کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام:

مهندسی فرهنگ عاشورا از ضرورت‌های امروز جامعه است

17 آبان 1393 ساعت 12:20

تلفیق برخورد احساسی مردم با معرفت و بینش خواص و نخبگان جامعه در عزاداری‌های حسینی یک ضرورت است و می‎تواند به عنوان یک الگو اهداف و آرمان‌های قیام عاشورا را در زمان حاضر محقق کند.


به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ دکتر حجت‌الله ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام با اشاره به قیام عاشورا و نقش آن در تاریخ بشریت اظهار کرد: بحث در رابطه با اینکه چگونه قیام امام حسین علیه السلام در تاریخ ماندگار شد و روز به روز و سال به سال اوج و شکوه عظمت آن برای مردم جهان بیشتر روشن می‎شود، در چند مسئله نهفته است.

وی افزود: از نظر جامعه‌شناختی، نوع برخورد توده‌های مردم با پدیده‌های اجتماعی نقش بسیار مهمی در تعمیق و جذابیت آن پدیده و رخدادها دارد چراکه توده‌های مردم همواره از زاویه احساسات و عاطفه با پدیده‌ها روبرو می‎شوند.

ایزدی با بیان اینکه نوع ارتباط‌گیری توده‌های مردم با مسائل مختلف از زوایه عاطفه و احساسات است، تصریح کرد: ارتباط‌گیری از زوایه عاطفه، دل و گرایش‌های احساسی که در توده‌های مردم وجود دارد از سوی خدا در نهاد انسان‌ها قرار داده شده و این امر در قبول و در مرکز توجه قرار گرفتن بسیاری از پدیده‌های اجتماعی نقش مهمی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام افزود: این در حالی است که از سوی دیگر ارتباط گیری عقلانی و شیوه تحلیل و تبیین مسائل روش دیگری از ارتباط‌گیری در جامعه است و این ارتباط‌گیری محدود به نخبگان فکری و خواص جامعه است.

ایزدی با بیان اینکه کسانی که با درون‌مایه‌های عقلانی در جامعه ارتباط‌گیری می‌کنند، بسیار اندک هستند، اظهار کرد: این افراد همان نخبگان فکری جامعه هستند که مسئولیت رهبری و هدایت جامعه را هم برعهده دارند و وظیفه دارند جامعه را به سمت خیر و صلاح هدایت کنند.
وی با بیان اینکه نمی‎توان از همه توده‌های مردم انتظار داشت تا متفکرانه و عقلانی با مسائل مواجه شوند، گفت: اگر ما بتوانیم احساسات و عواطف جامعه را جهت حماسی و عدالت‌خواهانه بدهیم تا بتوانند مرز بین حق و باطل را تشخیص دهند و بخش تولی و تبری را در آن‌ها بیدار کنیم جامعه راه و مسیر خود را پیدا می‎کند.

ایزدی تصریح کرد: در واقعه عاشورا و نحوه برخورد مردم با این پدیده نیز باید به همین شکل رفتار کرد، تا معرفت مردم از این حماسه بزرگ تاریخ بشریت بیش از پیش شود.

وی افزود: برهمین اساس باید گفت برای ماندگاری و جاودانه شدن یک رویداد تاریخی هم به عواطف و احساسات توده‌های مردم نیاز هست و هم به عقل و خرد خواص و نخبگان و هر دوی این مقوله در جای خود شایسته و به جا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه مهندسی کردن فرهنگ عاشورا از ضرورت‌های امروز جامعه به شمار می‎رود، گفت: باید در این برهه زمانی اولویت‌های اصلی زمانه را شناسایی و بر اساس آن فرهنگ عاشورا را مهندسی کرد تا معرفت و بینش مردم نسبت به رویدادها بیشتر شود.

ایزدی، استکبارستیزی و دشمن‌شناسی را از اولویت‌های امروز جامعه دانست و اظهار کرد: حضور گسترده مردم در روز ۱۳ آبان نمود عینی آن بود به نحوی که مردم با پلاکاردهایی اوباما را شمر زمان خود معرفی کردند و نوحه های حسینی رنگ استکبارستیزی به خود گرفت.

وی، تلفیق برخورد احساسی مردم با معرفت و بینش خواص و نخبگان جامعه را یک الگوی والا برای پیشبرد اهداف و آرمان‌های اسلام و انقلاب دانست و افزود: خردورزان و اندیشمندان جامعه از یک سو باید متناسب با نیازهای روز و جامعه اسلامی درس‌های قیام عاشورا را تبیین و ایدئولوژی‌سازی کنند و از سوی دیگر آن را با گرایش‌های احساسی و عاطفی مردم تلفیق کنند تا حاصل این تلفیق هدایت و خیر و صلاح جامعه باشد.

ایزدی، قیام عاشورا سرمنشا و عامل بسیاری از تحولات تاریخی دانست و گفت: هرگاه یک خیزش انقلابی در تاریخ معاصر داشته‎ایم با قیام عاشورا گره خورده است.

وی ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد، اوج گیری انقلاب اسلامی در سال ۵۷، دفاع مقدس و بسیاری از رویدادهایی از این قبیل ۱۳ آبان با فرهنگ عاشورا عجین شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: امید می‎رود در همه هیئت‌های عزاداری و سوگواری ایام محرم جنبه های احساسی با عقل و خرد و معرفت حسینی عجین شود تا بتوانیم آنچه امام حسین علیه السلام مدنظر داشت را محقق کنیم.

منبع: جهانبین نیوز

اصل خبر را اینجا ببینید.

انتهای پیام /


کد مطلب: 18816

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18816/مهندسی-فرهنگ-عاشورا-ضرورت-های-امروز-جامعه

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir