کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از دغدغه جمعیتی لائیک ها تا نازایی زنان ایرانی

14 دی 1393 ساعت 11:13

دغدغه‌ی افزایش جمعیت در حالی یکی از مهمترین بحث‌های داغ کشورهای سکولار و لائیک شده که در ایرانِ اسلامی هنوز افکار کنترل جمعیتی پرسه می‌زند.



به گزارش جهانبین نیوز، به نقل از جام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هفته‌ی گذشته در مراسم ازدواج یک زوج به‌عنوان شاهد حاضر شد و از آنها خواست که حداقل سه بچه داشته باشند تا به رشد جمعیت کشور کمک کنند.

وی در بخشی از این مراسم ازدواج گفت: خیانت کنترل جمعیت، سال‌ها در این کشور انجام شده تا نسل ما از بین برود.

رییس جمهوری ترکیه، پیش از این نیز بارها در مخالفت با سقط جنین یا وضع حمل با عمل سزارین سخن گفته و زنان را به داشتن حداقل سه فرزند ترغیب کرده بود.

این موضوع دستاویزی شد تا بررسی‌هایی را در ارتباط با این مسئله انجام دهیم. نکته‌ی قابل توجه این است که ترکیه کشوری لائیک است و ارزش‌های اسلامی هیچ جایگاهی در سیاست‌گذاری این کشور ندارند، ولی ایران که کشوری شیعه و حساس در منطقه است به خاطر انتخاب سیاست‌های جمعیتی اشتباه و عدم برنامه‌ریزی کلان در حال حاضر با کاهش نمودار رشد جمعیتی روبه‌رو شده است.

در همین راستا دکتر فریبا حاجی علی عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا در این باره گفت: رشد جمعیت، یک مسئله‌ی استراتژیک است و بسیاری از کشورها در حال اجرای برنامه‌های بلندمدت رشد جمعیت هستند.

سید مرتضی حسینی، نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اردوغان از کاهش دو درصدی رشد جمعیت ابراز نگرانی کرده است، اما در کشور ما ایران که در آستانه‌ی پیری جمعیت قرار می‌گیرد، هنوز به بهانه‌ی مشکلات اقتصادی به مسئله ی ملی توجه کاملی ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن انتقاد از طرح تنظیم جمعیت که در کشور اجرا شد، مطرح کرد: تنظیم جمعیتی به نفع ما نبوده اما متأسفانه هنوز طرفداران این طرح به دفاع از این موضوع می‌پردارند.

مجتبی شاکری عضو شورای شهر تهران هم در این باره گفت: جمعیت یکی از مؤلفه‌های توسعه است؛ در تمام کشورها در کنار بحث‌های مختلف آموزشی، اقتصادی، فناوری و انواع سرمایه‌گذاری بلندمدت، تعادل نسبت رشد جمعیت به مرگ‌و‌میر مورد بررسی‌های جدی قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر جامعه‌شناس افزود: همانطور که مشاهده می‌کنیم تعداد زیادی از کشورها دغدغه‌ی افزایش رشد جمعیت و مبارزه از پیری جمعیت دارند و این نشان‌دهنده‌ی اهمیت بالای این مسئله است.

وی یکی از نگرانی‌های بزرگ مقام معظم رهبری را مقوله‌ی پیری جمعیت دانست و افزود: ایشان نیز سیاست‌های کنترل جمعیتی در سال‌های گذشته را خطای بزرگی معرفی کرده‌اند.

کارشناس مطالعات استراتژیک ادامه داد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، در دهه‌های آینده دچار وضعیتی خواهیم شد که هزینه ی نگهداری سالمندان از هزینه‌ی توسعه‌ی کشور پیشی می‌گیرد.

شاکری گفت: طی سالیان گذشته وزارت بهداشت در مسیر کنترل جمعیت و پیشگیری از بارداری اقدامات زیادی انجام داد. خوشبختانه با توجه به تأکیدات رهبری، سیاست‌های فرزندآوری سمت و سوی درست خود را پیدا کرده و ارگان‌ها به سمت تشویق خانواده‌ها حرکت می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان مجلس بحث‌های تشویقی را در این زمینه پیگیری می‌کنند. وزارت بهداشت نیز امتیازاتی را برای رشد جمعیت لحاظ کرده است.

عضو شواری شهر تهران در پایان، با اشاره به اینکه اثرگذاری برنامه‌های رشد جمعیت زمان زیادی می برد و در یک یا دو سال مؤثر واقع نمی‌شود، بیان کرد: شورای شهر نیز برنامه‌های رشد جمعیت را از طریق شهرداری تهران به اجرا درآورده و یکی از آن‌ها آموزش و تشویق شهروندان در سرای محلات مختلف تهران است.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 19976

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/19976/دغدغه-جمعیتی-لائیک-نازایی-زنان-ایرانی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir