کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شرحي بر حوادث 13 آبان

14 آبان 1393 ساعت 8:45

قيام و انقلاب مردم مسلمان ما در دفاع از شرافت و هويت اسلامي بر تارک مبارزات ضد استکباري درخشيد و رهگشاي شکست هيبت دروغين آمريکا شد.


به گزارش جهانبین‌نیوز در یادداشت بام ایران خبر  آمده است:

سيزدهم آبان در کشور ما محمل وقايع تاريخي بسيار مهمي است که از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره کرد:

۱- تبعيد امام خميني(ره) در ۱۳ آبان ماه سال ۱۳۴۳

کابينه اسدالله علم در ۱۳ مهر ۱۳۴۲ به دستور شاه پيشنهاد آمريکا مبني بر اعطاي مصونيت قضايي به اتباع امريکايي را به صورت يک لايحه قانوني در هيئت دولت تصويب کرد. تصويب اين لايحه در مطبوعات افشا و اعلام نشد. چندي بعد نشريه داخلي مجلس حاوي متن کامل سخنراني ها و گفتگوهاي نمايندگان و رئيس دولت در اين زمينه به دست امام(ره) رسيد و او را به خروش و فرياد واداشت و تصميم گرفت حقايق را به مردم بگويد. امام ابتدا پيک هايي را براي آگاه ساختن علما و روحانيون به شهرهاي دور و نزديک روانه کرد و خود نيز با علماي طراز اول قم مذاکره و پيامدهاي اين توطئه شوم را بر ملا کردند.

امام در ۴ آبانماه سال ۱۳۴۲ در مراسمي که به مناسبت ميلاد حضرت زهرا(س) در منزلشان در قم برگزار شده بود با ايراد نطق تاريخي خويش که با "انالله و انا اليه راجعون" آغاز گرديد رژيم را رسوا کردند و مفاسد کاپيتالاسيون و جنايت رژيم را در اين باره به صورت ساده و پرشور روشن کردند.

رژيم در طول يکي دو سالي که امام قيام کرده بود همه شيوه ها را براي آرام کردن ايشان به کار برد اما هيچکدام کارساز نبود. فريبکاري و وارونه جلوه دادن حقايق، بازداشت و زنداني ، تهمت و دروغ پردازي، جو سازي کاذب، تهديد و تطميع، وحشيگري و کشتار و اختلاف افکني در برابر روح بزرگ امام(ره) بي اثر شده بود حتي طرح اعدام نيز مشکل را صد برابر مي کرد و توفان آن بنيان رژيم را از بيخ بر مي کند تنها يک راه باقي مانده بود و آن تبعيد امام(ره) بود که به گمان رژيم با اين تبعيد مانع از سر راه برداشته مي شد در شب ۱۳ آبان ۱۳۴۳ صدها کماندو و چتر باز مسلح به همراه مزدوران ساواک به سرپرستي سرهنگ مولوي(رئيس ساوراک تهران) بيت امام را در قم محاصره کرده و از بام و ديوار وارد منزل شده و پس از ضرب و شتم خادمين منزل، امام را دستگير و به تهران انتقال دادند.

۲- ۱۳ آبان ۱۳۵۷ روز دانش آموز

چهارده سال بعد از تبعيد امام فرزندان ايشان که شامل صدها دانش آموز ودانشجو بودند و مقابل دانشگاه تهران در خيابان هاي اطراف با شعار درود بر خميني و مرگ بر شاه پايه هاي حکومت را به لرزه درآورده و با گلوله هاي ماموران شاه به خاک خون غلتيدند.

دانش آموزان همچون ساير اقشار ملت در اطاعت از فرامين حضرت امام که همه را دعوت به مبارزه بي امان با رژيم شاه مي نمود سر از پا نمي شناختند و نجات اسلام را در پيروي کامل از امام سازش ناپذير مي دانستند اين قشر جوان و فعال جامعه به حق يکي از ارکان و پايه هاي مهم انقلاب پيروز مند اسلامي مي باشد.

صبح روز ۱۳ آبان ۵۷ دانش آموزان در حالي که مدارس را تعطيل کرده بودند رو به سوي دانشگاه مي نهند تا بار ديگر پيوندشان را با رهبر بت شکن خويش به جهان اعلام نمايند.

اين جوانان پرشور خداجوي گروه گروه وارد دانشگاه تهران شدند، ماموران شاه، دانشگاه را به محاصره خود درآورده بودند تا چنان چه فرياد حق طلبانه از گلويي برخواست آن را با گلوله پاسخ دهند.

دانش آموزان در کنار نرده ها و زمين چمن اجتماع کرده بودند و فرياد مقدس الله اکبر آنها فضا را مي شکافت تا فاصله هاي دو ر طنين مي انداخت.
که در اين هنگام تيراندازي آغاز شد و لاله هاي انقلاب يکي پس از ديگري در خون غلطيدند جوانان با فرياد الله اکبر و با شعار مرگ بر شاه به شهادت مي رسيدند و انقلاب خونين اسلاميشان را تداوم مي دادند و دشمنان اسلام را بيش از پيش به رسوايي و شکست مي کشاندند در اين واقعه ۵۶ تن شهيد و صدها نفر مجروح شدند.

۱۳ آبان ۱۳۵۸ تسخير لانه جاسوسي و روز مبارزه با استکبار جهاني

با پيروزي انقلاب اسلامي باران توطئه ها باريدن گرفت. شيطان بزرگ با دخالتهاي آشکار و پنهان سعي در ايجاد جريان هاي انحرافي در نهضت داشت تا آنکه بذر رهنمودهاي باغبان پير و هوشيار نهضت در ضمير پاک فرزندان دلير امت جوانه زد و در قلب خزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به شکوفه نشست. گروهي از پاک ترين و آگاه ترين فرزندان امام با رهنمود ولايت امر اسماعيل وار با عزم شهادت ابراهيم گونه تبر را بر فرق بت اعظم کوبيدند.

دانشجويان پيرو خط امام لانه جاسوسي امريکا را فتح کرده و حماسه عظيمي را خلق کردند که امام آن را به حق انقلاب دوم و انقلابي بزرگتر از انقلاب اول مي نامند و فرياد بر مي آورند که: شما مي بينيد که الان مرکز فساد را به دست آوردند و امريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که امريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند.

قيام و انقلاب مردم مسلمان ما در دفاع از شرافت و هويت اسلامي بر تارک مبارزات ضد استکباري درخشيد و رهگشاي شکست هيبت دروغين آمريکا شد. عدم توانايي استکبار در حل بحران، طلسم ابرقدرتها را شکست و رهگشايي براي مبارزان و مجاهدان در سراسر عالم شد.

مجتبي صالحي فر/ کارشناس ارشد علوم سياسي


کد مطلب: 18759

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18759/شرحي-حوادث-13-آبان

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir