رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آموزش و پروش چهار محال و بختیاری با بیان اینکه روز معلولین روز تبریک به معلولین نیست، گفت: این روز، روز یاد آوری معلولیت و به فکر واداشتن همه مسئولین در جهت رفع مشکلات معلولین در جامعه است.
حیدری مدیرآموزش پرورش استثنایی استان:
روز معلول روز یادآوری مشکلات معلولین به مسئولین است
12 آذر 1393 ساعت 14:37
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آموزش و پروش چهار محال و بختیاری با بیان اینکه روز معلولین روز تبریک به معلولین نیست، گفت: این روز، روز یاد آوری معلولیت و به فکر واداشتن همه مسئولین در جهت رفع مشکلات معلولین در جامعه است.
به گزارش خبرنگار جهان بین نیوز ، 12 آذر به عنوان روز معلول در تقویم نامگذاری شده است در استان چهار محال و بختیاری به تبع استان های دیگر کشور همایش گرامیداشت روز معلولین در این استان با حضور مسئولین و افراد معلول که با توجه به ناتوانی های جسمی و حرکتی با شور و شوق خاصی در این مراسم حضور داشتند و این نشان از امید و زندگی در بین این افراد بود.
هدف از برگزاری این روز تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیتهای معلولین و نیز آشنا شدن خود معلولین نسبت به حقوق مادی و معنوی خودشان و راهکار برای رفع موانع و آسیبها است.
گرچه در این زمینه اقدامات مختلفی از سالیان دور تا به امروز توسط سازمانهای مختلف از جمله سازمان بهزیستی کشور انجام شده و میشود و جای تقدیر از تمامی دست اندرکاران این حوزه دارد، مردم باید فضا را برای مشارکت در عرصههای مختلف در جامعه فراهم کنند و صرفا به دلیل معلولیت نباید با نگاه ترحمآمیز، به آنان توجه کرد به گونه ای که تواناییها و ظرفیتهای آنها نادیده گرفته نشود.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فناوری اطلاعات زمینه و فضا برای حضور معلولان در عرصههای مختلف در جامعه بیش از پیش فراهم شده است و این فرصتی است که میتواند مشارکت آنان را افزایش دهد.
ضمن اینکه نباید فراموش کرد که مشارکت در عرصههای مختلف حق معلولان است چراکه آنان نیز شهروندان جامعه محسوب میشوند و دسترسی برابر به فرصتها را باید فراهم کرد. همچنین باید زمینه حضور مسوولان سازمانهای غیردولتی فعال در حوزه معلولیت را در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها، اجرا و نظارت بر فعالیتها فراهم کرد و بدون مشارکت معلولان و خواستههای منطقی آنان برایشان تصمیم گرفته نشود.
این تصور که مشکل معلولیت مشکل مربوط به فرد است و نه جامعه، اشتباهی فاحش و دردناک است. باید پذیرفت که معلولیت مشکل جامعه است و باید شرایطی فراهم شود تا همه این افراد جامعه از حق شهروندی برخوردار باشند و جامعه بتواند با اتخاذ رویکردهای مناسب زمینه حضور و مشارکت این افراد را فراهم کند و به دلیل معلولیت از عرصههای اجتماعی طرد نشوند و مسوولیتهای اجتماعی سازمانها و مردم در قبال این شهروندان افزایش یابد. نقش خانواده نیز در حرکت معلولان بسیار مهم است. بدون شک معلولانی که همراهی و همکاری خانواده را به همراه دارند در ایفای نقشهای خود به خوبی میتوانند عمل کنند.
معلوليت انگاری روز به روز در جامعه ما بيشتر می شود ولی شما کمتر ممکنه آنها را ببينيد چرا که خيلی های آنها در خانه ها هستند.
اميدوارم بتوانيم روز به روز در هر جايگاهی هستيم خواه به عنوان فرد معلول، خواه به عنوان خانواده فرد معلول و خواه به عنوان فردی که برای معلولين انجام وظيفه می کنيم و توفيق خدمت به آنان را داريم بتوانيم تحولی نوين و پويا بنيان گذاری کنيم و در اين راه مبادا خسته شويم و سعی کنيم زنده بيانديشيم، اگر بتوانيم در اين راه حتی گامی کوچک برداريم کوتاهی نکنيم . شايد جامعه ما در پاره ای موارد هنوز به شيوه های کهنه عمل می نمايد ، در برابر تغييرات مقاومت نشان می دهد ولی ما می توانيم با کمی صبوری و دانش و آگاهی در جهت تغييرات نوين گام برداريم مطمئنا موفق خواهيم شد اگر ايمان لازمه را داشته باشيم.
خدا کرم حیدری ریس اداره آموزش وپرورش استثنایی استان در همایش گرامیداشت روز معلولین با اشاره بر اینکه هر فردی که نتواند با بچه های عادی جامعه ارتباط داشته باشد فرد معلول نام دارد، اظهار داشت: ۱۰ درصد آمار جمعیتی را معلولین تشکیل می دهند.
حیدری با بیان اینکه انواع معلولیت ها شامل حسی(ناشنوا و نابینا)ذهنی(اختلال یادگیری، آموزش پذیر،دیر آموزو جسمی و حرکتی) را شامل می شود، بیان داشت: سن شروع آموزش و پرورش استثنایی از چهار سالگی است که در دو بخش آموزش و توان بخشی است که با مداخله به هنگام و بعد از سنجش فراگیر انجام می گیرد.
وی با اشاره بر اینکه توان بخشی اداره آموزش و پرورش استثنایی گفتار درمانی، شنوایی سنجی، فیزیوتراپی، سنجش هوش و بینایی سنجی است، اذعان داشت: سنجش، شناسایی دقیق و شناخت کامل نوآموزان بدوررود به دبستان و جا دهی دقیق در سیستم آموزشی در استان توسط آموزش و پرورش صورت می گیرد.
حیدری با بیان اینکه تعداد یک هزار و ۷۰۰ دانش آموز استثنایی در مدارس استثنایی، تلفیقی و زمیمه مشغول به تحصیل هستند، بیان داشت: این تعداد دانش آموز در ۳۷ مدرسه مستقل و ۸۵ مرکز تلفیقی و ۱۰ کلاس زمیمه مشغول به تحصیل هستند.
وی مشکلات معلولین جامعه را در راستای اعتبارات و هزینه نگهداشت معلولین عنوان کرد و بیان داشت: این امر خارج از توان خانواده ها است که همکاری و مساعدت تمامی دستگاه های مربوطه را می طلبد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی آموزش و پروش چهار محال و بختیاری با بیان اینکه روز معلولین روز تبریک به معلولین نیست، تصریح کرد: این روز ، روز یاد آوری معلولیت و به فکر واداشتن همه مسئولین در جهت رفع مشکلات معلولین در جامعه است.
انتهای پیام /1022ج/
کد مطلب: 19312