کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمستان چهارمحال و بختیاری بی برف آغاز شد

ایرنا , 1 دی 1393 ساعت 12:39

برای چهارمحال و بختیاری همین بس که روزگاری شب های چله و آغاز زمستان،آنقدر برف می بارید که شبها به ندرت کسی در بین دو خانه رفت و آمد می کرد.


به گزارش جهانبین نیوز، مردم چهارمحال و بختیاری یکشنبه شب باز هم یکی از عجیب ترین و متفاوت ترین شب چله تاریخ این استان را پشت سر گذاشتند و آن آغاز زمستان خشک است.

شب چله در چهارمحال و بختیاری باز هم شاهد نباریدن برف بود و این که بازهم این زمستان بدون برف گریبان این استان بلند را گرفته است.

سرمای بی خاصیت زمستان باز هم مثل شال دور گردن چهارمحال و بختیاری است و این سرما تنها برای مردم با ریزش برف لذت بخش است.

بخش بزرگی از سرزمین سرد سیر چهارمحال وبختیاری دیار سرما و برف است و مردمان آن در دامنه زاگرس ، قرنهاست که با سرما خو گرفته اند.

سرزمین چهارمحال و بختیاری، سرچشمه رودهای بزرگ فلات مرکزی ایران است و که تا چند سال پیش حتی برف تا چله گرمای تابستان نیز در این سرزمین همچنان بر دامنه کوهساران مشاهده می شده است.

زمستان چهارمحال وبختیاری، به دلیل بارش های سنگین برف و سرما با بسیاری از نقاط ایران فرق می کند و مردم سرزمین بختیاری با وجود بارندگی های شدید برف زندگی روزانه خود را ادامه می داده اند.

مردم شهرستان کوهرنگ تا همین پنج سال اخیر در کنار انبوهی از ارتفاع برف زمستان را سپری می کردند به گونه ای که رفت و آمد در این منطقه بسیار سخت بود.

پیران چهارمحال و بختیاری حتی یک متر و دو متر برف را برای این استان ناچیز می انگاشتند، آنها معتقدند آن وقتها برف آنقدر می بارید که مردم برای سرزدن به خانه همدیگر در زیر برفها تونل می زدند.

دیگر مثل یک دهه پیش برف آرام و خواب آلود بر گرده زردکوه فرو نمی نشیند و خبری از زوزه کشیدن دست نرم برف بر صورت مردم نیست.

برف، مدرسه، چکمه های پلاستیکی، مادر که آتش را بین خانه ها تقسیم می کرد،همه اینها انگار در فصل زمستان دارد به خاطرات خوشی تبدیل می شود.

معاون اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید:پیش بینی ها نشان از وجود زمستان کم بارش در استان دارد.

شاهرخ پارسا افزود: زمستان کم بارشی پیش روی استان است و مردم همیشه باید در صرفه جویی آب پیشگام و جدی باشند.

وی گفت: استان اکنون دچار خشکسالی آبشناسی است به این معنا که رطوبت خاک از دست رفته است و سطح ابهای زیرزمینی نیز کاهش یافته است.

به گفته وی،اگر به طور مثال سطح اب های زیر زمینی ۳۰متر بود به دلیل این خشکسالی اب شناسی ممکن این عمق اب سفره های زیر زمینی به ۵۰متر رسیده باشد و این افت ۲۰متر پایین تر رفته است.

وی گفت:خشکسالی هواشناسی و خشکسالی آبشناسی بر روی کشاورزی و اجتماع تاثیر گذار است و باید بهنیه سازی مصرف

اب در این زمینه صرفه جویی را به یک فرهنگ دائمی تبدیل کرد.

اینک مردم چهارمحال وبختیاری دست به دعا شده اند تا شاید نمی از باران و برف های زمستان درست مثل گذشته بر پیشانی این استان فرود آید.

انتهای خبر  ع/ق


کد مطلب: 19696

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/19696/زمستان-چهارمحال-بختیاری-بی-برف-آغاز

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir