کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مطالبه استاندار از سیستم بانکی

با وضعیت موجود مدارا و در سرمایه گذاری های آینده دقت کنید

26 بهمن 1393 ساعت 15:06

استاندار چهار محال و بختیاری در نشست هم اندیشی با صنعتگران از سیستم بانکی خواست با وضعیت فعلی معوقات مدارا کنند.


به گزارش خبرنگار جهانبین نیوز، در این جلسه که ساعت ۱۰:۳۰ امروز (یک شنبه) در محل سالن شهید مردانی استانداری تشکیل شد ابتدا آقای مرادی معاون سیاسی امنیتی استاندار در بیاناتی رسیدن به توسعه همه جانبه استان را نیازمند یک همکاری دوجانبه بین اهالی صنعت و مسئولین استان دانست و افزود: یافتن ساز و کارهای جدید برای توسعه صنعت و اشتغال و پویایی از اهداف این جلسات است.

سپس دکتر امامی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ضمن خیر مقدم به اهالی صنعت گفت: صنعت قربانی اصلی تحریم ها بوده و این روزها شرایط دشواری را طی می کند. ولی همه عزم و اراده جدی برای توسعه صنعت استان دارند. وی افزود: در چشم انداز ۴ ساله باید بیش از ۵۰ هزار شاغل در صنعت داشته باشیم که با وضع موجود ممکن نیست و نیازمند عزم و برنامه ریزی جدی تری است.

وی چالش های موجود را در دو حوزه دانست و گفت: یکی چالش های سخت افزاری است که زیرساختها فراهم نیست.شهرکهای صنعتی، اراضی ملی، مشکل آب شامل این حوزه می شوند که در خصوص مشکل آب قرار است جمعا ۵ میلیارد ریال از منابع استان برای حل مشکلات آب صنعت اختصاص یافته است. امامی حوزه دوم را چالش های نرم افزاری دانست که سود سرمایه، سرمایه در گردش و مشکلات بانکی از اصلی ترین مشکلات است که در این خصوص بعضی از بانکها همکاری کرده اند ولی بخش عمده مسائل مالی بانکی سر جای خود باقی است.

سپس نوبت به صنعتگران استان رسید تا مشکلات را بیان نمایند.

ابتدا آقای رادمنش مدیر عامل یکی از واحدهای صنعتی در سخنانش بحث اساسی تولید را مطالبات معوق و تامین سرمایه در گردش دانست. وی افزود: مطالعات طرح های توجیهی، سوددهی، توان اجرایی سرمایه گذار، توان مالی متقاضی و نظارت بر تسهیلات اعطایی همه توسط کارشناسان بانک انجام میگیرد و لذا بانکها هم باید در این زمینه پاسخگو باشند. وی در همین راستا پیشنهاد داد طرح های توجیهی تنوسط بانکها، دانشگاهها، سازمان صنعت، معدن و تجارت و سرمایه گذار بررسی شود نه فقط توسط بانکها.

سپس مهندس نیلفران که به نمایندگی از شرکتهای آت معدنی استان سخن می گفت اظهار داشت: متاسفانه در استان ما بیشتر صنعت تحت تاثیر جریان های سیاسی است نه تجاری و تخصصی و پیشنهاد داد کارگروهی تشکیل شود تا به صورت اضطراری بتواند مسائل صنعتی را بررسی کند.

سخنران بعدی خانم مهندس قاسمی، مدیر واحد توسعه و تحقیق آرد کیار بود که وی مساله اصلی عدم کیفیت نان در استان را کیفیت گندم های داخلی عنوان کرد و گفت: باید با اختلاط مناسب گندم داخلی و خارجی این مساله را حل کرد. قاسمی همچنین گفت : واحد ما برای اولین بار به سبوس فراوری شده دست یافته است.

در ادامه آقای رضاپور مدیر عامل شرکت صنایع ورق های پوشش دار از راه اندازی این کارخانه تا اوایل تابستان آینده خبر داد. وی در خصوص مشکلات این کارخانه گفت: تامین آب و برق مورد نیاز، زیرساخت های حمل ونقل، و عدم گنجایش لازم در طراحی شهرکهای صنعتی، مشکلات بانکی، و نبود منابع مالی و همچنین مسائل محیط زیستی از مهمترین مشکلات ماست.

آقای ناصر زارع به نماینگی از شرکت ظریف مصور از همکاری های مسئولین تشکر کرد و استان چهارمحال و بختیاری را از نظر زیرساخت، امکانات خدادادی و مدیران بومی با تجربه بسیار مناسب ارزیابی کرد.

سپس آقای عالی انوری مدیر عامل شرکت زاگرس بختیاری به نمایندگی از تولید کنندگان شن وماسه استان گفت: سرمایه گذاری در این بخش حدود یک میلیارد تومان هزینه دارد؛ شرایط کار ما بسیار سخت است؛ آلودگی هوا، گرانی گازوییل، کمبود آب و از همه مهمتر گرانی مواد انفجاری است که با وجود اینکه فقط در انحصار دولت است در یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۲۰درصد افزایش قیمت داشته است.

آقای نیکزاد مدیر عامل شرکت یکتا شیر سامان هم به نمایندگی از تولیدکنندگان محصولات لبنی گلایه های این حوزه را بدین شرح مطرح کرد: نیاز به سرمایه در گردش، عدم تمکین بانکها به مصوبات دولت، مشکل آب، وجود عرضه کنندگان فراورده های لبنی سنتی و نحوه نادرست برخورد با یارانه شیر.

پس از پایان صحبتهای اهالی صنعت استان قاسم سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری ضمن تشکر از همه شرکت کنندگان در جلسه به دو واقعیت اشاره کرد: اول اینکه مشکلات فراوانی وجود دارد و دوم و مهمتر اینکه مدیران می توانند با انعطاف و برنامه ریزی خوب این مشکلات را حل کنند.

سلیمانی افزود: نباید فقط ایرادات گذشته را ببینیم و نکات مثبت را نادیده بگیریم، دنبال نکات منفی و نابود کردن دیگران هم نباشیم بلکه به آینده و راهکارها بیاندیشیم.

استاندار چهار محال و بختیاری در ادامه دوخواسته از سیستم بانکی داشت : ۱. مدارا با وضعیت موجود ۲. دقت در سرمایه گذاری های آینده.

وی با اشاره به مصادیق فراوان ۱۰-۱۵ ساله گذشته گفت: با اجرای ضمانت نامه ها، تعطیلی واحدهای صنعتی و به زندان افکندن اهالی صنعت نه تنها تولید می خوابد بلکه بانکها هم به مطالبات خود نمی رسند. لذا به عنوان یک سیاست کلان استان باید با مشکلات گذشته مدارا کنیم ولی در آینده به هیچ وجه تساهل و تسامح نداشته باشیم.

استاندار همچنین از سیستم بانکی خواست تا وقتی که کارخانه ها به تولید میرسند وثیقه ها را تعدیل کنند تا سرمایه گذار بتواند کار خود را توسعه داده یا در جاهای دیگر سرمایه گذاری کند.

قاسم سلیمانی در خصوص مشکلات آبی هم گفت: با اینکه استان ما بیش از ۱۱درصد منابع آبی کشور را دارد ولی ۶۰درص چشمه ها و قنوات ما خشک شده است لذا بحران آب جدی است و ما برا یتامین آب صنعت باید به سمت سیستم تصفیه فاضلاب برویم. وی در عین حال تاکید کرد ظرف مدت ۳ سال پروژه انتقال آب زاینده رود به بروجن به نتیجه خواهد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه ای بین شرکت عمران زاگرس با شرکت عمران کرمان اظهار داشت: بعضی جاها ضعف ازماست. سال ۶۴ شرکن زاگرس همزمان با شرکت عمران کرمان راه اندازی شد ولی ببینید الان شرکت عمران کرمان به کجا رسیده و شرکت زاگرس کجاست! پس خود ما هم مشکلاتی داریم که باید برطرف کنیم.

انتهای پیام/۱۰۲۱ج


کد مطلب: 20929

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/20929/وضعیت-موجود-مدارا-سرمایه-گذاری-های-آینده-دقت-کنید

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir