کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر انرژی آمریکا؛

غروبی برای این توافق وجود ندارد/ ایران پاسخگو خواهد بود!

جام نیوز , 17 فروردين 1394 ساعت 11:38

ارنست مونیز که رسانه های غربی از رابطه دوستانه او در مذاکرات با همتایش علی اکبر صالحی، دادن هدیه به او و صدا کردنش با نام کوچک، می گفتند، پس از بازگشت به آمریکا ...


به گزارش جهانبین نیوز، پایگاه خبری شبکه سی بی اس نیوز آمریکا (CBSnews) با انتشار گزارش به انعکاس اظهارات "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا، در رابطه با تفاهم نامه هسته ای پرداخت.

این گزارش که زیر عنوان " وزیر انرژی: توافق ایران، تمامی مسیرها به سوی بمب را بست" منتشر شده، به اظهارات مونیز در برنامه "در پیشگاه ملت" شبکه سی بی اس می پردازد.

ارنست مونیز که رسانه های غربی از رابطه دوستانه او در مذاکرات با همتایش علی اکبر صالحی می گفتند؛ و روزنامه نیویورک تایمز گزارشی مفصل در رابطه با این دوشخصیت نوشته و در این گزارش از هدیه دادن مونیز به صالحی و صدا کردن وی با نام کوچک [علی] سخن به میان آورده، گویا پس از بازگشت به آمریکا، با حضور در شبکه سی بی اس و اعلام بستن راه های ایران برای دسترسی به بمب، در زمینه حمایت ایران از تروریسم گفت: «در این سئوالی نیست که ما هنوز موضوعات زیاد دیگری با ایران داریم، این توافق به هیچ وجه از اهمیت فعالیت های ما علیه آن ها و حمایت از متحدانمان در منطقه، نمی کاهد.»

در این گزارش آمده است: «ارنست مونیز وزیر انرژی گفت که چارچوب توافق هسته ای با ایران به تمامی مسیرهای ممکن برای دستیابی ایران به بمب پرداخته است و به قدرت های جهانی دسترسی بی سابقه ای به زیرساخت های هسته ای ایران خواهد داد.»

سی بی اس نیوز با اشاره به نگرانی های موجود، میان اعضای کنگره و متحدین آمریکا، و بیان اینکه نتانیاهو تفاهم نامه فعلی را برای محدود کردن قابلیت های ایران برای ساخت بمب هسته ای کافی نمی داند، به نقل از "مونیز" در پاسخ به سخنان نتانیاهو، نوشت: «قطعا ما دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به حقایق داریم. ما تمامی راه های ایران برای دسترسی به بمب را بسته ایم. همچنین باید تاکید کنم که این، نه یک توافق ۱۰ ساله، بلکه راه حلی بلند مدت است.»

در ادامه این گزارش به نقل از مونیز، آمده است: «غروبی برای این توافق وجود ندارد. محدودیت های بسیار سختی بر برنامه هسته ای ایران، اعمال خواهد شد... ما محدودیت های ۱۰ ساله، ۱۵ ساله، ۲۵ ساله و همیشگی داریم؛ پس این یک برنامه بلند مدت است.»

مونیز با اشاره به نظارت کامل بر تاسیسات هسته ای ایران، گفته است: «یک راه برای اطمینان از تعهد ایران به توافق، از طریق دسترسی کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی است. آمریکا بر تمامی زنجیره ذخیره اورانیوم ایران نظارت خواهد داشت و بررسی تاسیسات سانتریفیوژی و تولیدات این کشور نیز ادامه خواهد داشت. آنها همچنین متعهد شده اند، مقدار کمی پلوتونیوم که در رآکتور جدیدشان تولید می شود را به خارج از کشور منتقل کنند.»

وی با اشاره به بحث جنجالی "فکت شیت" های ارائه شده توسط ایران و آمریکا گفت: «فکت‌شیت ایرانیان با واقعیات همخوانی دارد ولی مشخصاً بر بخش‌های مختلفی از توافقنامه تأکید می‌کند و برخی بخش‌های آن حذف شده است؛ از جمله اینکه آنها به کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده از ده هزار کیلوگرم به سیصد کیلوگرم اشاره نکرده اند.»

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به نگرانی ها نسبت به وجود تاسیسات مخفی در ایران گفت: «ایران در زمینه هرگونه نگرانی نسبت به وجود تاسیات مخفی، پاسخگو خواهد بود؛ ایران وقت بسیار کوتاهی برای اعطای دسترسی [برای انجام بررسی های لازم] دارد و در صورت عدم همکاری، به این قضاوت می رسیم که ایران از عمل به تعهداتش خارج شده است.»

انتهای خبر/۱۰۲۴ج


کد مطلب: 21613

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/21613/غروبی-این-توافق-وجود-ندارد-ایران-پاسخگو-خواهد

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir