کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد

زوال هژمونی آمریکا در جهان/ نظم نوین جهانی مدنظر آمریکا زمین‌گیر شده است

19 آبان 1393 ساعت 13:11

محسن مطلبی گفت: در سال‌های اخیر معادلات قدرت در جهان تغییر کرده و با این دگرگونی در هندسه قدرت جهانی، نظم نوین جهانی مدنظر آمریکا هم زمین‌گیر شده است.


به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از زنگ خبر، محسن مطلبی کارشناس مسائل سیاسی گفت: برای تحلیل بهتر انتخابات آمریکا و بررسی علل مشارکت کم مردم این کشور باید به تاریخ شکل‌گیری قدرت آمریکا بازگردیم و به صورت اجمالی مروری بر آن داشته باشیم.

مطلبی گفت: آمریکا تا قبل از جنگ جهانی دوم تلاش می‌کرد خود را به عنوان طرفدار حقوق ملت‌ها و اینکه مردم دنیا باید از طریق انتخابات سرنوشت خود را رقم بزند معرفی کند.

وی افزود: اما بعد از جنگ جهانی دوم و وقتی قدرت‌های اروپایی تضعیف شدند و رژیم انگلیس نیروهای نظامی خود را از خلیج فارس خارج کرد، آمریکا به عنوان قدرت اول نظامی و اقتصادی ظهور کرد و استراتژی خود را در حوزه سیاست خارجی تغییر داد.

مطلبی تصریح کرد: ایالات متحده امریکا، از آن به بعد با جنبش‌های آزادی‌ بخشی که در چارچوب همکاری با منافع خودش قرار داشت طرفداری می کرد و در غیراین صورت مخالفت های خود در همه جا علنی اظهار می کرد، از این زاویه و رویکرد جدید دیگر دموکراسی در قاموس آمریکا هیچ جایگاهی نداشت.

وی خاطرنشان کرد: پس از جنگ جهانی دوم و با تشکیل سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی، ما شاهد تلاش ایالات متحده آمریکا، برای توسعه و گسترش قدرت خود هستیم، حتی بعد از فروپاشی شوروی در اواخر قرن بیستم نیز امریکا سرمست از قدرت، به دنبال گسترش سیطره و هژمونی خود در جهان است.

وی ازجمله اهداف ایالات متحده آمریکا را در تاکید و پافشاری نسبت به برخی از کلیدواژه ها و اصطلاحات صرفاً سیاسی، مثل دموکراسی را برای القاء جهان‌شمولی دموکراسی آمریکا دانست و گفت: همگان بایستی آن را بپذیرند و اگر کشور و یا ملتی آن را نپذیرند دموکراسی و فرهنگ آمریکا باید به زور بر آن کشورها حاکم شوند.

مطلبی افزود: با شکست آمریکا در دوران پس از اشغال عراق و اذعان به این مطلب در تریبون های رسمی خودشان، معادلات قدرت در جهان تغییر کرد و در ادامه با این دگرگونی در هندسه قدرت جهانی، نظم نوین جهانی مدنظر آمریکا هم زمین‌گیر شد.

وی تاکید کرد: دراین برهه از زمان جهان با نقش آفرینی های موثر جمهوری اسلامی ایران وارد فاز جدیدی از قطب بندی قدرت قرار گرفت، که بر همه روشن است این اتفاقات سریع از تدابیر رهبر عالی انقلاب اسلامی ایران نشأت می گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: از این به بعد است که دموکراسی آمریکا دچار شوک می‌شود و در درون آمریکا تلاطم به وجود می‌آید تلاطمی که آمریکا را رو به افول و تجزیه‌طلبی می‌برد، همان راهی که شوروی طی کرد با این تفاوت که در شوروی قدرت محوری به نام روسیه وجود داشت اما در آمریکای امروزی چنین چیزی وجود ندارد.

مطلبی گفت: امروزه آمریکا نمی‌تواند بحران‌های جهانی را به نفع خود تغییر دهد، آمریکا بعد از شکست در عراق به بزرگترین بدهکار جهانی تبدیل شده است و بعد از آن نیز در لبنان و سوریه و اوکراین شکست خورده است.

وی خاطرنشان کرد: تمامی این عوامل باعث آگاهی مردم جهان و به ویژه مردم آمریکا نسبت به دولت آمریکا شده است.

مطلبی تصریح کرد: دولت آمریکا امروز دیگر آن جایگاه گذشته را بین مردم خود ندارد به همین خاطر است که ما مشاهده می‌کنیم در انتخابات چند روز پیش آمریکا، مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات این کشور رقم می خورد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در این میان، حتی هانگتینگتون اعلام کرده است که آمریکا این گونه تبلیغ می‌کند که طرفدار دموکراسی است اما در عمل دشمن دموکرات‌ترین کشور خاورمیانه یعنی جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه آمریکا به گونه ای تبلیغ می‌کند که دشمن استبداد است، افزود: امریکا علی‌رغم ادعاهای کاذب خود از مستبد‌ترین دولت که عربستان سعودی است حمایت می‌کند.

مطلبی خاطرنشان کرد: همه این عوامل باعث شده است که مردم دیگر به دولت آمریکا اعتماد نداشته باشند، مردم آمریکا می دانند که ۳۲۰ میلیون آمریکایی توسط یک تعداد اندک سرمایه‌دار اداره می‌شوند.

وی درخصوص مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی و ۱+۵ گفت: هم غرب و هم آمریکا نشان داد که موضوع هسته‌ای تنها بهانه است.

وی گفت: ما شاهد هستیم که در سال گذشته وقتی آمریکا صحبت از حمله به سوریه آن هم به بهانه سلاح شیمیایی سوریه را مطرح کرد، به ایران اعلام کرد که اگر در حمله به سوریه ساکت باشید ما پرونده هسته‌ای شما را تمام می‌کنیم.

مطلبی تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد که مسئله هسته‌ای یک بهانه است که آمریکا به وسیله آن می‌خواهد به اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ضربه بزند.

وی گفت: آمریکا در مسأله مبارزه با داعش نیز به جمهوری اسلامی پیغام داده است اگر با ما همکاری کنید، بحث هسته‌ای شما را تمام خواهیم کرد، این در حالی است که داعش ساخته و پرداخته آمریکاست و همه این ها نشان دهنده دروغگو بودن این دولت و عدم اعتبار در میان مردم است.

انتهای پیام/ف/


کد مطلب: 18868

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18868/زوال-هژمونی-آمریکا-جهان-نظم-نوین-جهانی-مدنظر-زمین-گیر-شده

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir