کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل اقتصادی:

اقتصاد مقاومتی یکی از راههای برون رفت از وابستگی به اقتصاد نفتی است

13 آذر 1393 ساعت 9:30

دکتر امیر هرتمنی اقتصاد مقاومتی را یکی از راههای برون رفت از وابستگی به اقتصاد نفتی دانست.


دکتر امیر هرتمنی استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز درخصوص پایین آمدن قیمت نفت و اهداف پشت پرده آن گفت: یکی از مسایل استراتژیک برای کشورهای دارنده نفت، قیمت آن و بازار است.

هرتمنی افزود: پایین نگه داشتن قیمت نفت بیشتر جنبه سیاسی دارد در این میان عربستان هم نقش تعیین کننده ای دارد.

وی تصریح کرد: پایین نگه داشتن قیمت نفت اقتصاد‌های کشورهایی مثل ایران و روسیه را که به درآمدهای نفتی‌ وابسته اند تضعیف می‌ کند.

هرتمنی بیان داشت: متاسفانه اعضای اوپک هم که باید در خصوص کاهش سهمیه نفت برنامه ریزی کرده و به وظایف خود عمل کنند در این خصوص کاری انجام نداده اند و همواره شاهد تخلفات مختلف در اوپک هستیم.

کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: وابستگی به درآمدهای نفتی معضلی است که سالهاست گریبانگیر کشور ماست و چندین دهه است که بودجه کشور بر طبق آن تعیین و برنامه ریزی می شود.

هرتمنی افزود: درست است که این وابستگی را نمی توان به یک باره از بین برد اما باید به مرور زمان و با افزایش تولیدات داخلی و تکیه بر توان داخلی این مسئله را حل کرد.

وی اقتصاد مقاومتی را یکی از راههای برون رفت از وابستگی به اقتصاد نفتی دانست و اذعان داشت: دولت باید تلاشش را بر تجهیز منابع داخلی و استفاده از ظرفیت های درونی در جهت تحقق این اقتصاد داشته باشد.

هرتمنی در خصوص شرایط فعلی مذاکرات هسته ای و تمدید آن گفت: این تمدید به معنی این است که اتفاق خاصی نیفتاده و البته می توان به آن برای نقطه شروعی برای برنامه ریزی بهتر در خصوص مقابله با تحریم ها و تقویت توان اقتصادی استفاده کرد.

انتهای پیام/1020ج


کد مطلب: 19327

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/19327/اقتصاد-مقاومتی-یکی-راههای-برون-رفت-وابستگی-نفتی

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir