهشي، براي ارتفاع گاردريل، بستر آن و بتني كه از آن براي كاشت استفاده ميشود، استاندارد تعيين كرده است. استقامت همچنين درباره شكل ظاهري اين گاردريلها به ايسنا گفت: براي ناودان گارديلهاي قديمي از ورق ساده استفاده و متناسب با گارد فرم داده ميشد؛ اما طبق استانداردي كه تدوين شده اين ناودانها بايد در كارخانه و طبق استانداردهاي صنعتي فرم داده و رول شوند تا استحكام بيشتري پيدا كنند. وي افزود: براي اين گاردريلها در شرايط مختلف محيطي مانند جادههاي كوهستاني و خيابانهاي شهري، استانداردهاي مختلفي تهيه شده است كه ميتواند به عنوان يك استاندارد ملي براي انتخاب و طراحي گاردريلها در كل كشور مورد استفاده قرار گيرد. اين پروژه تحقيقاتي با همكاري يك شركت توليدي به عنوان سرمايهگذار انجام شده و اين شركت هم اكنون به دنبال ثبت اين روش مدون ساخت و استفاده از گاردريلها و نيز توليد گاردريلهاي استاندارد است. همچنين پليس راهنمايي و رانندگي نيز طرح استاندارد ارائه شده از سوي اين گروه را تاييد كرده است.