کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجراي کنسرت با چاشني بي بند و باري در شهرکرد و ادامه بي تفاوتي هاي مسولان

4 بهمن 1393 ساعت 12:43

نفس برگزاري اين کنسرت ها اگرچه در جهت تعميق بخشي به فرهنگ موسيقي است اما، کنسرت هاي اجرايي اغلب با بي حجابي ها، اشاعه فرهنگ هاي غلط در استفاده از موسيقي و ترويج رقص در فضايي کاملا باز بوده است.


به گزارش جهان بین نیوز به نقل از  بام ايران خبر، چندي است که برگزاري کنسرت هاي موسيقي در شهرکرد نقل هر محفل و مجلسي شده است و از سوي ديگر انتقاد برخي  مسولان استان را در بر داشته است.

مردم شهرکرد، که از دير باز به مردماني انقلابي، متدين و پايبند به نظام و انقلاب بوده اند، در عرصه هاي فرهنگي، هنري و اجتماعي هم دستي بر آتش دارند، چرا که در بخش موسيقي چه از جنبه سنتي و چه در قالب محلي داراي مفاخر و مشاهير سرشناسي هستند.

در اين ميان و با ورود انواع جديد موسيقي با ابزار و آلات متنوع خود، شرايط به گونه اي فراهم آمده است که موسيقي هاي پاپ، راک و جاز که از لحاظ ريتم و ضرب آهنگ از سرعت بالاتري برخوردارند، جاي خود را به موسيقي هاي آرام و سنتي قديم داده است و در استان چهارمحال و بختياري به عنوان مهد موسيقي بختياري، کمتر کسي پا به عرصه به آهنگ هاي محلي و قديمي مي گذارد.

با ظهور خوانندگان جوان و گرفتن الگوي موسيقي غربي ، نوع آهنگ ها و ملودي ها هم تغيير کرده است و بيشتر به سمت و سوي "بشدت شاد" يا "بشدت غمگين" رفته است، اين در حالي است که اکثر غريب به اتفاق آهنگ هايي که در بازار يافت مي شود، داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد بوده اند که در اخذ مجوز برخي  آهنگ هاي شاد خوانندگان، ابهام و ترديد وجود دارد.

با توجه به صبغه ديرينه ايرانيان در اصالت فرهنگ و در کنار آن، وجود دين مقدس اسلام، هيچ شبهه اي براي ترويج افکار پوپوليستي و سکولار باقي نمانده است، از اين منظر مي توان به احکام الهي در مورد موسيقي هم اشاره کرد:
از جمله آياتي که مفسران، موسيقي را يکي از مصاديق آن آيات شمرده اند عبارتست از:
« وَ مِنَالنَّاسِ مَن يَشْترَِى لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً......»؛)لقمان،
6(ترجمه: و برخي از مردم سخنان بيهوده را مي خرند تا مردم را از روي ناداني ، از راه خدا گمراه کنند.

تفسير: كلمه" لهو" به معناى هر چيزى استكه آدمى را از مهمش باز بدارد، و لهو الحديث آن سخنى است كه آدمى را از حق منصرف نموده و به خود مشغول سازد، مانند حكايات خرافى، و داستانهايى كه آدمى را به فساد وفجور مى‏ كشاند، و يا از قبيل سرگرمى به شعر و موسيقى و مزمار و ساير آلات لهو كه همه اينها مصاديق لهو الحديث هستند. (ترجمه الميزان، ج‏16، ص313)


....اما آنچه اين روز ها در شهرکرد، مهد ولايتمداري و فرهنگ اسلامي مي گذرد خلاف تصورات است چرا که از ابتداي امسال تا اين لحظه بيش از 10 کنسرت شخصي و گروهي با حاشيه هاي متفاوتي برگزار شده است که از اين دست مي توان به کنسرت هاي زير اشاره کرد: 
 

کنسرت موسيقي احسان خواجه اميري در 5 و 6 خرداد 93 -سالن ورزشي حجاب
کنسرت نوازندگي و خوانندگي حسين عليزاده در 26 و 27 مرداد 93-سالن ورزشي حجاب
کنسرت خوانندگي همايون شجريان در دوم مهر 139
کنسرت گروه وصال با صداي پيمان احمدزاده و مصطفي مراد زاده با حضور نرگس محمدي بازيگر تلويزيون
کنسرت (مرحوم) مرتضي پاشايي در 24 خرداد 93
کنسرت خوانندگي محسن يگانه در 20 و  21 شهريور 93
کنسرت خوانندگي رحيم عدناني در 27، 28 و 29 شهريور
کنسرت خوانندگي بابايي در 25 و 26 مهر 93
کنسرت بنيامين در 19دي 93
و......

                             

نفس برگزاري اين کنسرت ها اگرچه در جهت تعميق بخشي به فرهنگ موسيقي و شناختن مفاخر اين رشته فرهنگي است اما آنچه اين کنسرت ها را در ورطه بي مهري و نابودي کشانده و اذهان عموم را در استقبال از اين گونه کنسرت ها به ترديد انداخته است، وجود حاشيه هاي غير اخلاقي و غيرديني و بي بندوباري هاي انجام شده در اين کنسرت هاست، آنچه که در بعضي از اين کنسرت ها ديده شده مويد اين مطلب است که کنسرت هاي اجرايي اغلب با بي حجابي ها، اشاعه فرهنگ هاي غلط در استفاده از موسيقي و ترويج رقص در فضايي کاملا باز و عمومي  بوده است.

طبق مستندات و گزارش خبرنگاران بام ايران خبر، در آخرين کنسرت اجرا شده که در دي ماه برگزار شد، برخي از شرکت کنندگان با استفاده از شرايط کم نور سالن کنسرت، اقدام به برپايي رقص و پايکوبي نموده چنانچه با استقبال بسياري حاضرين هم مواجه شده اند.


اين موضوع به جايي رسيده است که نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شهرکرد دو هفته اخير، در خطبه هاي نماز جمعه موضوع برگزاري کنسرت هاي موسيقي در اين شهر را به مردم و مسولين گوشزد کرده است .

"حجت الاسلام نکونام در پايان خطبه هاي روز 19 دي ماه گفت: مردم و علما و روحانيون نسبت به برگزاري کنسرت هاي پياپي، دغدغه هاي خود را مطرح کرده اند و به اين شيوه انتقاد دارند.

وي يادآور شد:در شهري مانند شهرکرد که کنسرت هاي مختلفي برگزار مي شود، مردم و روحانيون نارضايتي و گلايه هاي خود را بارها اعلام کرده اند.

به گفته وي،اين موسيقي ها، لهو و لعب است و در خدمت جامعه اسلامي نيست و مسوولان نسبت به برگزاري اين موسيقي هاي حرام و ترويج آن بايد هوشيار باشند.

نماينده ولي فقيه در چهارمحال و بختياري و امام جمعه شهرکرد تصريح کرد: تعدادي از تماشاگران و مخاطبان کنسرت ها نيز با چهره ها و وضعيت زننده در جمع حاضر مي شوند که متاسفانه تعدادي از کنسرت ها با همين وضعيت، در مناسبت هاي ديني برگزار مي شود.

حجت الاسلام نکونام يادآور شد:اين که کنسرتي به مناسبت هفدهم ربيع الاول به اين شکل برگزار مي شود ، خلاف است چرا که پيامبر اسلام (ص) و حضرت امام صادق عليه السلام با هرگونه حرکت بر خلاف موازين دين اسلام مخالف بوده اند."


گرفتن عکس يادگاري بانوان با خوانندگان به طور شخصي و دسته جمعي با آرايش هاي زننده و همچنين برداشتن حجاب در هنگام عکس گرفتن و ارسال آن به شبکه هاي اجتماعي اعم از فيس بوک، اينستاگرام، وايبر و.. و شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان از ديگر مصاديق بی بند وباری در اين گونه کنسرت ها به شمار آمده است.

علاوه بر نکات فرهنگي و معنوي برپايي اين گونه کنسرتها مي توان به ايجاد صفوف طولاني شرکت کنندگان براي ورود به سالن در سرماي زير ده درجه شهرکرد، اشاره کرد که نارضايتي بسياري از شرکت کنندگان را در برداشته است. در ادامه عوامل اجرايي با توجه به سردي هوا مجبور شدند از بررسي بليت با دستگاه خودداري کرده و با پاره کردن بليت ها مردم را وارد سالن کنند.

طبق مستندات، همراهي خوانندگان توسط برخي مسولين دولتي با خودروهاي اداري اين سوال را در اذهان متصور کرده است که چرا با وجود نظارت کافي و اخذ مجوزهاي برگزاري اين گونه کنسرت ها، موضوع بي بند و باري و اشاعه فرهنگ هاي غيراخلاقي همچنان در اين محافل عمومي قابل رويت است.

اميد است که مسولان کشور ترتيبي اتخاذ نمايند تا علاوه بر برگزاري کنسرت هايي در شان مردم ايران، برنامه هاي نشاط آور معنوي هم از رونق بالايي برخوردار شود تا خلاء کمبود شوق و نشاط عمومي و اجتماعي در جامعه پر گردد.

انتهاي پيام/1024ج/510ب


کد مطلب: 20420

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/20420/اجراي-کنسرت-چاشني-بي-بند-باري-شهرکرد-ادامه-تفاوتي-هاي-مسولان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir