کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مسئولين استاني پاسخ گو باشند؛

پل تاريخي حاج الله يار شهر بن در معرض تخريب+ عکس

10 آذر 1393 ساعت 11:30

پل حاج الله يار شهر بن به عنوان يکي از آثار ملي . عدم توجه مسئولين در حال تخريب است.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از زنگ خبر، شهرستان بن يکي از شهرستان هاي استان چهارمحال و خبتياري داراي جاذبه هاي گردشگري بسياري است که مي تواند نگاه بسياري از مسافران را در ايام تعطيلات به سمت اين استان و شهرستان را جذب کند.

امام زادگان مختلف از جمله امام زاده سيد محمد بارده برادر امام رضا (ع)، امام زاده سيد بهاالدين، امام زاده حارث بن علي جمالو، گرداب بن، قلعه بارده، کوه افغان و وجود پل هاي تاريخي حاج الله يار و حاج مهدي از جمله مناطق گردشگري و جاذبه هاي اين شهرستان به شمار مي آيد.

همان طور که مي دانيم اماکن تاريخي و قديمي در جذب گردشگران نقش به سزايي داشته و معرف هويت هر منطقه اي است که مي تواند در معرض علاقمندان و محققان آثار تاريخ باستاني قرار بگيرد.

پل حاج الله يار در شهرستان بن يکي از قديمي ترين آثار باستاني است که در اواخر دوران قاجاريه به دست حاج الله يار اکبري ساخته شده است.

اين پل در تاريخ ۱۲شهريور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۵۱۹ جز آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و در تاريخ ۲۳ آبان ماه ۱۳۸۹ معاون ميراث فرهنگي در گفت و گو با ميراث آريا از مرمت اين پل تا پايان همان سال خبر داده است.


اما آنچه امروزه شاهد آن هستيم نه تنها اين پل مرمت نشده است؛ بلکه شاهد تخريب و از بين رفتن اين بناي تاريخي بوده و اگر مسئولين اهتمام جدي به اين مساله نورزند يکي از آثار ملي به طور کامل تخريب خواهد شد.
محمد حسن سليمي روابط عمومي شهرداري در گفت و گو با خبرنگار زنگ خبر از پيگيري هاي مکرر شهرداري و فرماندار اين شهرستان خبر داد و گفت: يکي از دغدغه هاي اساسي براي مسئولين اين شهرستان جلوگيري از تخريب اين بناي تاريخي بوده است.


وي افزود: شهرداري تردد وسايل نقليه از اين پل را ممنوع کرده و طي مکاتبات متعدد اين مساله را با کارشناسان ميراث فرهنگي در ميان گذاشته است اما پيگيري صورت نگرفته است.



سليمي تصريح کرد: براي جلوگيري پل حاج الله يار تا کنون چندين بار نامه نگاري با ميراث فرهنگي صورت گرفته و عکس هاي در حال تخريب اين بنا به اين سازمان ارسال شده است.


سليمي از حضور کارشناسان ميراث فرهنگي براي بازديد از اين پل تاريخي خبر داد و گفت : عليرغم حضور کارشناسان و بازديد از تخريب اين بنا تاکنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

به راستي يکي از ارزشمندترين اماکن ديدني براي هر مکاني جاذبه هاي گردشگري و آثار تاريخي شهرها است، وجود آثار تاريخي نه تنها سبب جذب گردشگران در هر منطقه مي شود بلکه نمادي از هويت و قدمت هر شهر و روستايي است و اگر مسئولين به اين مساله توجهات لازم را نداشته باشند و به راحتي از کنار اين مسائل عبور کنند، در آينده اي نزديک نه تنها هيچ آثاري از اين آثار باقي نخواهد ماند بلکه نسل هاي آينده نيز با تاريخ سرزمين و شهر خود آشنا نخواهند شد و تاريخ به مرور به فراموشي سپرده مي شود.



پايگاه تحليلي خبري زنگ خبر در راستاي رسالت خود آمادگي انعکاس اقدامات صورت گرفته از سوي ميراث فرهنگي است و از مسئولين خواهشمند پيگيري جدي اين موضوع مي باشد.

انتهاي پيام1020ج /۵۲۰ز


کد مطلب: 19252

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/19252/پل-تاريخي-حاج-الله-يار-شهر-بن-معرض-تخريب-عکس

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir