کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

به مناسبت روز ملي روستاها؛

شيخ‌شبان روستاي ملي ايثارگري/ قطب اصلی تولید خاتم در کشور

15 مهر 1393 ساعت 12:12

روستاي شيخ شبان، با تقديم ۸۰ شهيد ولايي و ايثارگر، نام خود را به عنوان روستاي ملي ايثارگري در تارک تاريخ به ثبت رساند.


به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از زنگ خبر، روستاي شيخ شبان؛ از توابع شهرستان بِن در استان چهارمحال و بختياري است كه در فاصله ۳۹ كيلومتري شمال غربي مركز اين استان ( شهركرد ) و در حاشيه جنوبي رودخانه زاينده‌رود واقع شده كه از طرف شمال به يان چشمه و روستاي حيدري، از طرف غرب به روستاهاي كليچه و حسين‌آباد، از طرف شرق به روستاي لارک و شهر بن و از طرف جنوب به روستاي بارده منتهي مي‌شود.

در استان چهارمحال ‌و بختياري، كمتر كسي است كه شيخ‌شبان را نشناخته باشد و يا لااقل يك بار مسافر و زائر حرم مطهر و باصفاي حضرت امامزاده سيد بهاء الدين محمد(ع) نشده باشد.

امامزاده سيد بهاء الدين محمد(ع) از فرزندان حضرت حمزه بن‌موسي بن‌ جعفر الكاظم(ع) است كه در دره‌اي زيبا در جنوب غربي اين روستا در دهانه كوه بلند و سرسبز كه به نام همين امامزاده مزين است، مدفون گشته و مردمان زيادي به عشق زيارت سلاله پاک اهل بيت به اين حرم شريف، مشرف مي شوند.

كلمه «شيخ ‌شبان» به معناي «چوپان بزرگوار» است و يكي از القاب حضرت امامزاده سيد بهاء‌الدين محمد (ع) هم محسوب مي‌شود.

مردمان باصفاي شيخ شبان كه اكثريت قريب به اتفاق آن ها سادات موسوي هستند ؛ مردمي مهمان‌نواز و مهربان هستند و با توجه به اين كه از سلاله امامزاده سيد بهاءالدين محمد (ع) است؛ علاقمند به خاندان اهل بيت بوده و همان طور كه همگان مي‌دانند زماني اين روستا را تحت عنوان « نجف اشرف چهارمحال » خطاب مي کردند.

روحانيون و علماي صاحب نامي از اين خطه رشد يافته و به اسلام ومسلمين کمر همت بسته اند.

روستاي شيخ شبان، با تقديم ۸۰ شهيد ولايي و ايثارگر، نام خود را به عنوان روستاي ملي ايثارگري در تارک تاريخ به ثبت رساند.

روستاي شيخ شبان در شهرستان بن استان چهارمحال و بختياري، مهد کنوني هنر خاتم کاري در ايران شده و گل صنعت خاتم‌سازي (خاتم کاری) هنرمندان اين روستا، شهرتي ملي و جهاني يافته است که بسياري از مسافران و گردشگران را، شيفته اين هنر اعجاب انگيز مي کند. روستاي شيخ شبان قطب اصلي توليد خاتم در کشور محسوب مي شود.

گفتني است؛ اهالي روستاي شيخ شبان در زمينه هاي ديگر هنرهاي صنايع دستي نظير «قلم‌زني» و « کاشي‌کاري معرق » و کاشي سازي نيز داراي شهرت، استعداد و توانمندي ويژه‌اي هستند.

افتخارات ياد شده تنها گوشه اي از فرهنگ و رشادت هاي اين مردمان مهربان و بي رياي روستاي شيخ شبان است که به مناسبت روز ملي روستا، به عنوان الگويي موفق براي ديگر روستائيان مطرح شده است.

انتهاي پيام/ ف/


کد مطلب: 18144

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18144/شيخ-شبان-روستاي-ملي-ايثارگري-قطب-اصلی-تولید-خاتم-کشور

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir