کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قرباني در راه خدا پيش از آنکه جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد جنبه سياسي و اجتماعي دارد

12 مهر 1393 ساعت 12:00

عيد قربان عيدي است که انسانهاي آگاه را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي اندازد قربانگاهي که درس فداکاري و جهاد را در راه خداي بزرگ به فرزندان آدم و اولياي خدا مي دهد.


به گزارش جهانبین‌نیوز به نقل از بام ایران خبر، واژه عيد در فرهنگ لغت به معني بازگشتن و در اصطلاح به معني بازگشتن به سوي خداوند سبحان است. در اين روز عطا و بخشش هاي خداوند متعال همراه با رحمت بر بندگان مومن نازل مي گردد.

به طور کلي در همه اعياد اسلامي هدف آن است که با بندگي و عبادت در پيشگاه حضرت سبحان سعادت واقعي به دست آورده شود.

عيد قربان يکي از اعياد بزرگ اسلامي است که يادآور زيباترين نمونه تعبد انسان در برابر خداوند متعال است.

حضرت ابراهيم(ع) از جانب پروردگار مامور قرباني کردن فرزند دلبندش اسماعيل شد هنگامي که ابراهيم(ع) فرمان الهي را به پسرش ابلاغ کرد اسماعيل گفت: پدرجان فرمان خدا را اجرا کن که مرا از صابرين خواهي يافت و در صبحي دلکش اسماعيل دست در دست پدر در صحراي منا به سوي قربانگاه پيش رفت و خوشحال بود از اينکه خداوند متعال او را برگزيده است.

آنگاه ابراهيم با دست هاي محکم و استوار خنجر در حنجره اسماعيل نهاد تا سر از پيکر عزيزش جدا کند تيغ بر گلوي فرزند مي چرخيد ولي نمي بريد گويي معجزه اي رخ داده بود.

ناگهان قوچي براي قرباني شدن در پيش چشمان ابراهيم نمايان شد و هاتفي ندا داد: ابراهيم! تو از اين امتحان سربلند بيرون آمدي پس دوستي خدا گوارايت باد!

امروز نيز حاجيان در موسم حج به درگاه خداوند قرباني مي کنند تا بگويند خداوندا ما نيز چون ابراهيم تسليم تو ايم پس در اين روز زنجيرهاي اسارت و تعلقات را مي بريم تا بيش از پيش به تو نزديک شويم.

اعمال روز عيد قربان

عيد سعيد قربان فرصت بسيار خوبي است تا مومنان با انجام عبادات ضمن بهره وري از فيوضات الهي به پروردگار خويش تقرب يابند.

در کتابهاي ادعيه علاوه بر بيان فضيلت و اهميت اين روز بزرگ اعمال بسياري مخصوص اين روزبزرگ ذکر شده است از جمله اعمال مستحب اين روز غسل کردن است که بسيار بر آن تاکيد شده است همچنين برگزاري نماز عيد است که بهتر است زير آسمان(مکان بدون سقف) خوانده شود.
از اعمال مستحب ديگر اين روز قرباني کردن، و تناول از گوشت قرباني است و نيز وارد شده است که در اين روز دعاي شريف ندبه و همچنين دعاي مخصوص امام سجاد(ع) قرائت شود.

شب و روز عيد قربان يکي از اوقات بسيار شريف است براي زيارت امام حسين(ع) که در فضيلت و ثواب آن، روايات بسياري وارد شده است. سر اين امر آن است که ياد و حماسه جاودان امام حسين(ع) در اين روز در اذهان تکرار شود، چرا که اگر ابراهيم خليل يک قرباني به قربانگاه مي آورد و سالم بازگرداند، امام حسين(ع) در يک روز هفتاد و دو قرباني به قربانگاه کربلا آورد و سرهاي بريده و اجساد آغشته به خون ياران و عزيزانش را از کودک شيرخوار گرفته تا پيرمرد کهنسال همه را يکجا به پيشگاه پروردگار خويشتقديم نمود.

"عيد سعيد قربان از اعياد بزرگ اسلام و ميعادگاه پيامبران عظيم الشان از حضرت ابراهيم(ع) تا حضرت محمد(ص) بنيانگذاران توحيد و عدالت و رهبران صراط مستقيم عبوديت است.

عيد قربان عيدي است که انسانهاي آگاه را به ياد قربانگاه ابراهيمي مي اندازد قربانگاهي که درس فداکاري و جهاد را در راه خداي بزرگ به فرزندان ادم و اولياي خدا مي دهد.

اين پدر توحيد و بت شکن جهان به ما و همه انسانها آموخت که قرباني در راه خدا پيش از آنکه جنبه توحيدي و عبادي داشته باشد جنبه هاي سياسي و ارزشهاي اجتماعي دارد.

اين پدر توحيد وبت شکن جهان به ما و همه آموخت که عزيزترين ثمره حيات خود را ر راه خدا بدهيد و عيد بگيريد." امام خميني(ره)

مجتبي صالحي فر- کارشناس ارشد علوم سياسي


کد مطلب: 18092

آدرس مطلب :
https://www.jahanbinnews.ir/news/18092/قرباني-راه-خدا-پيش-آنکه-جنبه-توحيدي-عبادي-داشته-باشد-سياسي-اجتماعي

جهان بین
  https://www.jahanbinnews.ir