کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیازمند راه ‌حل جامعه شناسی در خصوص مسئله آب هستیم

15 مهر 1393 ساعت 8:23

رئیس انجمن جامعه‌شناسان گفت: در مسئله آب نیاز به راه حل جامعه شناسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم نه راه حل فنی چرا که با راهکار فنی نمی‌توان بر موضوع بحران آب غلبه کرد.


به گزارش جهانبین نیوز به نقل از تسنیم، محمدامین قانعی‌راد، در نشست خبری بحران آب اظهار داشت: پدیده آب را به عنوان پدیده اجتماعی نگاه کرد و بحرانی بودن آن را انعکاس داد تا حساسیت بین مردم ایجاد شود و پژوهشگران و مسئولان نیز به مسئله آب حساس شوند.

وی ادامه داد: باید در چارچوب وسیع تری مسئله آب را بنگریم و نگاه بخشی به آن نداشته باشیم. در واقع نباید نگاه بخشی کرد که گمان کنیم آب آب است چرا که آب پیام‌هایی بسیار دارد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسان بیان کرد: در سال ۱۳۸۹ برنامه ۱۵ سال‌ای تدوین کردیم که تا ۱۴۰۴ متناسب با ابعاد توسعه مشارکت در زمینه مسئله آب صورت گیرد و در آن‌جا نیز گروه جامعه‌شناسی زیست محیطی راه‌اندازی شد.همچنین ما همایش جامعه، منابع طبیعی، آب و محیط زیست و چالش‌ها و راهبردها را در اردیبهشت ۹۴ برگزار می‌کنیم که در این زمینه سازمان محیط زیست همکاری خوبی خواهد داشت.

قانعی راد گفت: بحران‌ها و مسائل اجتماعی از نیت‌های بد مردم حاصل نمی‌شود بلکه از نیت‌های خوب نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد؛ قانون توزیع عادلانه آب که در سال ۶۱ تصویب شد با وجود هیئت ۷ نفره ۴ هزار چاه عمیق و غیرعمیق برای مردم حفر کردند. همچنین موتورهای پمپ زده شد و زمین‌های دیمی به زمین‌های آبی و کشتی تبدیل شد.

رئیس انجمن جامعه شناسان با اشاره به اینکه گفتگوی ملی باید صورت گیرد تا نشان دهد ما کجای کار اشتباه کردیم اظهار داشت: سازمان اجتماعی (بهره برداران آب و مصرف کنندگان آب) باید متوجه شوند که چگونه می‌توانیم تجدید نظر کنیم و بر بحران غلبه کرد و از گسترش آن جلوگیری شود.

قانعی راد ادامه داد: در خیلی از زمینه‌ها مانند مراتع و جنگلها دچار مشکل بودیم که سالانه ۵۰ هزار هکتار جنگل، یک درصد منابع، ۱۰ هزار هکتار پوشش زراعی و باغی تخریب می‌شود که این خود جای بسی تأمل دارد.

وی با اشاره اینکه منابع آبی ما به سرعت کاهش پیدا کرده است گفت در ایران ۴۰ هزار قنات وجود دارد که مجموعه آن برابر است با آب رودخانه کل ایران منهای کارون در واقع ما با کاهش قنوات و خشک شدن دریاها مواجهیم.

رئیس انجمن جامعه‌شناسان ادامه داد: در خصوص مسئله آب نیاز به راه حل جامعه شناسی، اجتماعی و فرهنگی هستیم نه راه حل فنی چرا که با راهکار فنی نمی‌توان بر موضوع بحران آب غلبه کرد.

قانعی راد بیان کرد: بخش دولتی نباید انجمن‌ها را غریبه بداند تا بتوانیم شعار "باید درباره آب گفت‌وگو کنیم" تحقق بخشیم.

وی ادامه داد: ۱۴ نشست پیش رو خواهیم داشت تا راه حل های اثربخش ارائه شود و طی گفت‌وگو جمع‌بندی صورت گیرد.

انتهای پیام/خ ز/


کد مطلب: 18129

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18129/نیازمند-راه-حل-جامعه-شناسی-خصوص-مسئله-آب-هستیم

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir