کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگاهی به رسم دیرینه عید غدیر در شهر بن

عیدی سيدخاله برکت دارد

20 مهر 1393 ساعت 14:02

مردم شهر بن به مناسبت روز عيد غدير خم که گروه گروه خدمت ايشان مي روند و با تبريک اين عيد بزرگ از ايشان عيدي مي گيرند.


به گزارش جهان بین نیوز به نقل از  زنگ خبر، بيش از هزار سال است که از نزول آيه قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَي مي گذرد. مزد رسالت پيامبر آخرين با ديگر پيامبران متفاوت است نيکي با خويشان پاداشي در مقابل مزد رسالت. حال پس از گذشت قرن ها از نزول آيه مودت، هستند کساني که با احترام به ذريه پيامبر و سادات ايشان عامل به اين آيه هستند.

در کوچه پس کوچه هاي شهر که قدم بزنيم، جايي نزديکي کوه به خانه اي ساده اما پر از صفا مي رسيم، خانه اي که به روي مردمان اين ديار و ميهمانان شهر دري هميشه گشوده دارد.

خانه اي که گوهري چون سيد خاله را در برگرفته است و بيت محقرش در اوقات مختلف سال پذيراي محبين خاندان آل الله است و ارادت و عشق مردم به آستان ائمه هدي در احترام و اکرام سادات را نمايان مي کند.


حاجيه خانم بيگم موسوي از سادات طباطبايي و ذريه موسي بن جعفر عليه السلام، فرزند مجتهد گرانقدر سيد احمد موسوي، زاده مادري است که هم فرزند عالم بوده و هم عروس عالم، اين سيده عالي قدر که در مداحي و روضه خواني کودکي گذرانده، اشعار پرمايه و زيبايي را به خاطر دارد و اينک که بيش از ۷۰ سال از عمرشريفش مي گذرد گنجينه نابي از آن مدح و نوحه ها را در سينه دارد و حافظه ايشان در به يادآوري، ديگران را به تعجب و حيرات وا مي دارد.


از کرامات ذريه حضرت موسي بن جعفر علم ودانشي است که روحانيون و تشنگان علم را از درياي علم اجدادي اش سيراب مي کند و شاهد بر اين ادعا؛ حضور طلابي است که پس از تحقيق و پرس وجوي بسيار پاسخ سوالات خويش را از ايشان دريافت نموده اند.

همواره سادات در شهر بن از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده اند و به همين علت رسم بر اين است كه شب عيد غدير و صبح روز عيد، مردم به ديدار و دست بوسي سادات و ذريه اميرالمومنين (ع) مي روند و اداي احترام به سادات مي كنند و سادات نيز ضمن پذيرائي با شربت و شيريني و اهداي هديه اي از ميهمانان قدرداني مي كنند.

معمولا هديه سيد خاله سكه يا اسكناسي است كه به رسم تبرك داده مي شود. مردم اعتقاد دارند پولي را كه به عنوان هديه از سادات گرفته اند، نبايد خرج نمايند بلكه به عنوان تبرك و بركت يا 'ته كيسه' در نزد خود نگهداري مي كنند.

سيد خاله نيز از چند روز مانده به عيد غدير خم اقدام به خانه تكاني و گردگيري منازل خود كرده و منزل را آماده پذيرايي از ميهمانان مي كنند.

در شب عيد غدير در حسينه و منزل ايشان مراسم جشن و سرور و مولوديه خواني برپاست. همچنين در منزل وي علما مداحان و شاعران در وصف مولا علي(ع) و غديرخم مولوديه خواني مي نمايند.

در شب هاي قدر، اعياد مختلف سال همچون اعياد، قربان و فطر، هنگامه برپايي عزاداري محرم ابا عبدالله که اوج آن شب زنده داري در شب عاشوراست اين سيده بزگوار ميزبان خيل علاقمندان است و خانه سيد خاله مقصدي است براي جوانان سيه پوشي که در سحرگاهان عاشورا، به ياد تشنگي سقاي کربلا و طفلان تشنه کام علم هاي خود را به آب گرداب زده و پس از آن بر سر و سينه زنان به محضر ايشان مي آيند تا با تسليت به سادات شهر غم خويش را در ماتم حسين عليه السلام تسلا دهند.


بعد از در گذشت مرحوم سيد علي اکبر سيد خاله تصميم مي گيرد مکاني را در حياط منزل به حسينيه موسي بن جعفر اختصاص مي دهد تا از اين پس برگزاري جشن اعياد عزاداري هاي اهل بيت به صورت منسجم در اين مکان برگزار گردد.


انتهاي پيام/ف/


کد مطلب: 18253

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18253/عیدی-سيدخاله-برکت

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir